Læsetid: 14 min.

'Du får pik i munden, hvorfor så ikke svin?'

Klam. Ulækker. Syndig. Sådan følte Eren sig de første gange, han havde haft sex med andre fyre. Han havde jo altid fået at vide, at homoseksualitet er forbudt ifølge islam. Men nu har han fundet fred med sig selv og er sikker på, at det bliver nemmere at være både muslim og homo
Alene. Jeg pjækkede fra skole resten af dagen, og havde hovedet fuldt af mærkelige tanker. Det var, som om der var to stemmer inde i mig. Lysten sagde: Gør det igen; og hjernen sagde: Lad være, det er forkert, det er forbudt ifølge din religion og kultur, fortæller Eren om sin seksuelle debut som bøsse og den indre omvæltning, den afstedkom. Arkiv

Alene. Jeg pjækkede fra skole resten af dagen, og havde hovedet fuldt af mærkelige tanker. Det var, som om der var to stemmer inde i mig. Lysten sagde: Gør det igen; og hjernen sagde: Lad være, det er forkert, det er forbudt ifølge din religion og kultur, fortæller Eren om sin seksuelle debut som bøsse og den indre omvæltning, den afstedkom. Arkiv

Jesper Hyllemose

31. august 2007

Klam.

Ulækker.

Det er hvad jeg er.

Sådan lyder de tre sidste tre linjer af et digt, Eren skrev for to år siden. Han fandt det for nylig, da han ryddede op på sin harddisk. Det var gemt godt af vejen sammen med en masse andre digte, han skrev i tiden efter, at han første gang havde haft sex med en fyr. Da han læste digtene igen, var det, som om de var skrevet af en anden person. "Har jeg virkelig haft det sådan?" tænkte Eren. Men langsomt begyndte minderne at skylle ind over ham, og den sværeste tid i hans liv kom tæt på igen.

"Jeg var 14 år, da jeg havde sex med en mand første gang. Vi havde idræt i skolen og var henne i Fælledparken. Jeg skulle på toilettet, så jeg løb hen til parkens toilet. Da jeg kom derind, lagde jeg godt mærke til, at der var en mand derinde. Han var vel 35-40 år. Jeg gik ind og tissede, og mens jeg stod der, opdagede jeg, at han stod og kiggede på mig gennem nogle huller, der var i væggen. Jeg kunne mærke, at der skete noget i mig, mens han kiggede på mig, men jeg forstod ikke, hvad det var. Da jeg gik ud for at vaske hænder, stod han derude og sagde 'kom hen til mig'. Jeg gik derover, og han begyndte at røre ved mig. Han tog mine bukser ned og gav mig et blowjob. Men jeg nåede ikke rigtig at komme, for jeg blev så bange, at jeg bare hev bukserne op og løb hjem," siger Eren.

Det er næsten tre år siden nu, men oplevelsen er stadig tæt på. Eren kan tydeligt huske den angst og forvirring, der greb ham. "Jeg pjækkede fra skole resten af dagen og lå derhjemme og havde hovedet fuldt af mærkelige tanker. Jeg følte det, som om jeg var blevet voldtaget, men jeg syntes også, at det havde været en dejlig følelse at være fysisk tæt på et andet menneske på den måde. Det var, som om der var to stemmer inde i mig. Lysten sagde: Gør det igen; og hjernen sagde: Lad være, det er forkert, det er forbudt ifølge din religion og kultur."

Guds prøve

Eren er født i en landsby i det centrale Tyrkiet og kom til Danmark som toårig. På det tidspunkt havde hans far allerede været i Danmark i et par år og havde fået fast arbejde. Hans forældre har kurdisk baggrund. Hans far har altid gået meget op i kurdisk kultur og har opdraget Eren og hans tre ældre søskende til at være stolte af deres kurdiske baggrund. Erens mor har gået mere op i religionen og har opdraget sine børn til at blive gode muslimer. For hende handler det om at tro på Gud, læse i Koranen og bede sine fem daglige bønner. Men også om at være et godt og anstændigt menneske, der hverken lyver, stjæler eller på anden måde bryder de regler, som Gud stiller op for menneskets liv i Koranen.

Eren har altid opfattet sin mor som en rollemodel og er gennem sin opvækst blevet meget påvirket af hendes religiøse idealer. Så da han som 14-årig første gang havde sex med en af sit eget køn, var det sværeste for ham, at han opfattede det som et brud på Koranens regler.

"Min første tanke var, at den lyst, jeg havde til at have sex med drenge, var en prøve, Gud satte mig på. Jeg kunne huske, at min mor havde fortalt mig, at homoseksualitet var en synd. Hun havde forklaret mig, at mennesket er skabt med lyster, og de lyster skal man styre, så man ikke gør noget, der er syndigt. Har man lyst til at gøre noget, som er forbudt, er det, fordi Gud afprøver én. Hvis man klarer de prøver, Gud sætter én på gennem livet, kommer man i Paradis, når man dør. Ellers kommer man i Helvede," siger Eren.

Han granskede sin hukommelse for, hvad han havde hørt om homoseksualitet, og alt, hvad han kom i tanke om, gav ham en følelse af, at han var på afveje. "Jeg kan huske, at da jeg var 9-10 år, fortalte min mor mig om en profet, der bliver nævnt i Koranen. Der var en historie om nogle af profetens folk, som var homoseksuelle, og som ikke klarede Guds prøve. De havde sex med hinanden, og Gud straffede dem ved at udrydde dem. Jeg var bange for, at det skulle gå mig ligesådan. Så jeg følte, at jeg for enhver pris måtte sætte en stopper for det, jeg havde begivet mig ud i," husker Eren.

Lysten og skammen

Men lysten til at have sex med en fyr var for stærk. Eren gik over i Fælledparken igen to dage senere for at se, om han kunne finde den mand, han havde mødt på toilettet. Han fandt ham ikke, og i første omgang var det en lettelse. Men presset indeni forsvandt ikke, og kort tid efter havde Eren sin anden seksuelle oplevelse med en fyr. De havde mødt hinanden på internettet, på et chatroom for homoseksuelle, og havde aftalt at mødes for at have sex. Det blev en helt anden oplevelse end den hurtige og angstfyldte debut i Fælledparken.

"Det var anderledes, fordi jeg virkelig godt kunne lide ham her. Vi snakkede sammen først, og han var sød og så godt ud. Hans øjne smilede, og han var rar at være sammen med. Det tog også længere tid, og det var første gang, jeg havde sådan rigtig sex og fik orgasme. Vi snakkede også lidt sammen bagefter, men jeg turde ikke fortælle ham ret meget om mig selv, for jeg var bange for, at han ville komme til at sige noget til nogen, og at mine forældre så på en eller anden måde ville få noget at vide," siger Eren. Faktisk blev oplevelsen af nydelse næsten med det samme overskygget af frygt og bekymringer, husker han.

"Lige efter at jeg havde fået orgasme, tænkte jeg 'Hvorfor gjorde jeg det her? Hvorfor gjorde jeg det igen? Vil jeg virkelig ødelægge mit evige liv efter døden og hele min families liv for at få nogle minutters nydelse?' Jeg blev bange og skammede mig og hadede mig selv for, hvad jeg havde gjort. Og alligevel gjorde jeg det igen. Jeg fandt fyre på nettet og havde sex med dem, og hver gang fik jeg det dårligt bagefter."

Hjælp - jeg skal helbredes ...

Eren følte sig ensom og havde ingen, han turde betro sig til. I desperation skrev han et indlæg til et debatforum for troende muslimer. Hjæææælp - jeg er homoseksuel lød overskriften på indlægget, hvor Eren fortalte om sine følelser og bad om gode råd til, hvad han skulle stille op. Inderst inde håbede han, at nogen ville skrive til ham, at han sagtens kunne være en god muslim og homoseksuel samtidig. Men i stedet fik han hundredvis af svar, som fortalte ham, at han var syndig, og at homoseksualitet var en forbrydelse mod religionen. Nogle var fjendtlige og skrev til ham, at han var fortabt og ville ende i Helvede; andre opfordrede ham til at søge hjælp og skrev, at homoseksualitet var en sygdom, man kunne kureres for.

Eren blev opløftet ved tanken om, at de lyster, der drev ham til igen og igen at gøre syndige ting, kunne bekæmpes. Han var ivrig efter at finde ud af, hvordan han kunne blive helbredt og begyndte at skrive sammen med nogle af dem, der havde svaret på hans desperate råb om hjælp. En af dem anbefalede ham at opsøge en klog religiøs mand, der boede i København, og Eren fulgte hans råd.

"Vi mødtes i en moske, og jeg fortalte ham om mig selv og mine problemer. Han forklarede mig, at det, jeg gjorde, var meget forkert, og at jeg ifølge islamisk lov kunne blive straffet med stening. Jeg blev meget bange, da han sagde det, men han lovede mig også, at han nok skulle helbrede mig. Han forklarede mig, at jeg kun skulle omgås religiøse mennesker, og jeg måtte ikke se fjernsyn, slet ikke dansk tv, for det ville påvirke mig i negativ retning. Jeg måtte heller ikke høre musik ud over religiøse sange, og hver aften, når jeg lagde mig til at sove, skulle jeg sætte et bånd på med recitation af Koranvers. Jeg skulle også bede fem gange om dagen, og jeg skulle faste i ramadanen, den muslimske fastemåned, og derudover hver tirsdag og torsdag. Han sagde, at profeten Muhammed har sagt, at man kan helbrede homoseksualitet ved at faste, for når man faster, har man ikke så meget lyst til sex."

Eren smiler lidt ved tanken om de mange råd, han fik. "Jeg forsøgte virkelig at gøre, som han sagde, og jeg håbede på, at det ville virke. Men på en eller anden måde vidste jeg hele tiden, at det aldrig ville hjælpe. I en periode holdt jeg mig faktisk helt fra sex, og jeg bad fem gange om dagen og levede et meget regelmæssigt liv. Men det føltes hele tiden, som om noget i mig manglede."

Eren holdt ud i et års tid. Så begyndte han igen at opsøge andre fyre og have sex med dem, og han havde svært ved at se den religiøse vejleder i øjnene, når de mødtes i moskeen. Når han spurgte, om Eren havde haft sex med nogen, svarede han nej, samtidig med, at han følte sig skyldig og beskidt.

"Jeg tænkte, at jeg endte i Helvede, men på den anden side kunne jeg mærke, at jeg ikke kunne lade være. Hver gang, jeg havde haft sex, følte jeg mig ulækker og beskidt. Jeg var ved at komme til at græde, og så snart jeg kom hjem, skyndte jeg mig at tage et bad, og så fandt jeg bedetæppet frem og bad Gud om tilgivelse. Men det føltes håbløst, for jeg kunne ikke holde mig væk fra mænd," siger han.

En ny verden åbnede sig

Vendepunktet kom en dag, hvor Eren over internettet mødte en arabisk muslimsk mand, der også var homoseksuel. "Jeg søgte sex på nettet, og så faldt jeg i snak med ham. Vi udvekslede telefonnumre, og det endte med, at vi blev venner og begyndte at ses. Han havde fuldstændig accepteret sig selv og sin homoseksualitet, og han havde en masse venner med indvandrerbaggrund, der også var homoer. Det var fantastisk at opdage, at der var andre, der var ligesom mig. Det var første gang, jeg havde mødt en muslimsk homoseksuel, og jeg kunne endda se, at han havde fundet en måde at leve med det på. Der voksede en kæmpe glæde frem inden i mig over ikke længere at være helt alene. Jeg mødte også nogle tyrkiske og arabiske piger, der var lesbiske. Tænk, at det eksisterer! tænkte jeg. Det var en helt ny verden, der åbnede sig for mig," siger Eren og smiler ved tanken om den lettelse, han følte over at have fundet et sted at føle sig hjemme.

Mødet med den arabiske homoseksuelle fik Eren til at indse, at han aldrig kunne bekæmpe sin homoseksualitet med bønner og faste. Han blev en del af en omgangskreds, hvor flertallet var homoseksuelle med indvandrerbaggrund, og langsomt gled hans religiøsitet i baggrunden. Efterhånden afbrød han helt kontakten med den religiøse vejleder i moskeen. "Når han skrev til mig og spurgte, om vi skulle mødes, svarede jeg, at jeg havde travlt med skole og arbejde, og efterhånden gav han vist op. Jeg har mødt ham på gaden et par gange, hvor han har forsøgt at hilse på mig, men jeg har bare kigget den anden vej," siger Eren.

Hans forældre havde lagt mærke til, at han var blevet mere religiøs, og især hans mor glædede sig over, at hendes søn bad fem gange om dagen, og hun var stolt, når slægtninge og venner kommenterede Erens religiøsitet. Men da han efter et års tid holdt op med at bede dagligt og ikke længere kom til fredagsbøn i moskeen, blev hans forældre bekymrede. De var bange for, at han havde fået nogle venner, der ville lokke ham ud i kriminalitet eller stofmisbrug, og Erens mor begyndte at ringe til ham flere gange dagligt for at kontrollere, hvor han var, og spørge hvornår han kom hjem.

"Jeg forstod dem godt, for det var tydeligt, at der skete en forandring med mig. Jeg var sjældent hjemme, og jeg ville ikke fortælle dem, hvem jeg var sammen med. Efterhånden begyndte jeg at tage mine nye venner med hjem, og da mine forældre så dem, blev de mere rolige. De lignede jo hverken misbrugere eller kriminelle," smiler Eren.

"Så fik jeg igen større frihed, og nu kan jeg komme og gå, næsten som det passer mig."

Selv om Eren ikke længere beder fem gange om dagen, har han ikke sluppet sin tro. Han er bare begyndt at læse Koranen på en anden måde.

"Jeg har læst Koranen mange gange i løbet af de sidste par år, og efterhånden opdagede jeg, at der er mange måder at læse den på. Alt står slet ikke præcist i Koranen, og tit er der ting, der ser ud som modsætninger. Så er man nødt til at fortolke selv, og hvorfor skulle jeg så ikke kunne lave min egen fortolkning? Når jeg læser Koranen, kan jeg se, at der står, at den største synd er at lyve, og jeg er sikker på, at selv de mest respekterede islamiske lærde lyver om ét eller andet. Så når de kan kalde sig muslimer, kan jeg også kalde mig muslim, selv om jeg er homoseksuel," siger han.

Eren indrømmer, at der er flere passager i Koranen, hvor homoseksualitet omtales som en synd. I hvert fald, hvis man læser det helt bogstaveligt. Men det behøver man ikke at gøre, mener han. "Der er et vers i koranen, der lyder noget i retning af: Går I fra jeres koner og har sex med mænd? Det bliver Gud vred over, står der. Men måske er det utroskab og ikke homoseksualitet, Gud forbander i det vers."

Nogle af Erens homoseksuelle venner har lagt religionen helt på hylden og siger, at de ikke længere tror på Gud. Af og til driller de ham og siger, at det er umuligt både at være homo og muslim.

Min mor vil opfatte mig som synder

"En af mine venner bestiller for eksempel tit svinekød, når vi er ude at spise, og når jeg spørger ham, hvorfor han gør det, selv om der står i Koranen, at muslimer ikke bør spise svin, svarer han: Du får pik i munden, hvorfor vil du så ikke have svin i munden? Jeg synes, det er et dumt spørgsmål, for selv om jeg måske synder ved at have sex med andre mænd, betyder det jo ikke, at jeg bare skal synde videre på alle andre måder. Skulle jeg være ligeglad med religionen, fordi der er dele af den, jeg ikke kan overholde? Skulle jeg gå ud og dræbe et menneske, fordi jeg har gjort noget andet, der måske er forkert?"

For Eren føles det rigtigt at kalde sig både muslim og homo. Men han ved godt, at mange muslimer vil opfatte hans udlægning af religionen som forkert. For eksempel er han ret overbevist om, at hans mor vil opfatte det som en stor synd, at han har sex med andre mænd, og hun vil sikkert frygte, at han ender i Helvede. Derfor ser Eren ingen grund til at fortælle sine forældre, at han er homoseksuel.

Han indrømmer, at han har en drøm om, at hans forældre måske en dag finder ud af, at han er homoseksuel, og han tror, at de vil acceptere det. Så længe det ikke bliver kendt i deres omgangskreds, vil de godt kunne leve med det, tror han. Men indtil videre har han besluttet ikke at fortælle dem noget. I stedet har han fortalt det til den ene af sine to søstre, og hun har accepteret det.

"Hendes første reaktion var, at hun blev ked af det. Hun sagde, at hun ville spørge en af sine kollegaer, der er bøsse, om det var noget, man kunne gøre noget ved. Det var fint med mig, for jeg kunne godt regne ud, hvad han ville svare. Og ganske rigtigt. Næste dag kom hun og sagde til mig, at hun godt kunne se, at jeg ikke kan ændre på, hvem jeg er," husker Eren. "Hun var blevet mere rolig, og vi snakkede stille og roligt om det og blev enige om, at vores forældre ikke skal vide noget." (...)

Søsterens reaktion er med til at overbevise Eren om, at det efterhånden vil blive nemmere for homoseksuelle at blive accepteret i det tyrkiske og muslimske miljø i Danmark.

Eren understreger, at der allerede er sket store holdningsændringer blandt tyrkiske indvandrere i Danmark. Da han var yngre, var det en stor skandale, hvis en dreng drak alkohol eller havde en kæreste, før han blev gift. I dag er det mere almindeligt, og mange familier accepterer det uden videre. Efterhånden vil der ske det samme med homoseksualitet, tror Eren.

"Det handler om, at ingen har lyst til at være de første, hvis børn bryder normerne. Hvis naboens dreng har drukket alkohol eller har fået et barn med en dansker, så hører man, hvordan de andre snakker og sladrer, men når det så er sket nogle gange, kan man bedre leve med, hvis ens eget barn gør det samme. Da jeg var yngre, sagde min far altid, at det var skamfuldt, hvis kurdere fik børn med danskere," siger han.

Eran opfatter ikke sig selv som noget offer.

"Man kan sige, at det var synd for mig, at jeg havde det så dårligt i de år, hvor jeg kæmpede for at finde mig til rette med min religion og min seksualitet. Det er synd, at jeg mistede de år af min ungdom. Men det er ikke synd for mig nu. Tværtimod er jeg stolt af, at jeg tør at være mig selv. Jeg har det godt med mig selv, og jeg kan se, at jeg har været heldig i forhold til mange andre muslimske homoer, som er fem-ti år ældre end mig, når de springer ud. Jeg har stadig min ungdom foran mig."

Malene Fenger-Grøndahl og Marianne Nøhr Larsen: "Den forbandede kærlighed. 14 fortællinger om homoseksuelle og kulturel mangfoldighed". CDR Forlag, 2007. Eren er et opdigtet navn. Hovedpersonens rigtige navn er redaktionen bekendt

Læs mere på www.denforbandedekaerlighed.dk samt www.salonoriental.dk/ (en gruppe for 'etnohomoer' under Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der findes ikke homoseksualitet i islam... Man kan ikke kalde sig selv for muslim og være bøsse. Som overskriften siger... du får pik i munden, så hvorfor ikke svin.. Ja hellere svin end pik

Vrøvl og sludder, Bente, og hvis du satte dig ind i tingene, ville du vide, at der en endog meget udviklet kultur for sex med eget køn i de mellemøstlige kulturer. Hannah Ziadeh skrev en glimrende artikel om det i Weekendavisen for nogle få måneder siden, men det er ganske velkendt.
I en af sine 70er-bøger har Carsten Nagel en beretning om en måske mindre festlig side af sagen, nemlig en voldtægt i et af de nordafrikanske lande, jeg husker ikke, om det var Tunesien eller Algier.
Berlingske havde i weekenden også en glimrende artikel om den traditionelle homoseksuelle subkultur blandt unge mænd i Pakistan.
Der er ikke så faste regler indenfor andre trossamfund som i den danske folkekirke - selv indenfor den katolske kirke er der masser af lokale varianter og blandingsformer.

Enhver kultur har mangfoldigheder. Kultur beskrevet med ord er ikke meget anderledes end idéer, som det enkelte individ kan afvige fra, hvadenten det er fysisk, psykisk eller intellektuelt.

Vi kan lære meget ved bare at observere verden omkring os, i stedet for at klynge til stereotype forståelser af vor medmennesker.

Bente, såvidt du foretrækker en frikadelle fremfor sex, fortæller det jo mere om dig som kvinde, end homoseksualitet i henhold til Islam.

Islams adskildelse af kønnene bidrager til en homosexuel kultur, a la den man ser opstå i amerikanske fængsler.

Jeg har aldrig oplevet så meget åbenlys homosexualitet som under mine rejser til Irak og Afghanistan.

Det er dog ikke et udtryk for muslimsk tolerance, da de stadig bliver straffet på livet, snarere dobbeltmoral.

Kim Vibe.

Lad venlig være med at personliggøre debatten. Din kommentar omkring bidragelsen til en homoseksuel kultur og analogien til amerikanske fænglser er ren spekulation. Den åbenlyse homoseksualitet som du har erfaret i 'dine rejser', er eksempler på kulturel mangfoldighed og ikke en bestemt kulturs særegenskab. Adskillelse af kønnene har i høj grad også eksisteret i andre dele af verden, det er ikke ensbetydende med, at der ikke er kontakt ml. mænd og kvinder, og at man dermed bidrager til homoseksualitet - i øvrigt er det en intolerant anskuelse! Muslimsk tolerance er en propagandistisk terminologi, det betyder pr. definition ingenting og det er en refleksion af din mangel på forståelse for kulturel mangfoldighed. Jeg betragter fx. ikke din holdning, trods kulturel betinget kristendom, som kristen intolerance. Dobbeltmoral afspejler sig i alle kulturer og Danmark er ikke uden sine egne selvmodsigelser.

Hvis du vil kritisere behandlingen af homoseksuelle i mellemøsten som funktion af Islam, så kan du jo bare tage udgangspunkt i

Vibe, i fængsler og skyttegrave kan der forekomme homoseksuel adfærd, men det er som regel som surrogat for heteroseksuel og fører sjældent til fortsat homoseksualitet, når forholdene igen bliver "normale" for de implicerede.

Per,

Enig.

Poya,

Du lever vist på en anden planet end, jeg gør. I Afghanistan og Irak er homosex strafbart.

Og hvad er det iøvrigt for en totalt kønsadskildt kultur, du hentyder til, hvor homoseksuel surrogatsex ikke findes?

Hvad angår, den omtalte kontakt mellem mænd og kvinder, er den jo netop ikke eksisterende før ægteskabet. Når vi har en kvindelig dansk tolk med i Helmand, kan der halve timer før de lokale mænd opdager, at hun er kvinde, hvorefter de kan bruge yderliger en halv time på at hive hende i håret og diskutere, om hun nu ikke bare er en dreng med langt hår.

Det tyder ikke ligefrem på, at de har et stort samkvem med kvinder, når de ikke kan bedømme kønnet uden burka.

Bjørn,

I Danmark skal du søge.

I de førnævnte lande derimod kan du ikke undgå, at blive konfronteret med det, hvis du er der i mere end et par dage.

Sådan som jeg har forstået det kan der være flere oversager til homoseksualitet.
Kan skyldes køns kromosom forvirring eller fejl.
Der er mange niveuer af køns forvirring og, eller fejl.
Det kan være fra en så lille fejl at det aldrig bliver mærket til en så stor fejl der gør at man fødes som hermafrodit.
Om fejlen er lille eller stor er det stadig en fejl.

Eller det kan skyldes psykisk ustabilitet eller vanedannelse.
Disse to er dog lidt ligesom en af samme sag.
Alkohol, fedme og rygning er noget man helst burde holde sig fra.
Disse ting sker af vanedannelse og lyster som man helst skulle kunne styre.
Men det kan alle ikke. Mange der drikker øl første gang synes sikkert at det lugter og smager af lort, men alligevel kan de blive alkoholiker der drikker flere øl dagligt.
Det samme gælder smøger, de fleste hoster ved første smøg, men de kan ende med at ryge et pak om dagen.
Chokolade, slik, soda og fed mad er faktisk gode første gang man prøver, men alle ved udmærket at man helst skal holde sig fra disse ting.
Lad os tage fedme som første eksempel
Man kan nok aldrig komme til at hade chokolade, slik, macD eller soda. Men man kan prøve at styre sine lyste og holde sig fra disse ting hvis man vil leve et sundt liv.
Lad os sige at du vejer 180 kilo. Du går på en hård kur og trænings kursus. Du taber dig helt ned til 85 kilo.
I ti år vejer du mellem 82 og 88.
Hvis du smager på chokolade og slik efter disse ti år vil du stadig elske at spise disse ting. Du bliver ikke direkte kureret. Men du og alle andre ved at det bedst for dig selv at lade være. Hvis du bliver fed igen så er du selv ude om det. Ja man kan godt blive født som fed, men så burde man at modkæmpe det og gør hvad der er rigtigt, ligesom hvis man bliver født med små kønsfejl. Selvfølgelig er det ikke nemt og for nogle kan det virke helt umuligt. Men denne udfordring gør det ikke mere rigtigt at spise sig mere og mere fed.
Andet eksempel kan være smøger.
De fleste hoster af at ryge første gang, nogen starter det for at prøve grænser af, andre pga. opmærksomhed også er der nogle der faktisk godt kan lide det. Men lige meget hvilke af disse grunde der gør at man bliver afhængig så sker det af vanedannelse. Man vænner sig til smøger og det bliver mere og mere svært at holde.
Det tredje eksempel kan være alkohol. Meget sprut kan smage godt. Men der er mange folk der ikke bryder sig om smagen af øl første gang de prøver. Men alligevel kan det lykkes dem ved vanedannelse at vænne kroppen til at elske øl. Det kan ende med at man bliver alkoholiker der dagligt drikker flere øl selv om man startede med at hade smagen af øl.
Det sidste eksempel kan være homo. Hvis ikke det er et kromosom fejl eller forvirring så kan det være vanedannelse.
Det kan komme på mange måde af uendelige grunde.
Det kan især komme i puberteten.
Kroppen i denne tid er i udvikling og det seksuelle er meget følsomt.
Pikken kan komme op selv hvis en af samme køn rør den. Det kan gøre at man tror at man er bøsse, hvis man tænker for meget på det og måske prøver at teste sig selv så kan det hurtigt i denne periode blive en vane for kroppen at vene sig til at skulle tænde på samme køn.
Det kan komme af at man synes en anden mand har en flot krop. Man synes egentlig bare at det smart. Men man kan forvirre sig selv og tro at man tænder på hans krop. Kroppen vil automatisk få lyst til at se på flere kroppe af samme slags også bliver det også en vane.
Eller det kan ske som i Erens tilfælde. Sker ved en slags uheld, men han kan ikke benægte at det var dejligt. Han vil prøve igen.
At være homo er ligesom at være alkoholiker eller ryger. Det er noget unaturligt, noget man helst ikke skal gør og noget der sker ved vanedannelse og som kan være med til at ødelægge det at få et normalt liv.
Det er synd at nogle kan blive skuffet over mine teorier, men jeg tror meget på dem selv.

det jeg har skrevet handler mest om pubertets tiden. så ja i den tid kan det faktisk være ligemeget hvem eller hvad der rør den. så kan det komme op uden at man vil have det.
jeg er en troende muslim og har fundet ud af at det ikke hjælper at drukne sig i dårlige vaner. nu er mine vaner ikke ligefrem bøsse vaner. men det er lidt det samme med andre vaner.
prøv at fortælle en fed at de skal tabe sig.
det kan du ikke bare uden vider få den person til.
mange fede mennesker gør hvad de kan for at overbevise sig selv om at de har normal vægt og at det ikke skader bare med en ekstra bid chokolade.
sådan er det desværre.

så ja i den tid kan det faktisk være ligemeget hvem eller hvad der rør den. så kan det komme op uden at man vil have det.

Det er vist rigtig nok. Der er tale om en refleks, som man også kan iagttage hos andre pattedyr.
En alternativ behandler eksperimenterede i 70'erne og begyndelsen af 80'erne med fænomenet for at finde ud af om det også skulle gælde for kvinder. Det skulle han aldrig have gjort. Han blev dømt for voldtægt, selv om der ikke var for fem øre vold i den sag.

Ærlig mand, jeg beundrer din nysgerrighed og mod. De færreste teenagere er åbne nok til at eksperimentere med deres seksualitet på den måde, de fleste er temmelig homofobe og vil hellere dø end at lade en anden dreng røre ved deres pik.

Jeg synes du skal prøve at henvende dig til Landsforeningen af Bøsser og Lesbiske, de har en hotline, hvor man hjælper sådan nogle som dig med at komme ud af skabet.