Gennemtæsket - på den fede måde

Paul Greengrass' 'The Bourne Ultimatum', den tredje film om den hjernevaskede dræbermaskine Jason Bourne, er en begavet spændingsfilm og tilmed fremragende underholdning
17. august 2007

Jason Bourne, hovedpersonen i The Bourne Ultimatum, er konstant i bevægelse. Han er efterretningsverdenens svar på en Duracell-kanin - han bliver bare ved og ved og ved. Intet kan tilsyneladende stoppe Bourne, der hopper og løber, skyder, slår og sparker sig vej fra Moskva og London til Madrid og Tanger og videre til New York, hvor et sidste, ultimativt opgør med de mennesker, der gjorde ham til så effektiv en dræbermaskine, venter.

The Bourne Ultimatum er den tredje film baseret på en række populære spændingsromaner af Robert Ludlum om den tidligere CIA-snigmorder Jason Bourne (i filmene spillet af Matt Damon), der ikke ved, hvem han er - eller hvem han engang var, før man hjernevaskede ham og gav ham en ny identitet.

Det er også den bedste af de tre film, der i forvejen var ret gode. Instruktøren, briten Paul Greengrass, lavede tillige film nummer to, The Bourne Supremacy (2004), og han har, hvad man må kalde en naturlig, medfødt sans for action og spænding.

Tilgivelse

Det subjektive kamera er aldrig i ro, hele tiden i hælene på Bourne - eller nogle af de efterretningsfolk, som forsøger at stoppe ham - stedse på vagt og lige så nervøs som han, bevidst om alt, hvad der foregår omkring ham. Klipningen er skarp, til tider hektisk, men aldrig mere end, at man kan følge med, godt hjulpet på vej af det energiske, medfortællende lydbillede. Når filmen er forbi, og lyset tændes i biografen, føler man sig næsten lige så udmattet og gennemtæsket som Bourne - på den fede måde.

The Bourne Ultimatum begynder ikke overraskende, hvor den forrige film slap: Bourne har efterhånden fundet ud af, hvad han er, men han mangler stadig at finde de ansvarlige bag hans hjernevask og således gøre en slags afbigt for de mord, han har begået. I The New Yorker skriver Devid Denby om filmen, at hvor Doug Limans The Bourne Identity (2002) handler om eksistens - hvem er jeg? - og The Bourne Supremacy handler om moral - hvad har jeg gjort? - så handler The Bourne Ultimatum om tilgivelse - hvordan kan jeg gøre det godt igen?

Matt Damon, der kan udtrykke meget med sine øjne og en minimal mimik, er den fødte Bourne. Der gemmer sig en stor smerte og vrede under den glatte overflade, og det er en fornøjelse at se ham bevæge sig, undvige og slås, som har han aldrig bestilt andet. Det paradoksale er naturligvis, at Bourne gladelig vil give afkald på sine evner, hvis blot han kan blive menneske igen.

Skyggekabinet

Efterhånden kommer Bourne tættere og tættere på sandheden og de mennesker, ikke mindst Albert Finneys kolde dr. Albert Hirsch, der i sin tid startede Treadstone, som det hemmelige snigmorder-projekt hed, og nu står bag en opgraderet version, Blackbriar.

Bourne får uventet hjælp fra to CIA-folk, fodtudsen Nicky Parsons (kønne Julia Stiles), der vist har været forelsket i Bourne, og mellemlederen Paula Landy (en overbevisende Joan Allen i nypresset buksedragt), som bestemt ikke bryder meget sig om de metoder, en kollega, Blackbriar-chefen Noah Vosen (David Strathairn), benytter sig af. Vosen har faktisk så vide beføjelser, at han kan beordre et menneske myrdet uden at skulle spørge først, og heri ligger naturligvis en slet skjult kritik af måden, den amerikanske regering og efterretningstjeneste forvalter den forkætrede The Patriot Act på.

Blackbriar er et slags skyggekabinet, der kan slippe afsted med hvad som helst - i hvert fald indtil Bourne blander sig. Og The Bourne Ultimatum er fremragende underholdning, en begavet, vellavet spændingsfilm, der bruger knofedt til at skabe en art brutal, stiliseret realisme, hvor andre bruger computere, og den slags er efterhånden en sjældenhed fra et Hollywood, hvor high concept og event ellers betyder alt.

Lad os håbe, at Damon og co. stopper, mens legen er god, og at dette er den sidste film om Jason Bourne. Man skal dog ikke føle sig alt for sikker. Selv om Ludlum, der døde i 2001, kun har skrevet tre bøger om Bourne, har en anden forfatter fået lov til at fortsætte serien, og da Bourne-filmene tjener penge, mange penge...

The Bourne Ultimatum. Instruktion: Paul Greengrass. Manuskript: Tony Gilroy, Scott Z. Burns og George Nolfi. Amerikansk (En hulens bunke biografer landet over)