I signalbanen med Martin Glaz Serup

Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serup nye bog, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden
16. august 2007

Hvad er dét for en trafik? Digtet er vendt 90 grader i forhold til bogsidens konventionelle retning, og når vi kører med, læser og vender vi blad ved siden af læsevanen. Teksten står altså med siden til i Martin Glaz Serups nye langdigt, Trafikken er uvirkelig. Det er ikke fordi der er vendt op og ned på sagerne - det hele er bare bredere og længere. Og det er ikke, fordi der ikke er verselinjer, tværtimod, for sådan hér bliver linjerne bare længere og kan være mere inklusive med en række indlagte 'undervers' og en rytme "af sætninger, der æder hinanden". Således læser man - grafisk tilrettelagt - mere som man scroller end som man blader.

I Trafikken er uvirkelig genfinder vi det lyriske 'jeg', som Martin Glaz Serup arbejdede med i sin forrige bog 4 (2005): en registrerende og reflekterende position mellem hverdag og storpolitik, mellem det private og det globale - et træk, som adskiller 4 og nu Trafikken er uvirkelig fra digtsamlingen Borgmester Gud (2003), hvor stemmerne rablede og dada-dispositionen for grove lø-jer var stærkere. Med jeg-positionerne etableres en større intimitet, men i det nye langdigt også en resignation ved siden af registreringen og refleksionen. For hvad skal det alt sammen egentlig nytte? Mens tiden går, træer-ne gror, familien vokser, hverdagen trækker ud og jeget bare er en rundkørsel for alverdens signaler, billeder og statements, fra stort til småt.

Børnenes flyverdragter er pyntet med trafik / de skal hentes klokken fire / der er biler i alle farver

hvad tænker du på når du ser al den transport / at også verden er et forløb af associationer

at tingene sker fordi de minder om noget / andet

Jeg tænker på TV avisen og dens besvær med at komme fra det ene til det andet

de underholdende overgange skal glide glat og vittigt / men gør det sjældent

tilværelsen hakker i det / selvom man kan skimte både en start en midte og en slutning

Her hakkes for sjov

Signaler og systemer er ret selvkørende ("der geråder en automatik / et system / et bureaukratisk princip / et guddommeligt"). Det er hakkerne og de overgange, som ikke virker, man skal nære med sin opmærksomhed. Langdigtet er organiseret med jeget som medie for signaltrafikken og med teksten som trafikkens 'hakkebræt'. Martin Glaz Serup mestrer en i bedste forstand vidtløftig og formel humor, som især versenes montager af mindre stykker sprog, enjambementer og bogstavrim borger for. Her hakkes, for sjov og med en god portion tvivl.

Martin Glaz Serup organiserer digtet topografisk, i spring mellem f.eks. en vellykket køretur til kolonihaven og registreringer fra ophold i New York (med hilsner til Lone Hørslevs N.Y.-sekvens), i Vietnam og Italien. I hvert nedslag inkluderes det hverdagslige, og mange steder åbnes der for en tvivl over for de mikropolitiske forhåbninger, digtet også nærer ansatser til. Også hverdagens anden side - rutinen, ufriheden, kedsomheden - slår ind over mikroutopiske iagttagelser af børnene, kvinden, maden, arbejdet. Jeget befinder sig tilbagevendende under afviklingen af et trægt seminar eller i et kopirum, hvor der ventes mens maskinen summer. "Administrativt forlænget", som det hedder et sted om livstiden.

Det hakkende, skurrende, tvivlen og det sørgmuntre klæder Martin Glaz Serups digt vældigt, ligesom det velkendte høje humør, energien og vreden, der slår ind i tekstens brede bane. Trafikken er uvirkelig går ikke op, hvorfor skulle det også dét? Signalbanerne er endeløse, tvivlen er en revne, og digtet ruller hakkende derudaf.