Læsetid: 4 min.

Hvor mange eksperimenter kan vi klare?

Den nye teatersæson lader det traditionelle teaterpublikum i stikken til fordel for frække eksperimenter på den nye Camp X-scene og glitrende kommercielle musicals som 'Chicago'. Tre teaterkritikere diskuterer for og i mod flere eksperimenter i teaterlivet
Den nye teatersæson lader det traditionelle teaterpublikum i stikken til fordel for frække eksperimenter på den nye Camp X-scene og glitrende kommercielle musicals som 'Chicago'. Tre teaterkritikere diskuterer for og i mod flere eksperimenter i teaterlivet
11. september 2007

På Københavns nye teater Camp X er scenerummet blevet afskaffet, og skuespillet outsourcet til Indien.

I forestillingen Call Cutta in a Box får publikum hver et værelse at gå ind i og en mobil stukket i hånden. Når telefonen ringer fra et call center i Indien, begynder forestillingen, der foregår som en samtale mellem teatergængeren og teateragenten på den anden side af jorden. Det er et af eksemplerne på den unge eksperimenterende bølge i den nye teatersæson, der starter i denne uge.

Den nye Camp X-scene, der i år har fået 24 millioner af Københavns Teater til at skubbe teatret så langt ud af form som muligt, er en gave til det smalle publikum, der ellers er forvist til de små scener og altid føler sig overset, men det kan hurtigt vise sig at blive for meget, mener Henrik Lyding, teateranmelder på Jyllands-Posten:

"Camp X er kommet på en hård prøve. Spørgsmålet er, om målgruppen er stor nok til at fylde et stort teater med et smalt publikum."

Henrik Lyding undrer sig over Københavns Teater prioritering:

"Hvorfor har Københavns Teater bedt nogle nye teaterdirektører om at stjæle de små teatres repertoire og de små teatres publikum," spørger han med henvisning til små eksperimenterende scener som Får302, Cafe Teatret og Sorte Hest.

Svaret finder man i Københavns Teaters målsætning. Med Camp X vil man blandt andet lokke de folk i teatret, der ellers aldrig finder derhen og dermed udvide publikumsgrundlaget.

Københavns Teater giver i sin strategi udtryk for bekymring over teaterpublikummets sammensætning - den typiske teatergænger er en kvinde over 50, sjældent en mand, og sjældent unge under 30.

Men et aldrende teaterpublikum er kun naturligt mener Henrik Lyding:

"Da jeg gik i teatret som dreng, var der ikke mange på min alder, og dengang sagde man. 'Åh nej, bare nu ikke teatret dør ud, der sidder jo kun de midaldrende.' Men de unge bliver jo også midaldrende. En dag holder de op med at hænge på gadehjørnerne, og så begynder de at gå i teatret."

Henrik Lyding mener, at det midaldrende publikum med smag for det traditionelle teater er blevet svigtet til fordel for det eksperimenterende teater. De traditionelle scener med gedigent skuespil og morskabsteater er blevet færre, efter at Per Pallesen på Nørrebros Teater blev skiftet ud til fordel for unge teaterdirektører, og da man lukkede Privat Teatret og Gladsaxe Teater.

Også Berlingske Tidendes tetaeranmelder, Jakob Steen Olsen, ser øget polarisering forud for den nye teatersæson:

"På den ene side har vi det eksperimenterende og på den anden side det store kommercielle oplevelsesteater med musicalbaskere som Chicago. Jeg kan godt være nervøs for, at man med den nye sæson har kastet et stort ældre konventionelt publikum direkte i armene på det kommercielle teater," siger Jakob Steen Olsen.

Han mener, København mangler mere af det traditionelle skuespilsteater, som har stor succes på Østre Gasværk, der i denne sæson byder på let genkendelig kvalitet i opsætninger som Hvem er bange for Wirginia Wolf og en teaterudgave af Thomas Vinterbergs Festen.

Lær noget nyt

Men eksperimenter er nødvendige, hvis ikke teatret skal sygne hen, mener Politikens teateranmelder Monna Dithmer:

"Med Camp X forsøger man at komme i kontakt med et nyt publikum på en anden måde, og det synes jeg er spændende," siger Monna Dithmer, der håber at Camp X får held til at skabe sit eget publikum. "At gøre teatret mere interaktivt med publikum for eksempel, det kræver hele tiden en uddannelse af vores publikum," siger Monna Dithmer, der mener, at publikum også kan vænne sig til nye ting.

Jakob Steen Olsen mener, at det traditionelle skuspilsteater kan noget, som det eksperimenterende teater ikke kan i dag:

"Hvis man vil være lidt ondskabsfuld, kan man kalde nutidens eksperimenterende teater for en form for dramadokumentar, hvor vi trækker dagligdagens problemer ind på scenen og så behandler dem," siger Jakob Steen Olsen, der mener, at Camp X i stor stil bedriver en ny form samfundsfagsundervisning.

For eksempel med forestillinger som Queer zone, der med en blanding af freakshow, varieté og doku-teater undersøger kønnet og løfter dynen af Danmark. På Edison spiller forestillingen Ekstrem til foråret, hvor samtaler med mænd fra virkeligheden danner grundlaget for skuespillet.

"Med denne tendens til virkelighedsteater kan vi nemt havne der, hvor teatret bliver for småt, en ny form for oplysningsteater, hvor skuespillerne reduceres til talende statistikker, der deler fotokopier ud," siger Jakob Steen Olsen, der efterlyser teater, der griber ud over dagligdagen og giver plads til eventyr:

"Teatret må gerne også være en drømmenes holdeplads, hvor der kan ske mystiske ting, der ikke kan oversættes direkte til fænomener fra virkeligheden," siger han.

Kønsdebatterende teater

Virkelighedsteatret bekymrer dog ikke Monna Dithmer, der ser en stigende interesse for kønsdebatten i teatret:

"Vi har haft en periode, der var meget præget af integrationsteater, men det er der pludselig overhovedet ikke noget af. Nu er vi pludselig optaget af kønnet."

Hun mener, at de mange forestillinger om køn er et udtryk for et opbrud i kernefamilien og en omstilling til singlekulturen. Queer zone på Camp X er et eksempel, og på Kaleidoskop undersøger man, hvad der sker, hvis en mand bliver gravid med forestillingen Miraklet. Bellevue lokker kvinderne i teatret med forestillingen Panik, hvor de kan få indblik i alle de problemer mænd har, som de aldrig deler med kvinder.

"Det er simpelt hen det der med at kridte banen op, og finde ud af hvor grænserne egentlig går for kønnet, og det er ret interessant," siger Monna Dithmer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu