Læsetid: 3 min.

Formidabel familieforøgelse

Vellykket toer: Efter den lunkne spillefilmdebut 'The 40 Year Old Virgin' i 2005 sætter Judd Apatow med 'Knocked Up' en smuk og kløgtig kraftkarl af en komedie i filmverden
Glædeligt nyt. Alison Scott (Katherine Heigl) og Ben Stone (Seth Rogen) hos lægen for at få afklaret, om deres engangsknald har fået konsekvenser.

Glædeligt nyt. Alison Scott (Katherine Heigl) og Ben Stone (Seth Rogen) hos lægen for at få afklaret, om deres engangsknald har fået konsekvenser.

Suzanne Hanover

7. september 2007

Hvis 'amerikansk komedie' i mange danske øren har en negativ klang, er amerikanerne i vid udstrækning selv skyld i det. Thi hver måned skyller selvdøde farcer jo troligt op mod vore kyster. Men iblandt finder man en perle, og i de senere år har titler som About Schmidt og Sideways af Alexander Payne lyst op. Nu skal dertil lægges 39-årige Judd Apatows livlige og nuancerede Knocked Up, en komedie for voksne mennesker. Paradoksalt nok.

Filmens mandlige hovedperson er nemlig den alt andet end modne antihelt Ben Stone (Seth Rogen). Tro mod sit efternavn er Ben en stenet marihuana-entusiast, som bor i et udbombet bofællesskab i LA med en håndfuld ligesindede.

Tilbagelænet sympatisk

Det filmglade slacker-slængs omtrent eneste tegn på foretagsomhed er, at de barsler med en internetside, som guider brugeren til kendte skuespillerinders nøgenscener.

Den smukke blondine Alison (Katherine Heigl) arbejder på den overfladiske underholdningskanal E!, men interessen for populærkultur er så også det eneste, hun og Ben har tilfælles. De mødes, da Alison er på diskotek for at fejre en forfremmelse. Ben er bestemt ikke i hendes liga udseendemæssigt, men hans betragtelige charme og Alisons ditto alkoholindtag fører dem til sidstnævntes seng. Hans sparsomme erfaring med kondomer kombineret med et kommunikationssvigt afstedkommer, at kimen den nat lægges til et parforhold af de mere forhindringsfyldte.

Set med realistiske briller ville en abort nok være karrieremindede Alisons mest sandsynlige valg, men Knocked Up har så mange kvaliteter, at man villigt går med på såvel spøgen som præmissen.

Filmens es er exceptionelt sympatiske Rogen som den godhjertede og uprætentiøse Ben, men Heigl er ikke langt bagefter som Alison. Bag figurernes stereotype fernis åbenbarer sig snart to troværdige og flerdimensionale skabninger, hvis skæbner man oprigtigt kerer sig om.

Hustruen som heks

Kun på overfladen er Rogen og Heigl et mærkværdigt match, for der er en kemi mellem de to, som gør deres fælles scener til en ren fornøjelse. Visuelt er filmen ikke specielt bemærkelsesværdig, men Apatows mesterlige øre for dialog og sikre sans for at få den til at lyde og flyde ubesværet - filmen virker til tider direkte improviseret - holder vores opmærksomhed fra først til sidst. I modsætning til mange mindre talent- og fantasifulde kolleger er instruktøren ikke interesseret i at vække billig bestyrtelse. Nok er Knocked Up fyldt med jokes i røv- og skridthøjde, men alle knytter de an til Apatows afbalancerede (miljø)skildring af Ben og co.s drengerøvslivsstil. En eksistentiel undvigelsesmanøvre, jovist, men også et frirum og et kærligt fællesskab, der ganske som et liv i romantisk tosomhed har sine plusser og minusser.

Når Apatow præsterer det noget nær umulige - at få sin mainstreamkomedie til at bære en spilletid på to timer, er det også, fordi han ambitiøst fletter et andet og mere dystert parforholdsportræt ind i filmen - med sin egen hustru Leslie Mann i skurkerollen!

Alison bor hos sin snerpede søster (spillet af Mann), hvis kølige og overkontrollerende væremåde har renset ægteskabet for spontanitet og glæde og henvist hendes vege ægtemand Pete (en perfekt castet Paul Rudd) til et liv i stille desperation.

Ben reaktiverer Petes længe undertrykte talent for inspireret drengerøvshumor, hvilket naturligvis ikke huer hustruen. Men også hun skal nu nyde godt af Bens skødesløse indflydelse.

Det måske stærkeste vidnesbyrd om Apatows format som filmskaber er dog en perifer figur, nemlig en af Alisons kvindelige kolleger, som undergraver hende med (urkomiske) nedsættende hentydninger. Heller ikke hun bliver ladt i stikken. Der er en famlen over hendes perfiditet, som giver os fornemmelsen af, at hun ikke opfører sig sådan af lyst, men fordi hun engang har fået alle de følelsesmæssige tæsk, som kunne ligge på hende.

"The fight continues", siger Ben spøgefuldt om sit og Alisons forhold i filmens sidste scene: Vi får, hvad der ligner en lykkelig slutning og i samme sætning en påmindelse om, at man ikke bør lægge for meget i den slags genrekonventioner. Med Knocked Up har Apatow skabt en komedie, hvis værdi langt overstiger summen af dens punchlines.

Knocked Up. Instruktion og manuskript: Judd Apatow. Amerikansk (Palads, Metropol, Falkoner og CinemaxX i København samt 16 biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu