Læsetid: 3 min.

Hverken hverken eller eller

Med dvd-sættet om den svenske digter Gunnar Ekelöf har Claus Bohm og Neal Ashley Conrad begået et stykke gedigent og inspirerende litteraturformidling
Med dvd-sættet om den svenske digter Gunnar Ekelöf har Claus Bohm og Neal Ashley Conrad begået et stykke gedigent og inspirerende litteraturformidling
20. september 2007

Fra tidlige værker som Strunge-portrættet Nattens engel (1981) og punkmanifestet Totem (1984) og frem til de senere års trilogi - Filosof (1997), Digter (2000) og Maler (2003) - har filminstruktøren Claus Bohm stædigt forfulgt en ambition om at forene nedslag i tidsånden med en dybere søgen efter selve kunstens inderste væsen.

En søgen, der nok har haft konkrete personer som omdrejningspunkt, men som samtidig hele vejen igennem har båret præg af en grundopfattelse af kunsten som noget, der er større end den enkelte - en transcenderende og rent ud livsvigtig kraft.

Nu foreligger så Ekelöfs blik - en nordisk digterrejse, et ikke mindre essenssøgende portræt af den store svenske forfatter Gunnar Ekelöf (1907-68).

Filmen er lavet i samarbejde med litteraten Neal Ashley Conrad og fremstår på én gang som Bohms hidtil mest ambitiøse værk (ikke mindst visuelt) og som et forførende, frygtløst og kongenialt forsøg på at trænge ind i det store ukendte, som var Ekelöfs klangrum.

En dobbelt rejse

Ekelöf er blevet kaldt mange ting, heriblandt en moderne mystiker. Og filmen om ham er tilrettelagt som en dobbelt rejse, dels en helt konkret filmisk odyssé gennem byer og landskaber med reference til hovedpersonens univers, ikke mindst Tyrkiet; dels et litterært styrtdyk ned i en labyrint af tanker og poetiske finurligheder og paradokser - med formuleringer à la "hverken sky eller billede / hverken billede eller billede / hverken sky eller sky / hverken hverken eller eller / men noget andet!" Ofte på randen af galskab og altid med døden som særdeles nærværende ledsager.

En biografisk struktur eller en anden tydelig dramaturgisk fremdrift er der ikke tale om. Snarere folder filmen sig ud som en bevægelse uden ydre retning, konstant søgende ind mod sit emnes flygtige og flertydige kerne. Der veksles mellem visuelle tolkninger af eller supplementer til Ekelöfs digte (ofte i digterens egen oplæsning) og korte bud på tolkninger eller indkredsninger fra en række fremtrædende nordiske forfattere eller litterater. Og ligesom filmens visuelle lag fremstår som søgende, fornemmer man, at de medvirkende snarere end at være eksperter med færdigpakkede synspunkter er læsere, der lufter tanker, som bliver til i det talende øjeblik.

Personlig film

Claus Bohm har i de senere år valgt selv at stå bag kameraet i sine film. Og med den nye films anelsesfyldte visuelle fragmenter, der balancerer mellem ydre iagttagelse og indre tolkning, er han modnet betragteligt som billedmager. Uden at instruktørerne selv træder ind foran linsen fremstår resultatet som et dybt personligt værk, hvor man mærker både Bohms på én gang famlende og målrettede blik og Conrads tilstedeværelse i de ofte intense samtalescener.

Filmen klarer sig således fint på det store lærred, men når den ikke desto mindre først og fremmest bliver lanceret på dvd, hænger det formodentlig sammen med, at man har truffet det radikale valg at klippe de medvirkende vidners udsagn ned til et absolut minimum - og dermed at opprioritere Ekelöfs egne ord og filmens visuelle indpakning af dem.

Selv en kapacitet som forfatteren Horace Engdahl, æressekretær for Det Svenske Akademi, får kun lov til at tale i et par særdeles nærværende minutter, inden billedstrømmens brusende dynamik skærer ham af.

Til gengæld kan de interesserede så gå på opdagelse på dvd-sættets anden disc, der rummer mere eller mindre fyldige uddrag af samtalerne med samtlige 19 interviewede, heriblandt Ib Michael, Pia Tafdrup og Knud Odde fra Danmark samt nordiske kolleger som Tua Forsström, Einar Már Gudmundsson, Katarina Frostenson, Jan Erik Vold og Mustafa Can. Hertil kommer et boghæfte med et par tætte introduktioner til Ekelöfs liv og værk samt optryk af de digte, der indgår i filmen. Alt i alt et stykke gennemarbejdet og stimulerende litteraturformidling.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu