Læsetid: 4 min.

'Vi kaster folks opfattelser tilbage i hovedet på dem'

Ved at angribe vores virkelighedsopfattelse forsøger et tilsyneladende naivt kunstprojekt på Overgaden at udleve en meget kompleks mission. Det guddommelige fjols og grænsesøgende performancekunst er nøglen, forklarer den sprælske kunstnerduo J&K
Ved at angribe vores virkelighedsopfattelse forsøger et tilsyneladende naivt kunstprojekt på Overgaden at udleve en meget kompleks mission. Det guddommelige fjols og grænsesøgende performancekunst er nøglen, forklarer den sprælske kunstnerduo J&K
24. september 2007

Et sted mellem virkelighed og fiktion udspiller performancekunsten sig, og den arbejder ofte med selv samme distinktion. For med performancekunsten bevæger kunsten sig ind i virkeligheden - også publikummets helt bogstavelige virkelighed. Det sker for øjnene af os i en kunstnerisk manipuleret virkelighedslomme. Det er et kollektivt rum, hvor vi - og kunstnerne - kan handle, undgå konventionerne, konfrontere kulturelle, sociale eller politiske problematikker, som normalt ville være svære at snakke åbent og kvalificeret om. Og fordi det er kunstnere - og ikke skuespillere - er der andre ting på spil: Også kunstnernes egne begreber bliver redefineret i mødet med virkeligheden, objektive sandheder mister magten, og det uventede overtager den. Kunsten åbner sig for at forhandle, og her - i selskab med J&K (Janne Schäfer & Kristine Agergaard) - genforhandles vores idé om Egypten. Målet er transformationen af vores idé om én virkeligehed.

Det er i hvert fald intentionen med J&K's udstilling, som er en større præsentation af en række fotografiske selviscenesættelser og performance-aktioner under et ophold i Kairo i efteråret 2006.

Det guddommelige fjols

J&K kom til Egypten med en vestlig kulturs ideer i bagagen - som en slags ny-kolonister. Heri ligger udgangspunktet for udstillingen. Det er iscenesættelser og performances med selvopfundne religiøse og mytologiske figurer iblandet vestlige turistforestillinger med total forvirring, når for eksempel J&K's svævende guder skyder med laserstråler omgivet af ægyptiske bodybuildere. Historien konfronteres i nuet, og de kulturelle skel opløses i manipulationen af vores forestillinger. Samtidig skabes noget nyt.

"Vi forsøger at klarlægge de lag, der gemmer sig i konfrontationen. Vi forsøger ikke at være fluer på væggen eller at komme med løsninger eller objektive påstande. Nogle vil mene, at der er en del antropologiske elementer i vores arbejde af den grund og særligt i forhold til vores egne ideer om andre kulturer," siger K, og J supplerer:

"Vi benytter os af en meget humoristisk tilgang, hvor vi har dette koncept med det guddommelige fjols som aktør. Derigennem kan vi snakke om ting, som ellers er meget svære at snakke om. På den måde kan du angribe klicheer uden at pege fingre af folk."

Det er en del af J&Ks strategi at angribe problematikkerne fra en ofte improviseret, intuitiv vinkel - og ja naiv måske, medgiver kunstnerne. Men det hænger igen sammen med det her guddommelige fjols. Med fjolsets tilgang til verden følger en hel del naivitet men samtidig en kritisk agenda, understreger de begge.

Intet absolut

"Det er en kompleks ting," lyder det umiddelbare svar fra kunstnerne, da de bliver konfronteret med spørgsmålet om deres kunstneriske dagsorden. For J&K mener ikke, at det er muligt at ændre sådanne konkrete kulturelle forhold.

"Det er ikke muligt at dokumentere og rapportere om forhold, vi ikke fuldt ud forstår og kan være objektive omkring. Lad os indse det. Vi forstår ikke fuldt ud disse fremmede kulturer," understreger K bakket op af et træk på skuldrene fra J.

"Der sker noget, men samtidig er det en iscenesættelse, hvor der er elementer af snyd, spil for galleriet og fiktive elementer. På den måde er det en refleksion over, hvordan vi aflæser betydning, alt efter om det er virkeligt eller fiktivt. Og det er et af vores primære koncepter og kunstneriske drives at udfordre vores allesammens opfattelse af 'virkeligheden'," forklarer K. Og virkeligheden er om noget et komplekst begreb, når man som disse kunstnere har taget post-modernismens affejning af de store kulturhistoriske ideer om progressivitet, strukturer og sandheder til sig. Der findes hverken store fortællinger eller absolutte sandheder. Ej heller faste kunstneriske genrer.

Denne udstilling er et forsøg på at transformere Egypten, som kulturelt er placeret imellem og præget af de tre store monoteistiske religioner: islam, jødedommen og kristendommen, som alle er stærkt repræsenteret i Egypten. De har hver deres version af det sande Egypten. J&K ville lave sin egen meget hybride version, som et opgør med det monoteistiske monopol på sandheden.

Egyptomaner

"På et banalt plan kan man sige, at vi med dette værk forsøger at illustrere disse forskellige versioner af, hvad Egypten er. Vi bevæger os i mellemrummet, imellem disse versioner, jonglere rundt med begreberne og mikser dem i en ny version af 'virkeligheden'," siger K, og J fortsætter:

"Vi kaster folks egne opfattelser tilbage i hovedet på dem. Det er på en måde en spejlning, vi iscenesætter. Og rigtig mange har været på disse charterferier, som lever på den meget glorificerede, eventyriske, fantasiprægede version, som har lokket horder af turister til Egypten," og derfra titlen på udstillingen Egyptomaniacs.

"Intet håb - ingen frygt" stod der på en T-shirt, som kunstnerduoen tidligere har produceret, og her ligger noget af den intuitive men også grænseløse tilgang gemt, som præger J&K.

J forklarer: "Vi kan virkelig godt lide at kaste os selv ud i nogle situationer, som bevæger sig på grænsen. 'Transformationen' ligger nemlig også i, at overskride ens egne grænser."

J&K: EgyptomaniacsOVERGADEN - Institut for Samtidskunst til 21. okt. 2007. Fra 15. november bliver en del af udstillingen vist på udstillingsstedet Sparwasser HQ i Berlin. Lige nu er J&K også en del af Match Race på Nordjyllands Kunstmuseum.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu