Kort om bøger

27. september 2007

ROMAN
Den gamle mand og landet
Omtrent samtidig med at Ernest Hemingway gav op over for denne verden ved at skyde sig i hovedet, besluttede hans jævnaldrende kollega John Steinbeck sig for at give sit land en chance mere. Resultatet blev På rejse med Charlie (1961), hvori han og hunden Charley tager på biltur gennem USA og på forbløffende vis undgår at nærme sig de spændinger, der prægede nationen på tærsklen til 60’erne. Det skete bl.a. fordi forfatteren konsekvent undgik storbyerne og sludrede med jægere, bønder, vagabonder, motelejere og servitricer, med hvem enhver stridighed kunne begraves med en lille en til halsen. Tiden var løbet fra Steinbeck, der fangede 30’ernes ånd så blændende med sin arbejdertrilogi (Mus og mænd, Det ukuelige sind og Vredens druer), og det vidste han godt selv, hvorfor han her i bogen på underfundig vis gør brug af visdom og sarkasme, når han undres over nymodens fænomener som kaffeautomater, trailerparker og souvenirhandler, ligesom læserne muntres af forfatterens bedagede mandhaftighed. Tonny Vorm

John Steinbeck: På rejse med Charley, oversat af Knud Müller. 267 sider, 149 kr. Lindhardt og Ringhof. ISBN 9-788759-527887

TIDSKRIFT
Sperma Anonyme
Victor B. Andersens maskinfabrik er et legendarisk tidsskrift, som er udkommet 34 gange siden 1975 med Kenn André Stilling som hovedredaktør og ankermand. Men Maskinfabrikken har gennem årene ikke kun udgivet tidsskrift, men også drevet bogforlag, foredragsvirksomhed og startet cafékulturen i Danmark – med søsætningen af bl.a. Café Victor og Sommersko. Desuden har Maskinfabrikken tiltrukket gode kræfter fra en eksperimenterende kunstscene og været bevidst om inddragelsen af erhvervslivet og det merkantile element. Sperma Anonyme er et kalejdoskop af mangfoldige udtryk, indtryk, værker, historier og episoder fra den Maskinfabrikkens lange historie kombineret med en række gode nyskrevne tekster, der beskriver og analyserer dens virke og betydning gennem tiden. En sand lystrejse gennem fabrikkens historie. Peter Nielsen

Victor B. Andersens Maskinfabrik: Sperma Anonyme, red. af Helle Rafn og Morten Søndergaard, 224 s, 298 kr.

ROMAN
At skrive om katastrofen
Den østrigske forfatter Josef Haslinger, overlevede med sin familie tsunamien i Thailand. Det har han skrevet en beretning om. Mange husker følelsesstærke beretninger fra overlevende som rent følelsesporno. Haslinger går i en helt anden retning og fortæller roligt og nøgternt om familiens julerejse til Phi Phi Island. Alle små og tilsyneladende banale iagttagelser før, under og efter at tsunamien rammer, bliver nedskrevet i klar prosa, hvis store styrke er, at forfatteren netop ikke dyrker føleriet, men meget tydeligt får beskrevet, hvad der rent faktisk sker, når flodbølgen rammer hen over turistområdet. Blikket rettes mod gruen, men uden at udpensle den unødvendigt. Man fornemmer i den grad, hvordan det er pludselig at opholde sig midt i vandet og blive suget ned af en strøm sammen med bunker af affald og farlige genstande. Det handler om, hvordan vi reagerer i ekstreme situationer og hvad en katastrofe rent mentalt gør ved mennesket. Phi Phi Island er et fornemt eksempel på, hvad en forfatter formår at gøre ved dette erfaringsstof. Peter Nielsen

Josef Haslinger: Phi Phi Island – en beretning, oversat af Joachim Wrang, 176 s., 225 kr. Tiderne Skifter. ISBN 978-87-7973-262-9. Udkommer i dag