Symbioser og kunst-selvsving

Nyt møder gammelt, kunst møder kitsch, og kuratering bliver en kunstart i sig selv på Nordjyllands Kunstmuseum. Med udstillingen 'Match Race' lukker museet op for et sandt Wunderkammer, der både rummer talrige aha-oplevelser og tør stille store spørgsmål
På Match Race-udstillingen henter værker fra modernismen og samtidskunsten nye betydninger hos hinanden. Her er det Thorgej Steen Hansens billedcollage-væg , hvor kunstnere er sammenstillet i forhold til emnet krig.

Orla Nielsen

24. september 2007

Efter sommerens succes med den interaktive kunstudstilling Just use it! er Nordjyllands Kunstmuseum klar med endnu en anderledes museumsoplevelse, der udfordrer alle gængse forestillinger om, hvad det vil sige at udstille inden for en museal kontekst.

Match Race er en sammenstilling af værker fra museets egen samling og værker skabt af udefrakommende kunstnere. Dette koncept er for så vidt ikke ukendt - tænk bare på Clinch-udstillingen på Statens Museum for Kunst tilbage i 2004, hvor man blandt andet kunne opleve Christian Lemmerz og Michael Kvium på ildevarslende visit hos de danske symbolister.

Der er dog både andet og mere på færde i Aalborg anno 2007. Museet har til lejligheden alliereret sig med de tre unge kunstnere Thorbjørn Andersen, Tarje Gullaksen og Thorgej Steen Hansen.

Virvar med mening

De tre er tidligere studiekammerater ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og har i forbindelse med Match Race valgt at supplere museets egen samling med 70 udvalgte navne fra den danske samtidskunstscene. Trioen har blandt andet plukket flittigt ud blandt huskunstnerne hos Mogadishni og samlet kunstnerne omkring det såkaldte 'fanzine' Smittekilde. Endelig er der gjort god plads til Kunstnerkollektivet Selvsving, som Thorbjørn Andersen og Thorgej Steen Hansen begge har del i.

Når et så fyldigt udsnit af dagens Danmarks kunstneriske landskab sammenstilles med et lige så omfattende materiale fra museets samling, ender man selv sagt med en udstilling af næsten uoverskueligt omfang, men i dette tilfælde også med et dybt originalt bud på, hvordan kunst kan opleves på nye præmisser. Præmisser, som i nogle tilfælde måske er nærmere værkernes egne end de betingelser, vi er vant til at opleve kunsten under.

Krydsreferencer

I hvert fald vil der næppe være mange blandt museets gæster, der er vant til at opleve den konkrete kunsts hovednavne, sådan som de præsenteres i Torben Ribes dagligstue, der er foldet ud i et af udstillingens mange rum. I Match Race-versionen af en dagligstue er afstanden mellem perleplader, uddrag af museets modernisme-samling og lille Torbens håndaftryk efter sigende udelukkende bestemt af de ledige søms princip.

I dette virvar kæmper alle værker for deres eksistensberettigelse på lige fod - og på trods af alle kriterier for lødighed. Sammenstillingen mellem museets konkrete malerier og Torben Ribes kitschede klenodier bliver dermed på alle måder befriende uortodoks.

I det hele taget må størstedelen af Thorgej Steen Hansens kurateringsarbejde, som dagligstuen blot er en lille del af, siges at være overraskende. Flere steder tager ophængningerne form af kompakte billedcollager, hvor mangfoldigheden trods et umiddelbart anarkistisk udtryk alligevel viser sig at være bredt ud under en fælles tematik.

Således medvirker både J.F.Willumsen, Lise Blomberg og HuskMitNavn i den samme billedfortælling, hvor den kritiske skildring af mennesker i krig synes at være eneste fællesnævner, og hvor kunstværkerne i høj grad taler sammen og tilfører hinanden nye aspekter. En ekstra dimension føjes i øvrigt til netop denne udstillingsvæg ved dens placering overfor Thorbjørn Andersens kurateringsdel, der er kompo-neret under overskriften "Sureel". Blandt udvalgte arvtagere af mellemkrigstidens og freudianismens surrealistiske værker genspejles Thorgej Steen Hansens krigsfortælling i Michelangelo Pistolettos La Venere. Og Christina Hamres hovedløse søvngænger har i sin vildfarelse sat kurs mod netop krigen.

Fra værk til kunst

Helt andre ting er på spil i Tarje Gullaksens selvstændige bud på en kunstudstilling. Uventede rariteter fra museets magasiner er her ligestillet med nye, udefrakommende værker - men uden at røbe kunstnernes identitet. Mens Tarje Gullaksens medkuratorer i deres udstillingsdele stiller kritiske spørgsmål til menneskets indre og ydre liv, har Gullaksen i stedet valgt at sætte spørgsmålstegn ved selve kunstbegrebet. For hvor mange af de anonyme værker er overhovedet 'rigtig kunst'? Og spiller det overhovedet nogen rolle? I hvert fald er det et væsentligt karakteristika ved de tre kuratorers samlede arbejde, at de enkelte værker ikke er udstillet for deres egen skyld. Tværtimod synes værkerne snarere at være blevet til i kraft af hinanden, som det for eksempel er tilfældet i mødet mellem museets store Poul Gernes-samling og Lisbeth Banks Symbioser.

Her gentages den konkrete kunsts geometriske former i Banks enkle bokse, der er beboet af bier og biller og får den rensede æstetik til at krible af liv. Det er netop med sådanne uventede sammenstillinger af nyt og gammelt - og ikke mindst med sin originale synsvinkel på kunstværkets status i det hele taget - at Match Race for alvor imponerer. Der kunne med fordel være skåret ned på især Thorgej Steen Hansens kurateringsdel, hvor Selvsvings omfangsrige udstillingsbidrag optager påfaldende meget plads.

Dette er dog kun skønhedsfejl i en udstilling, der til fulde indfrier ambitionen om at vise spændvidden i såvel den danske samtidskunst som museets egen samling.

Match Race er absolut ikke en udstilling, man går igennem på et kvarter. Men selv hvis man gjorde, ville man ikke kunne undgå at få en oplevelse ud over det sædvanlige.

'Match Race' på Nordjyllands Kunstmuseum til d. 25. november.nordjyllandskunstmuseum.dk