Tre filmanmeldelser

28. september 2007

Ny film: Kun få inspirerede øjeblikke
af Jonas Varsted Kirkegaard

Hvis du ikke er til meget tyndbenede vittigheder, bør du styre uden om den forvoksede andenrangs sit-com Jeg erklærer jer nu for Chuck og Larry. Vi er blandt de sagnomspundne macho-ikoner i New Yorks brandvæsen. Da de to titelfigurer (spillet af Adam Sandler og Kevin James) indgår et proforma ægteskab for at sikre Larrys børn økonomisk, går intet - fuldt forventeligt - som planlagt.

Et af filmens meget få inspirerede øjeblikke opstår, da en brandmand spørger en anden, om han så kampen i går: "Nej, jeg kørte min søster til lægeundersøgelse. Vi ville have en second opinion, men der er ikke noget at gøre." Kollegerne viser sig ligeså følelsesmæssigt konfliktsky, som de er fysisk heltemodige, da de tyr til indstuderet galgenlatter for at tackle selv så tragisk en udmelding.

Jeg erklærer jer... synes generelt at udspille sig i en parallelverden skabt - med kun en hånd på tastaturet - af en usædvanligt liderlig 15-årig knægt, idet næsten alle dens kvindelige figurer er personlighedsforladte Playmate-typer. Den chokerende sandhed er, at en af filmens tre manuskriptforfattere er den højt begavede komediefilmmager Alexander Payne. Alexander, for helvede ...

I Now Pronounce You Chuck and Larry. Instruktion: Dennis Dugan. Manuskript: Barry Fanaro, Jim Taylor og Alexander Payne. Amerikansk (Palads, Falkoner og CinemaxX i København samt en række biografer i provinsen)

--

Ny dvd: Seks virkeligheder
af Christian Monggaard

Med al respekt for Søren Sveistrups Forbrydelsen går der år og dag imellem, at DR producerer tv-drama af så høj en kvalitet og så usædvanlig en form som Per Flys Forestillinger, der blev sendt i foråret. Og med de seertal, de seks afsnit af Forestillinger endte med at have, kan man frygte, at der kommer til at gå endnu længere, før de tør igen.

Heldigvis er det så muligt at gense serien takket være en fornem dvd-udgivelse, der også tager os med langt bagom tilblivelsen. Men for nu at begynde med begyndelsen: 6 mennesker, 6 virkeligheder er undertitlen til Forestillinger, der i løbet af seks timelange afsnit gennemspiller det samme forløb med seks forskellige mennesker som hovedpersoner.

Denne konsekvente form giver mulighed for at studere de uoverensstemmelser, der næsten altid er i to menneskers oplevelse af den samme hændelse - hvordan, der bliver manipuleret og fortrængt - og det giver samtidig Forestillinger en sjælden spændstighed og uforudsigelighed.

Med indlevelse

Serien foregår på og omkring et københavnsk teater, hvor man er ved at sætte en forestilling af Shakespeares Venus og Adonis op. Og de seks hovedpersoner, hvis liv flettes sammen, er instruktøren Marko (Dejan Cukic), hans ekskone, den svenske skuespillerinde Eva (Pernilla August), deres datter, Katrin (Sara Hjort Ditlevsen), Markos partner på teatret, Jens (Jesper Christensen), Markos elskerinde, skuespillerinden Tanja (Sonja Richter) og hendes medspiller i stykket, Jakob (Mads Ville).

Fly, der har skrevet manuskriptet til Forestillinger sammen med Lars Kjeldgaard og Kim Leona, har sagt, at teatret er som enhver anden arbejdsplads, men der er også en pointe i, at stykket, som man er ved at sætte op, spejler de konflikter, der er personerne imellem, og at det trods alt samtidig er et miljø, som instruktøren kender og derfor kan skildre overbevisende og med indlevelse.

Mest interessant af det medfølgende ekstramateriale er Niki Vraast-Thomsens grundige dokumentarfilm Skuespillernes forestillinger, der er med bag kameraet, taler med de medvirkende og går tæt på det usædvanlige projekt, som ifølge Per Fly blandt andet handler om, hvordan vi ser på og behandler hinanden, og som også er et kunstnerportræt, hvor instruktøren har trukket på sine egne erfaringer og sin egen angst.

Forestillinger. Instruktion: Per Fly. Manuskript: Kim Leona, Lars Kjeldgaard og Per Fly. Region 1. Universal Music.

--

Ny dvd: Fremtiden er nu
af Christian Monggaard

Mens demokrater og republikanere er fuld gang med forberedelserne til næste års præsidentvalg, kan man selv varme op med Robert Altman og Garry B. Trudeaus vittige og mere end relevante satiriske tv-serie, Tanner '88, på dvd. Hovedpersonen i den 11 afsnit lange serie fra 1988, der foregriber vore dages reality-tv og om noget udvisker grænserne mellem fiktion og virkelighed, er en demokratisk præsidentkandidat, Jack Tanner (en veloplagt og meget troværdig Michael Murphy), skabt af den amerikanske filminstruktør og Doonesbury-skaberen i fællesskab for at vise, hvor stor indflydelse tv har på politik, og hvordan en fiktiv karakter kun passer alt for godt ind blandt tidens 'rigtige' politikere.

I et essay fra 2004, som følger med dvd'en, skriver filmkritikeren Michael Wilmington: "I sidste ende siger serien, at der ikke er ret meget virkelighed i vores politik, specielt ikke i det, vi opfatter på tv, og at politiske debatter i vid udstrækning i dag er en kamp om de opfattelser. Det er umuligt at skelne mellem satiren og dens mål. 'George Bush', 'Ronald Reagan' og 'Michael Dukakis' var alle på sin vis lige så fiktive som Tanner, det samme er vore dages 'John Kerry', 'Howard Dean', 'Bill Clinton' og den mest utrolige af alle, politiske komiske skabninger, 'George W. Bush'."

Skarp og underspillet

Meget af Tanner '88 er improviseret, efterhånden som den ukendte præsidentkandidat på et meget moderat kampagnebudget bevæger sig rundt i USA - modkandidater som Bob Dole, Gary Hart og Jesse Jackson optræder alle som sig selv - og forsøger at formulere sin velmente, venstreorienterede politik.

Tanner '88 er en underholdende og begavet politisk parodi, der ikke mindst lever højt på Trudeaus skarpe, underspillede replikker og Altmans sans for ensemblefortællingen og forståelse af, som Wiliington er inde på, hvordan de elektroniske medier allerede dengang var begyndt at have stor betydning for, hvordan menigmand opfattede de politiske kandidater. Et afsnit af Tanner '88 handler således om, hvordan en fokusgruppe tager noget kritisk imod Tanners første, lidt vage kampagnevideo, hvor han bliver iscenesat som en hyggeonkel, der hele tiden refererer til andre - ikke mindst King og Kennedy - men ikke rigtig selv kommer med meget andet end det anonyme slogan: 'Fremtiden er nu!'.

Tanner '88. Instruktion: Robert Altman. Manuskript: Garry B. Trudeau. Region 1. Criterion. www.amazon.com