Amerikanere torturerer ikke

Gavin Hoods 'Afsløringen' vil for meget og mister fokus. Men det er stadig en seværdig, vigtig og yderst aktuel film om moral og etik i den såkaldte krig mod terror
Reese Whiterspoon har rollen som den bortførte El-Ibrahims kone, der kæmper en hård kamp for at finde ud af , hvad der er sket med hendes mand.

Sam Emerson

26. oktober 2007

En ægyptisk kemiingeniør, Anwar El-Ibrahimi (Omar Metwally), der arbejder og bor med sin højgravide, amerikanske kone og lille søn i USA, bliver uden varsel arresteret, da han ankommer til lufthavnen i Washington efter at have været til konference i Sydafrika. Snart og uden forklaring føres manden til et fængsel i et ikke nærmere identificeret, nordafrikansk land, hvor han udsættes for tortur - ikke noget 'moderat fysisk pres' her - og udspørges om sin forbindelse til en velkendt arabisk terrorist.

Det er udgangspunktet for den sydafrikanske instruktør Gavin Hoods første amerikanske film, den superaktuelle Afsløringen. Den engelsek titel Rendition refererer til CIA's praksis med at lade terrormistænkte forsvinde mere eller mindre sporløst i hemmelige, oversøiske fængsler. Præcis som det skete med en egyptisk asylansøger i Danmark for 10 år siden.

Følelsesløs

Det er en muslimsk politimand, Abasi Fawal (Yigal Naor), der står for afhøringen af El-Ibrahimi, der grædende og forvirret bedyrer sin uskyld, mens en ung, amerikansk CIA-analytiker, Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal), ser til - tydeligvis ilde til mode over Fawals hårdhændede metoder og usikker på fangens skyld.

Hjemme i USA prøver El-Ibrahimis kone, Isabella (Reese Witherspoon), at finde ud af, hvad der er sket med hendes mand, som hun. Hun opsøger en gammel ven, Alan Smith (Peter Sarsgaard), der nu arbejder for en senator (Alan Arkin) og finder blandt andet ud af, at det er den iskolde CIA-chef Corrine Whitman (Meryl Streep), som har beordret El-Ibrahimi arresteret.

På et noget spinkelt grundlag, viser det sig, og det er naturligvis den tilstand af retsløshed, der har bredt sig i store dele af den vestlige verden siden terrorangrebene på USA i 2001, som Gavin Hood og manuskriptforfatter Kelley Sane er stærkt kritiske overfor. Den såkaldte rendition-praksis, får Isabella og publikum at vide af Alan Smith, blev allerede taget i brug under præsident Clinton, men det er først med George W. Bush, at efterretningstjenesterne har fået så vide, ja, nærmest ikke-eksisterende, rammer at operere indenfor, hvilket går ud over skyldige og især uskyldige.

Ved at fortælle om mennesker, der både er fanget i systemet og får det til at fungere, har Hood god mulighed for at argumentere for og imod, og det er på én gang filmens styrke og svaghed. Instruktøren kæmper for at være så fair og nuanceret som muligt i sin fremstilling af den meget komplekse sag - han er entydigt imod tortur og magtmisbrug - hvorfor det kan være svært at finde filmens egentlige fokus, ligesom man bliver en smule følelsesløs af at blive stillet over for så mange forskellige synspunkter og mennesker, der ikke alle er lige interessante.

Mål og midler

Især forstyrrer den del af Afsløringen, der handler om Abasi Fawals datter, som er forelsket i en ung mand, der træner til at blive selvmordsbomber. Der er naturligvis en stærk pointe i, at Fawals brutale metoder ikke ligefrem skaber fred og forståelse og kun bestyrker de hellige krigere i deres tro. Men den pointe er så firkantet præsenteret, at den skæmmer resten af filmen. Det samme gør et mildest talt forvirrende og helt unødvendigt handlingsmæssigt vrid hen mod slutningen.

Mest interessant er spillet mellem Fawal, der tror på det rigtige i det, han gør, og bare vil have svar, uanset om de er sande eller ej, og Freeman, et ganske symbolsk navn på en kontornusser, der i torturkammeret får en brat opvågnen, drister sig til at diskutere mål og midler med Fawal og begynder at tvivle på det rigtige i det, både han selv og USA foretager sig.

Spændende er det også at følge det politiske spil i USA, hvor El-Ibrahimis mulige skyld får Isabellas ven og senatoren til at trække følehornene til sig, så hun selv må konfrontere Corrine Whitman, en uhyggeligt dedikeret embedsmand, der fuldt og fast tror på, at hun tjener sit land og redder liv ved at ofre mennesker som El-Ibrahimi på blot en svag mistanke - og i øvrigt ikke vil vide, hvad der sker med dem.

"Amerikanere torturerer ikke," siger hun på et tidspunkt vredt til Alan Smith.

Og således er Afsløringen en tankevækkende og vigtig film om moral og etik hos magthavere i både USA, Danmark og de øvrige medlemmer af de villiges koalition. En film, der kræver, at man tager stilling, selv om det er lettere at lade være.

Afsløringen. Instruktion: Gavin Hood. Manuskript: Kelley Sane. Amerikansk (En række biografer i hele landet)