Bare glo på Kaptajn Klo

For han sætter Peter Pan uden for vinduet i Mastodonternes smittende glade fantasiklassiker i Tivoli
16. oktober 2007

Sølvklo og hjemmesko: Mastodonterne har gjort det igen. Selv om disse teaterelskere ikke i virkeligheden er professionelle, så er det igen lykkedes dem at skabe en prof forestilling, udelukkende på teatervildskab med et utælleligt antal børn og unge. Det interessante er imidlertid, at disse unger både kan spille og synge. Og at deres disciplin tydeligvis er båret af lige dele lyst og stolthed i denne effektive rugekasse for kommende teaterpersonligheder.

I Peter Pan er det pigen, der synger Wendy, der løber med opmærksomheden - den 17-årige, lyshårede Klara Shelton, der hjemmevant skifter fra de vildeste tonespring til flyveture hen over Ønskeøen. Selv en krokodillesejlads klarer hun med ynde; måske også fordi forestillingens krokodille er en af de mest charmerende tandsætdukker i nyere tid. Og måske fordi den sikre Sofie Topp Østergaards drengede Peter Pan med de heftige machoskridt her har en af sine galante stunder.

Theresa Sølvsteen har iscenesat med glæde og charme, sådan lige ud af landevejen, og Katrine Aaberg Iversens scenografi har malede navne på de tre børnesenge og det hele. Alt er teater og nattøj i enkleste forstand - med Stump som den allermest charmerende i Malthe Føns Larsens lille krop.

Tung, sød, tung, sød kage

Men det er synd, at Mastodonterne og ildsjælen Steen Lünell åbenbart hænger på hele det engelske manuskript og enhver middelmådig tone i partituret. Forestillingen i Tivolis Koncertsal er mere end to en halv time lang, og det duer altså ikke for målgruppen af skolestartere. Heller ikke selv om kapelmester Jakob Grove Madsen har drøn over sit dynamiske orkester. Saks ønskes undervejs. Til gengæld kan samtlige melodier få lov til at blive på forestillingens glimrende cd, hvor kun nogle af oversættelserne skurrer. ('Tung, sød, tung, sød kage' er ikke et mundret omkvæd...).

For voksenpublikummet er Jens Mandrup Østerlund imidlertid noget af en satiriker i rollen som Kaptajn Klo. Hans selvironiske voksen-humor sætter børnehadet på spidsen og fantasy op på reolen - og Peter Pan uden for vinduet.

Her bliver teatret en hel del sjovere end virkeligheden. Haps!

Tekst og musik: Piers Charter Robinson efter J.M. Barries roman. Dansk tekst: Vibeke Otto. Produktion: Steen Lünell. Instruktion: Theresa Sølvsteen. Scenografi: Katrine Aaberg Iversen. Kapelmester: Jakob Grove Madsen. Mastodonterne i Tivolis Koncertsal til 21. okt. 6-10 år. Husk eget barnesæde; Tivoli har ikke nok. Kr. 295-175/245-125. www.peterpanmusical.dk

Peter Pan.