I bliver bare siddende

Vi er fanget i fiktionen: Vi er gidsler i teatret på to forskellige københavnske teaterscener
Hvad tænker man som gidsel? Hvordan reagerer pulsen, når lægen tilser gidsler under bevogtning? Og hvad føler man, når man retter pistolen mod uskyldige mennesker? Her Özlem Saglanmak, Sofie Pallesen og Lisbeth Gajhedepå Husets Teater.

Henrik Saxgren

3. oktober 2007

Maven protesterer. Nakken stivner mere, end den plejer. For det føles helt forkert. Åh, nej ...

Men det hjælper ikke. Vi kan ikke komme ud. Vi er fanget i fiktionen: Vi er gidsler i teatret. Og det kan man altså blive to dage i træk på den københavnske teaterscene lige nu.

Værst er det at overvære Nordøst på Husets Teater. Her på Halmtorvet gennemspilles gidseltagningen på Dubrovka-teatret i Moskva, sådan som det kan være foregået de 57 pinefulde timer i 2002. Teateranmelderens hverdagsfrygt slår ud i lys lue: Denne aften sker det. Men hvor dum kan man også være, sådan at sætte sig i et offentligt rum sammen med hundredvis af tilskuere og en god håndfuld VIP'er?

Tre kvinder står foran os og fortæller med rolige stemmer og smilende øjne. De var alle med i gidseltagningen, der blev så grotesk et bevis på borgerkrigens desperation og storstatens løgnagtighed. 170 mennesker mistede livet. Og vi sidder her og mærker sveden pible på forhånd.

Kun monologer

Den tyske dramatiker Torsten Buchsteiner (f. 1964) dramatiserede denne uhyrlige begivenhed til Dramaten sidste år, og Nordøst er blevet et begavet manuskript. Jovist, selvfølgelig spiller teksten basalt set på tilskuerens frygt. Men stykket er menneskeligt vedkommende, fordi dets tre monologer langsomt fletter sig sammen som tre lige interessante skildringer af tre tilfældige kvinder i Rusland: Oprøreren fra Tjetjenien, der skal hævne sin mand. Sygeplejersken fra Kiev, der tilfældigt er på ambulancevagt under gidseltagningen. Og moderen fra Moskva, der har flottet sig og købt billetter til sig selv og manden og den yngste datter til den famøse musical.

Som i det meste dramatik for tiden har dramatikeren på forhånd opgivet replikker i samtaler. Her er kun monologer - fortvivlede, indre tankeberetninger fra mennesker, der aldrig nogensinde igen vil kunne sove en hel nat. Men Buchsteiner skaber tre yderst troværdige kvindeportrætter, og Hans Rosen-quist har instrueret sine stærke spillere med fint-følende sans for kvindernes følelsesmæssige belastning. Hele tiden underdrevet, hele tiden roligt, hele tiden undrende.

Heftig og vred er Özlem Saglanmaks kropsstærke 'sorte enke', der bærer en hævntrang i sig, som virker lige så forståelig som ubændig. Kontrolleret og forpint er Sofie Pallesens tjekkede sygeplejerske, der både bærer smerten for sig selv og for sin afdøde mand, der ikke klarede krigen. Og smuk og lysende blid er Lisbeth Gajhedes positive Moskva-mor, der er så lykkelig over sin lille familie og så stolt af sin mand. Som hun siger det: "Oleg er en god mand. Han drikker ikke. Og han slår os ikke".

Kun madrasser

Disse kvindeskæbner sætter sig altså i maven. Og i nakken - og i søvnen bagefter. Fordi disse kvinder så ærligt bruger deres skuespillerkunst som humanistisk indsigelse i den endeløse debat mod Den Uforståelige Krig. (Jo, de, der ikke har fået krigstraumer nok, kan sagtens krydre med danske Irak-sår i Hjem Kære Hjem på Kaleidoskop.) Og Nadja Nabil Nielsen, der forrige uge forvandlede Får 302 til en genial whiteboard salon, har her skabt et hvileløst ingenkvindesland af et kælderlager med madrasser, som kun kan give mareridt.

Rastløsheden sætter sig i tilskuerne. Bagefter vil vi egentlig ikke gå. Men vi vil i hvert fald heller ikke blive ...

Kun kæresteproblemer

Næste morgen er maven stadig mystisk. Alligevel cykler benene til Frederiksberg Rådhus, hvor Holbæk Teater byder på en turnéversion af forestillingen Gidsel. Man skal bare lige køres ud til tea-tret i en bus ...

Dramatikeren Jesper Bræstrup Karlsens kup er så, at selve forestillingen er denne bustur. At vi som tilskuere bliver involveret i busguidens heftige kæresteopgør, fordi hans danske pige kører efter ham i en bil og forlanger, at han skal vælge: Mellem hende eller den pakistanske pige, som hans familie har fået ham til at forlove sig med.

Morten Nielsen har en forrygende autenticitet som den pakistansk-danske fyr, der er så fantastisk godt integreret, at han farer vild i sine egne følelser, da familien vil bestemme over hans liv. Flot researcharbejde og ægte indlevelse. Hans mørke øjne panikker så troværdigt, at en 14-årig bustilskuer efter en times kørsel spørger, om han da er skuespiller ... Pernille Rosenbeck spiller hans danske kæreste med lysende hårkrans og stolthed. Indigneret og rystet, men med styrke nok til at kræve, at han vikler sig ud af sine egne løgne. Da hun blev kylet ud af bussen, var det så livagtigt, at en godhjertet fortovsgartner i Sydhavnen ilede til...

Men også kæresten går med på gidselspillet, da desperadoen hiver håndvåbnet frem og truer bussens passagerer, alt sammen af frygt for at hans familie hævne sig... De er lige så fysiske, disse to spillere, som Rasmus Haxens buschauffør er ukropslig inde i sin vindjakke. Og kontrasten mellem temperamenterne skaber lige præcis den skepsis, som velsagtens er den allerførste reaktion ved en gidseltagning: At alle tænker, at det da ikke kan være virkelighed.

Altså indtil maven kramper og fortæller, at fiktionen er afblæst.

Nordøst. Tekst: Torsten Buchsteiner. Oversættelse: Karen-Maria Bille. Instruktion: Hans Rosenquist. Scenografi: Nadja Nabil Nielsen. Husets Teater til 3. nov. www.husetsteater.dk

Gidsel. Tekst: Jesper Bræstrup Karlsen. Idé: Teamet. Instruktør: Frede Gulbrandsen. Dramaturg: Louise W. Hassing. Researcher: Stine Brynskov. Video: Casper Joel. Holbæk Teater. 1 t 30 min. Fra 14 år. Busafgang fra Frederiksberg Rådhus til 13. okt., ma-fre kl. 10 + 19, lø kl. 17. Herefter www.het.dk