Under en blå himmel

Maria Schneider har med sin orkesterplade, 'Sky Blue', skabt et lyrisk mesterværk, mens Mathias Rüegg og hans jubilerende Vienna Art Orchestra bringer underholdnings- og videnskabshistorie sammen på en vild og overdådig trippel-cd
Maria Schneiders nye cd -Sky Blue- danner en helstøbt musikalsk sammenhæng, et emotionelt fortættet orkestralt mesterværk.

22. oktober 2007

Det er magi, der breder sig ud fra Sky Blue, den nye cd fra den amerikanske orkesterleder og komponist, Maria Schneider (f. 1962). Hun har længe tilhørt eliten af bigbandarrangører og jazzkomponister og står bl.a. i gæld til Gil Evans og Bob Brookmeyer. Det er dog ikke hendes forbilleder, man tænker på, når man suges ind i pladens musikalske univers, der virker som et destillat af kunstnerisk modenhed og erfaring. Schneider omsætter med stor sensitivitet sine ideer til fem svævende, dybt personlige kompositioner, udført af det 21 mand store ensemble fra New York.

Engang tilbage i midten af 1950'erne talte man om 'third stream' som et uægte barn af jazz og europæisk partiturmusik. I dag er situationen en ganske anden. Jazzen er blevet en accepteret kunstmusik for feinschmeckere. Og Maria Schneider tilhører rækken af komponister som Duke Ellington, Stan Kenton, George Rusell, Gil Evans, Thad Jones og Bob Brookmeyer, der har udvidet spektret for jazzen som kompositionsmusik. Derfor er det heller ingen tilfældighed, at pladens store midterstykke, "Cerulean Skies", er blevet til som en bestillingsopgave fra arrangørerne af Mozart-festivalen, New Crowned Hope Festival, i anledning af 250-året for Mozarts fødsel, og opført i Wiener Konzerthaus i december 2006.

Fuglenes flugt

"Cerulean Skies" er nærmest et stykke programmusik, der ifølge den ornitologisk interesserede Schneider illustrerer en flok fugles sang og bevægelser i en paradisisk sydamerikansk skov og deres dramatiske flugt på himlen mod nord. Rejsen opleves undervejs fra forskellige fugles perspektiv, før flokken ankommer til Central Park i New York City, hvor komponisten hvert år overværer trækfuglenes spektakulære ankomst. Det lyder jo poetisk, men det skal opleves, hvordan Schneider får bygget det suiteagtige forløb op i lange, dramatisk opbyggede dele, centreret om Donny McCaslins og Charles Pillows ekspressive saxofonsoli. Forinden er fulgt tre suveræne stykker.

Rejste nakkehår

Pladen åbner med den melodiske "The Pretty Road", hvor dansk-amerikanske Ingrid Jensen høres på flygelhorn. "Aires de Lando", der har klarinettisten Scott Robinson i solistrollen, bølger blødt under indtryk fra den peruanske folkemusiks inciterende polyrytmik, men giver også associationer i retning af jødisk-slavisk folkemusik med sin vemodige tone. "Rich's Piece" har den fine tenorsaxofonist Rich Perry som solist i et meditativt stykke, der igen emmer af atmosfære med tråde til folkemelodik, Coltranes spirituelt-modale musik og Gil Evans' luftige arrangørkunst. Hvis ikke nakkehårene har rejst sig før ved aflytning af pladen (naturligvis i ro og mag og gerne med høretelefoner på), så gør de det her. Med det afsluttende, lysmættede titelstykke, der byder på en smukt cirklende solo af Steve Wilson (sopransax), står det omsider klart, hvordan Sky Blue danner en helstøbt musikalsk sammenhæng, et emotionelt fortættet orkestralt mesterværk af en cd.

Trippeltrip

En anden ny - og vild - cd-satsning kommer fra det hæderkronede Vienna Art Orchestra, dannet i 1976 af den schweiziske orkesterleder og arrangør, Mathias Rüegg. De fejrer med udgivelsen deres 30 års jubilæum. Og hvilken pragtpræstation. Første cd, American Dreams, hylder i 13 stykker USA gennem 100 år, personificeret af en række kvinder fra den amerikanske drømmeindustri bl.a. Rita Hayworth, Katherine Hepburn, Josephine Baker og Marilyn Monroe. Musikken er frækt eksekveret med swingjazzens driftige puls, frække riffs og sexet romantik. Anden cd, European Visionaries, hylder 13 europæiske mænd, der har haft afgørende indflydelse på Vestens idéhistorie og videnskabelige udvikling. Her får bl.a. Kant, Newton, Descartes, Einstein, Copernikus og Freud sit musikalske portræt. Det er næppe sket før i jazz-historien.

Swingende konglomerat

Musikken på cd 2 er passende nok mere moderne og ubundet i sit udtryk, veldisponeret og veloplagt ned i mindste detalje og med en bred vifte af musikalske inspirationer, hvilket gør den til en udsøgt, varieret lytteoplevelse, hvor genrer og stilarter, fortid og nutid, umærkeligt flyder sammen. Og for at det ikke skal være løgn, har Mathias Rüegg for symbiosens skyld komponeret musik til en tredje cd, Visionaires & Dreams, der bringer de respektive mænd og kvinder sammen som 'par' i et nyt, swingende konglomerat. Undervejs på disse plader præsenteres man for en overdådighed af musik, og der spilles overlegent af det legendariske orkester, der råder over adskillige fornemme solister bl.a. Joris Roelofs (altsax), Adrian Mears (basun), Herwig Gradischnig (barytonsax) og Andy Scherrer (tenorsax).

(artistShare) Fås kun på nettet via www.artistshare. com eller www.mariaschneider. com.

Maria Schneider Orchestra: Sky Blue

(3-cd-boks. Universal)