Læsetid: 1 min.

Dødstruet instruktør afslutter trilogi

En god indisk film med en usædvanlig forhistorie: Den kvindelige instruktør Deepa Mehta blev under optagelserne i 2000 udsat for en dødstrussel af hinduistiske fundamentalister, der brændte dekorationerne ned og fik produktionen sat i stå
5. oktober 2007

En god indisk film med en usædvanlig forhistorie: Den kvindelige instruktør Deepa Mehta blev under optagelserne i 2000 udsat for en dødstrussel af hinduistiske fundamentalister, der brændte dekorationerne ned og fik produktionen sat i stå. Først fem år efter kom den uforfærdede instruktør i gang igen - nu ikke i Indien, men i Sri Lanka.

Hvad udløser så ekstrem en reaktion? Noget så overfladisk set harmløst som en afdæmpet, indfølende skildring af indiske enkers paria-status i 1930'ernes Indien. Filmen påpeger, at magthaverne misbruger religiøse forskrifter til at holde de ensomme kvinder bekvemt undertrykt, afsondret og beskæftiget med bordelvirksomhed. Forfølgelsen af filmens instruktør har bedre end noget andet vist, at det religiøse magtmisbrug stadig er et aktuelt problem i Indien.

Meget af filmen foregår i enkernes ghetto-bolig, hvor den otte-årige Chuyia installeres sammen med enker i alle aldre. Chuyia står for det sunde oprør og en livskraft, der desværre trues fra alle kanter, og til sidst bliver også hun seksuelt misbrugt. Parallelt fortælles der om en midaldrende enke, der - omend selv troende - bliver mere og mere bevidst om det religiøse falskspil. Og om den purunge smukke enke Kalayani, der forelsker sig i en fremskridtsvenlig, nyuddannet jurist og trodser enke-forbuddene.

Skildringen af denne affære undgår ikke det lidt for glansbillede-kønne, men ellers virker filmen både autentisk og dybtfølt. Og det samfundskritiske budskab får styrke ved, at Deepa Mehta aldrig bliver skinger i mælet, men fastholder et indtrængende tonefald. Filmen er sidste del af hendes trilogi om Indien - de to første værker var Fire (1996) og Earth (1998).

Water. Instruktion og manuskript: Deepa Mehta. Indisk (Gloria, Vester Vov Vov og Øst for Paradis).