Når børneballetten slippes fri

Det er ikke kun Den røde Ballon, der flyver over scenen på Det Kgl. Teater. Ungerne springer lykkeligt efter. Men behøver så mange af dem virkelig at blive sorteret fra?
-Den Røde Ballon- smitter med sin danseglæde fra viljefaste kunstnere i børnekroppe. Men mon ikke tiden er moden til, at Det Kgl. Teater omstrukturerer balletskolen?

Henrik Stenberg

16. oktober 2007

De kan selv. Og for første gang får balletbørnene på Det Kgl. Teater nu også lov til både at danse en forestilling og introducere trinene, sådan uden indblanding. Ideen er rigtig. Væk med velmenende lærervoksne og ind med ungerne, der både dansemæssigt og verbalt optræder med en sikkerhed og en glæde, der virker aldeles smittende. Og som i sig selv er den bedste reklame for en balletskole, der fortsat kæmper mod forældres skepsis.

Kunstnerisk er efterårets børneballet på den sikre side. Kvaliteten skyldes to repremierer af Tim Rushton og så et nyt breakdance-og-ballet-værk af Esther Lee Wilkinson fra Den Kgl. Ballet og Mark Mouritzen fra Uppercut Danseteater. Det er rigtig dans, dette her. Og balletbørnene knokler med en seriøsitet og en elitekompetence, der gør dem til små professionelle. Glem alt om skoleforestilling. Dette er liv og død og svanesmerte.

I Den Røde Ballon spiller den 11-årige Tobias Praetorius drengen, der ikke gider danse med til træningen på balletskolen, fordi han hellere vil gå på opdagelse i Det Kgl. Teater, hvor han finder en rød ballon... Praetorius er et født scenetalent, med en ro som skabt til rampelyset. Og hans muntre samspil med den garvede karakterdanser Gabi Dismann som en vidunderligt karikeret 'Fru Frandsen' er den flotteste ping-pong mellem to jævnbyrdige scenekunstnere. Det er dybt bevægende.

Forstærket

I Jubeldans er det ikke mindst de mindste piger, der fanger blikket med deres sans for de mest indviklede kropsmønstre. Glem alt om MGP. Her er der krav, og her bliver de honoreret. Og i Break'n'Ballet imponerer den luftvilde breaker Fatih Berber med saltomortaler uden varsel, mens Emma Håkansson langsomt tør op inde i sine uvirkelige balletattituder.

Desuden er det smukt. For børnene danser imponerende linjesikkert og med en mere legende musikalitet end længe set ved balletskolens forestillinger. Måske balletskoleleder Niels Balles nye stil og forstærkede lærerteam er ved at slå igennem? Måske danseglæden er kommet i bedre parløb med teknikken? Vellykket er Christina Nilssons iscenesættelse i hvert fald.

Forestillingen inspirerer til yderligere tanker om balletskolen. For det virker absurd, at kun en håndfuld af disse 35 balletelever vil ende som balletdansere ved Den Kgl. Ballet - simpelthen fordi resten vil blive sorteret fra undervejs. Nogle på grund af en krop, der ikke alligevel magter elitetræningen. Nogle fordi de selv hopper fra. Men flest på grund af en krop, der tilfældigvis udvikler sig, så den ender med ikke at matche æstetikken hos Den Kgl. Ballet.

For enøjet

Er tiden ikke løbet fra en balletskole, der kun uddanner dansere til ét bestemt kompagni? Konservatorierne i Danmark uddanner jo heller ikke musikere til ét bestemt orkester. Balletskolerne rundt om i verden fungerer hovedsagelig som balletakademier, hvor dansere uddannes, hvorefter de søger om optagelse i forskellige kompagnier. Sådan er det i London, Hamburg, New York. Burde Det Kgl. Teaters Balletskole ikke omdefinere sin funktion? Burde Det Kgl. Teaters Balletskole ikke være et balletakademi?

Hvorfor ødelægge så mange børns drømme, og hvorfor spilde så mange penge på en halv uddannelse af balletbørn, der alligevel bare sorteres fra undervejs? Ville det ikke være muligt at strukturere balletskolen, så børn f.eks. fra 12-års alderen var sikret, at de kunne gøre deres danseruddannelse færdig som 18-årige. Herefter kunne de så søge om optagelse ved Den Kgl. Ballet eller andre kompagnier. (12 år er også alderen for en plads på balletskolens kostskoleafdeling Margrethe Kollegiet). Også selv om det betød en forøgelse af det samlede elevantal. Nu ryger eleverne tilbage i en almindelig skole, hvis de sorteres fra - uden umiddelbart at kunne bygge videre på den raffinerede kropslige og æstetiske uddannelse, de har fået på Det Kgl. Teater. Med mindre deres forældre har råd til at sende dem på balletskole i udlandet...

For lavvristet

Den Kgl. Ballets Bournonville-tradition kræver særlige danserkvaliteter. Men det er den siddende balletmester, der afgør, hvilken slags hals eller tykkelse knæ eller længde ben, der er den ideale æstetik. Børnene vælges eller vælges fra ud fra disse æstetiske hensyn, sammen med deres dansetekniske formåen, naturligvis. Men eftersom Den Kgl. Ballet stadig ikke er i stand til udelukkende at rekvirere dansere fra sin egen balletskole, så virker troen på en fyldestgørende balletskole kun rettet mod Den Kgl. Ballet både gammeldags og urealistisk. En tredjedel af kompagniets dansere denne sæson er fra udenlandske balletskoler.

Netop balletskolen er formentlig noget, som balletmester Nikolaj Hübbe vil formulere en holdning til, når han bliver alene på balletmesterposten til sommer. Og som den nye teaterchef Erik Jacobsen kan brillere med som en af sine første visionære strukturopgaver...

Herfra skal bare lyde en opfordring til at opleve disse talentfulde unger hvirvle rundt i smukke spring og med glimt i øjnene. Se dem i dag. Se dem, mens de stadig danser på Det Kgl. Teaters Balletskole.

af Tim Rushton (2001). Musik: Safri Duo.

Jubeldans

af Esther Lee Wilkinson og Mark Mouritzen. Musik: Trentemøller.

Break'n'Ballet

af Tim Rushton (2000). Musik: Verdi, Mascagni og Tjajkovskij. Det Kgl. Teaters Balletskole, Gamle Scene. Tag egne barnesæder med; Det Kgl. Teater har ikke nok. Sidste gang i dag kl. 12 og 14. ww.kglteater. dk

Den Røde Ballon