Hjerteblodspolitikeren

Hatten af. Historikeren Birgitte Possings portræt af socialdemokraten, ministeren og 'professorfruen' Bodil Koch er et pragtværk af en politisk biografi
Høj cigarføring. Bodil Koch var ikke bleg for at tale autoriteterne imod, som her ved en gallamiddag, hvor hun er i færd med at fortælle den amerikanske udenrigsminister John Foster Dulles, hvad hun synes om USA-s udenrigs- og Kinapolitik.

Erik Petersen

29. november 2007

"Alt i alt kan Udviklingen af Kvinders intellektuelle Evne og Arbejde de sidste 50 Aar næppe siges at have omstødt Sandheden af de gamle Mandfolke-Ord: Lad din Kvinde have den korte Kniv, og hav selv den lange!"

Så unuanceret og nedladende opsummerede professor Vilh. Andersen i 1925 udviklingen af kvinders intellektuelle meritter - i anledning af 50-året for kvindernes adgang til universitet.

Samme år var den senere så kendte politiker og debattør Bodil Koch 22 år og midt i sine teologistudier på Københavns Universitet. Et helt usædvanligt valg for en kvinde på den tid, hvor der frem til 1924 kun var udgået seks kvindelige teologer mod 502 mandlige fra landets eneste universitet.

Vilh. Andersens ord giver et indblik i det klima, den åndelige koldfront, som kvinder med holdninger og intellektuelle ambitioner risikerede at blive mødt af i det offentlige rum i mellemkrigstidens Danmark.

Den tidligere kirke- og kulturminister Bodil Koch (1903-72) var en sådan kvinde. Hele sit liv som politiker og debattør gjorde hun naiviteten, nuancerne og en rebelsk egensindighed til sit kendemærke, og hun var drevet af et dybfølt og antiautoritært engagement i politik og kristendom - i mennesker. Men hun havde også ambitiøse visioner om rummelighed, der gjaldt både national og international politik, religion, køn, familie og kultur.

Lige ud af posen

Historikeren Birgitte Possing tegner i sin gennemresearchede, velskrevne og analytisk skarpe bog om Bodil Koch et billede af en politiker, der er så langt fra levebrødspolitik, selvsmagende spin og taktisk leflen for vælgerne, som man overhovedet kan være. Bodil Kochs politiske liv handlede om sagen, holdningerne og menneskene. Særligt den tolerante samhørighed mellem mennesker lå hende på sinde som politisk og kristent-humanistisk pejlemærke og vision.

En hjerteblodspolitiker kunne man kalde hende. Med til den historie hører også, at Bodil Koch flere gange i sin karriere handlede med hjertet forud for forstanden - og også kom til at bløde for det bagefter.

Hun talte lige ud af posen, og Bodil Koch blev kendt for at tale partilinjen og autoriteterne midt imod, når sagen var vigtig nok for hende, f.eks. om NATO-spørgsmål, atompolitik, kvindelige præster og kulturcentre. Det skete, da hun til et selskab - iført balkjole og cigar - gik i kødet på den amerikanske udenrigsminister om USA's udenrigs- og Kinapolitik. Da hun stik mod alle anbefalinger talte ved atommarchen i påsken 1961. Og det skete, da hun trodsede alle Den Kolde Krigs uskrevne regler for internationalt diplomati for at få samlet både øst og vest til en kirkekonference, som endte med at foregå på M/S Bornholm i internationalt farvand. Fordi kirkeminister Koch ville have alle med, også østtyskerne!

Skrøbeligheder

Possing bryder med den traditionelle biografi og bygger bogen op af flere strenge af fortællinger. Det er ikke en slavisk rejse fra vugge til grav, men derimod spor og linjer i en usædvanlig kvindes politiske liv og arbejde.

Privatlivet hører man mindre til. Bodil Koch var gift med Krogerup Højskoles første forstander, teologi-professor Hal Koch, der også var en fremtrædende figur i offentligheden i efterkrigstiden.

Birgitte Possing mere end antyder, at ægteskabet trods et intenst intellektuelt, åndeligt og teologisk fællesskab til tider havde sine kriser; på grund af personlige skrøbeligheder, Hal Kochs depressive sind og Bodil Kochs hang til alkohol. Også at Bodil og Hal Kochs udadvendte og krævende arbejdsliv måske havde større konsekvenser for deres børn, end de selv, børnene og omgangskredsen har været villige til at tale højt om.

Mange af disse sideblikke på de mere personlige og følsomme sider af Bodil Kochs liv foregår i sin egen spalte på bogens sider, i billedteksterne. Bogen er helt bogstaveligt delt i to spor, skrevet med hvert deres udgangspunkt. Måske er det min eneste anke mod Birgitte Possings pragtværk af en politisk biografi, at de to spor - det politiske og der personlige - ikke er bedre integreret. Og at de personlige sider ikke er mere udfoldede.

Udsyn og bredde

Som helhed er Koch-biografien et formidlingsmæssigt kunststykke. Possing skriver ubesværet og lettilgængeligt om indviklede kapitler i dansk politik og historie. Om udenrigspolitik, kirkepolitik og historie, kulturpolitik, kvindehistorie og meget mere. Det historiske udsyn og den samfundsmæssige bredde er Possings absolutte force. Evnen til at gøre en biografisk rundgang på 13 år i Kirkeministeriet basalt spændende og vedkommende for almindelige læsere er en stor bedrift i sig selv. Uden omsvøb udfordrer bogen med sin flersporede form den klassiske historiske politiker-biografi, og med begavede analyser og historisk tyngde giver Possing moderne letvægtsbiografier baghjul.

Sidst men ikke mindst beskriver den et vigtigt kapitel i dansk kvindehistorie, den oversete periode, som Possing selv benævner som kvindebevægelsens tredje fase, perioden 1920-50. Selvom tiden var præget af stagnation for kvinder, viser Possing billedet som mere nuanceret. Det var en tid med foreningsliv, herunder Bodil Kochs samling af kræfterne i Folkevirke, en tid "hvor mange samledes om kravet om kvinders borgerlige ret til at være sig selv, udfolde deres krop og være med i politik og i det offentlige liv".

Det var en svær fase, men Bodil Koch havde det godt i modvind og tacklede situationen med lige dele vid og humor. På en tekstilmesse i Herning i 1964 tog hun det med sig på talerstolen, hvor hun refererede, "at hun var blevet modtaget af en herre, der venligt betroede hende, at hun brugte for lidt makeup. 'De ligner et gammelt, udslidt skur,' sagde han".

Bodil Koch svarede ham trøstende: "Hvad udad tabes, skal indad vindes!"

Hatten af for Possing og Koch.

Birgitte Possing: Uden omsvøb. Portræt af Bodil Koch. Gyldendal. 391 sider, 349 kr. ISBN 978-87-02-05970-0.