Læsetid: 1 min.

Ny film: Anæmisk

Én sætning. Det er nogenlunde, hvad der er tilbage af Sleuth, Joseph L. Mankiewicz og Anthony Schaffers 35 år gamle, sofistikerede legen katten efter musen, i Kenneth Branagh og Harold Pinters gendigtning, Dobbeltspil
30. november 2007

Én sætning. Det er nogenlunde, hvad der er tilbage af Sleuth, Joseph L. Mankiewicz og Anthony Schaffers 35 år gamle, sofistikerede legen katten efter musen, i Kenneth Branagh og Harold Pinters gendigtning, Dobbeltspil. Handlingen er mere eller mindre den samme - ældre forfatter konfronterer sin kones unge elsker på sit landsted, og de tager skiftevis fusen på hinanden.

Men hvor Mankiewicz' film var en vittig og intellektuel leg mellem to meget forskellige mennesker fra hver sit samfundslag - spillet af to meget forskellige skuespillere, 'aristokraten' Laurence Olivier og 'arbejderen' Michael Caine - er Branaghs udgave en mere direkte, moderne og barsk udforskning af maskulinitet og det seksuelt ladede forhold mellem de to mænd. Caine spiller denne gang den aldrende forfatter - og det klæder ham at være vred og ætsende ond - mens Jude Law har arvet rollen som den unge elsker, der slet ikke er så naiv, som han giver indtryk af at være.

En vis energi

Dobbeltspils største bedrift er, at man aldrig er helt sikker på, hvor man har nogen af de to hovedpersoner, og det giver den en vis energi. Men filmen er alligevel en noget anæmisk og ufilmisk oplevelse, der ikke for alvor har held med at gøre os interesseret i de to mænd og det tilsyneladende livsfarlige spil mellem dem. Og til sidst må man spørge sig selv, hvad meningen med det hele mon er.

Dobbeltspil. Instruktion: Kenneth Branagh. Britisk-amerikansk (Dagmar, København, Café Biografen, Odense, Metropol, Århus)