Læsetid: 3 min.

Publikum sad tilbage med galopperende indvolde

Det handler hverken om professionalisme, virtuoseri eller elitær dygtighed, men om musikken i en nøddeskal. Berezovskij gav koncert på Louisiana
21. november 2007

Berezovskij er én af den slags musikere, der minder én om, at musik er for sjælen og ikke for øret. Det var det påfaldende budskab, sidst Berezovskij gæstede Louisiana, og det var det heldigvis stadig, da Berezovskij igen gæstede huset, denne gang for at spille kammermusik sammen med violinisten Dmitri Makhtin og cellisten Alexander Kniazev

Desværre overværede jeg ikke sidste torsdags koncert med Schubert og Mendelssohn på programmet. Jeg skulle ellers gerne have tilbragt mest mulig tid i denne nøddeskal af ærlig musik, for hvor tit er man dér? Hvor tit skal man ikke sidde og høre på et ensemble, der har klasket 10-4 og lovet sig selv at fyre den af max, lige inden de går ind, hvorefter man bliver drevet rundt i jagten på ekstase med både kedsomhed og dødvande til følge?

Men fredag aften kunne man stadig nå at høre Berezovskij og venner spille Sjostakovitjs Trio nr. 2 i e-mol og Tjajkovskijs Trio i a-mol.

Fængende soberhed

Dejligt at høre Sjostakovitjs klavertrio 'rent' og uden følelsesporno, sådan som det ofte sker på grund af dens tematik. Sjostakovitj skrev den i anledning af en vens død og dedikerede den til dødsofrene i Anden Verdenskrig. Ensemblets energispænding var inciterende, og den kun delvise udladning passede perfekt til at understrege ækelheden i musikken. Her varieres temaerne ikke, men perverteres. Ensemblet kastede sig ud i en malstrøm af verdens ondskab med et påfaldende overskud til også at vugge sig selv i galskaben i et par takters greben moderbryst, når det bød sig, men hele tiden fremover.

Berezovskij ser ud, som om han bare sidder og småspiller, som var det det samme som at pille næse. Men klangen og styrken og varsomheden med samme for ikke at tale om letheden og hurtigheden er et grundvilkår for hans spil, hvorfor musikken opstår med næsten udmattende kraft for tilhøreren.

Violinisten i lang sort jakke var ultrasober som et stykke smørrebrød med karse og tomatbåd, hvor alt ligger perfekt, mens cellisten med den alternative frisure var aftenens følsomme indslag. Men trods deres forskellighed som musikere havde de et identisk attack til musikken, som var de én organisme og en perfekt balance af maskulint og feminint.

Forpustet publikum

Ensemblet spillede både Sjostakovitj og Tjajkovskij, så det kildede i ører, hjerte og underliv. Det er en god trekant og karakterisktisk for deres spil i det hele taget. Måske er det den stabilitet, der sikrer, at de er i den rette spænding hele tiden. Ikke på noget tidspunkt slappes strengen, men hele tiden vibrerer musikken, også selv om det kun er toppen af isbjerget, der arbejder.

Som gode konditionerede håndværkere spillede de uden bemærkelsesværdig sved på panden og uden at vride sig for følelser, men så publikum til gengæld gang på gang sad forpustede tilbage med galopperende indvolde.

Kedeligt stykke

Et tredje programpunkt denne aften var en trio af komponisten og pianisten Igor Raykhelson, der både spiller og skriver klassisk og jazz. Ikke noget at råbe hurra for. Som der stod i programnoten, er Raykhelsons stil "mildt moderne". Det må man sige ja til. Hvis vi bliver ved smørrebrødet, så var det her en dyrlægens natmad. Et stykke med velkendt filefile-leverpostej, lidt tremoloblæver på temaet og et låg af salt jazzkedsomhed.

Man kunne blive helt sur over, at så gode kræfter skulle bruges til noget så træls.

Til gengæld kan man glæde sig over, at Berezovskij nu er en tilbagevendende gæst på Louisiana, næste gang i 2009, hvor vi igen kan blive mindet om, hvor godt det kan være.

Dmitrij Sjostakovitj, Trio nr. 2 e-mol, opus 67

Igor Raykhelson, Trio for piano violin og cello

Peter Tjajkovskij, Trio a-mol opus 50Boris Berezovskij, pianoDmitri Makhtin, violinAlexander Kniazev, celloLouisiana, fredag den 16. november 2007 kl. 20

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu