Læsetid: 3 min.

Venter på daggryi det blå mørke

Der er masser af kvaliteter at hente i stemningsfulde og voldsomt musikalske norske og danske vokaludgivelser fra Silje Neergard, Sinne Eeg, Susi Hyldgaard og Cæcilie Norby
17. november 2007

Norske Silje Neergaard er efterhånden blevet 41 år, og med udgivelsen af Darkness Out Of Blue, der er en fejende flot produktion og hendes tiende album siden 1990, understreger hun atter sin position som talentfuld, bredt appellerende jazz/pop-sangerinde.

Neergaards lyse, pigede stemme, der har et vist slægtskab med sangerinden Blossom Dearies fra 50'erne og 60'erne, er indimellem lige vel sødmefuld. Hun kammer dog aldrig over i sentimentalitet, men kombinerer sin stemme med en djævleblændt sikker servering af de 12 akustiske jazzpopsange, som (igen) skyldes Neer-gaards lysende samarbejde med tekstforfatteren Mike McGurk.

Efter den afdæmpede albumåbner "Paper Boats" hvor Neergaard kun akkompagneres af harpe og strygere, folder "Darkness Out Of Blue" det instrumentale register ud med elegance og rytmisk fremdrift. Flere velanbragte sange følger, selvom ikke alle har lige stærk karakter. Det er gennemarbejdet musik helt ned i detaljen, udført med en norsk klarhed og finesse. Adskillige musikere sikrer et varieret lydbillede undervejs, men tilbagevendende er Helge Liens fine klaverspil, der også akkompagnerer Neergaard alene på den skrøbeligt smukke "What Might Have Been" - en af de sange, man husker og må tilbage til.

Et varmt og stærkt indtryk gør også 30-årige Sinne Eeg med Waiting For Dawn, en særdeles vellykket og moden anden udgivelse fra den endnu ret ubeskrevne danske sangerinde. Hendes stemme er rigt facetteret, og hendes frasering elastisk og smidig på en måde, som gør hende til en fornem jazzsangerinde. Eeg er tydeligvis i slægt med Dianne Reeves med dennes sikre melodiske stemme-føring og klare formidling.

Samarbejdet med Mads Vinding (bas), Morten Lund (trommer) og sublime Lars Jansson (klaver) fra Sverige er et scoop. Her er en særlig rytmisk kemi og kunstnerisk fordybelse, som man ikke kan kalkulere sig frem til. Sjældent er en akkompagnerende jazztrio hørt bedre her til lands. Sinne Eeg har skrevet seks af pladens 11 sange. De er generelt på fornemt niveau og underbygger blot billedet af hende som en komplet og personlig singer/songwriter inden for nutidens main-stream vokaljazz.

Gådefulde tolkninger

Der er også vision bag Susi Hyldgaards seneste udspil, Magic Words To Steal Your Heart Away. Hyldgaard (f. 1963) har traditionelt lavet al sin musik selv, og hun har på sine tidligere udgivelser serveret den på en dybt personlig og nytænkende måde. Her høres udelukkende hendes fortolkninger af andres sange. Så meget mere slående er det, hvordan Hyldgaard har formået at gøre dem til sine egne i et underspillet, men spændingsfyldt musikalsk univers, hvor Jannik Jensens el-bas er en levende ledsager i bunden, og hvor Hyldgaard spreder funklende fraser med klaver eller harmonika omkring sin stemme, bakket op af en flot anvendt blæsergruppe. At der hviler noget gådefuldt over sangversionerne, gør, at man efter nye gennemlytninger kan blive overrasket, når musikken modvilligt åbner for nye kvaliteter - eller har lukket sig igen. Styrken er desuden, at mange af disse sange - som Cole Porters "Love For Sale", Sinatras "In The Wee Small Hours", Van Morrisons "Moondance" og Legrands "Les Parapluies Des Cherbourg" - har en så stærk melodisk identitet. Et godt materiale er som regel forudsætningen for en substantiel kunstnerisk indsats. Den leverer Hyldgaard. Og det hele slutter med fynd og klem og blæsergruppe på "Baby It's Cold Outside", en charmerende duet med den italienske trommeslager og sanger, Aldo Romano.

Nye greatest hits

Cæcilie Norby (f. 1964), landets mest veletablerede jazzsangerinde, er ude i traditionsrigt ærinde med fuldt orkesterudtræk på den netop udgivne I Had A Ball: Greatest & More. Det er en brusende live-optagelse med Klüvers Big Band, hvor en række af Norbys sange og coverversioner fra de senere år er blevet nyarrangeret. Det er en veloplagt plade, der dog ikke føles som en mægtig overraskelse. Norbys store og farverige jazzstemme får saftigt modspil af orkestrets horn. Der er charme i "Comes Love", duetten med en frækt tilbagelænet Kurt Elling. Der er drift i "Spinning Wheel", "Cuban Cigars" og Stings "Set Them Free". Sådan skæres kagen med et bigband. Festligt og med farver. Men rigtig nødvendig er pladen ikke.

Silje Neergaard: Darkness Out Of Blue (Universal)

Sinne Eeg: Waiting for Dawn (Calibrated)

Susi Hyldgaard: Magic Words To Steal Your Heart Away (Enja)

Cæcilie Norby: I Had A Ball - Greatest & More (Copenhagen Records)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu