Årets fem internationale jazzudgivelser

Årets bedste internationale jazzudgivelser, ifølge Informations jazz-anmelder
27. december 2007

1. Maria Schneider: Sky Blue (artistShare)
Med dette orkestrale mesterværk suges man ind i komponisten og arrangøren Maria Schneiders musikalske univers. Hun omsætter med stor sensitivitet sine ideer til fem svævende, dybt personlige kompositioner, udført af det 21 mand store ensemble fra New York. Et hovedmotiv er naturen og trækfuglenes flugt på himlen fra Syd- til Nordamerika, sådan som det udfoldes i nøglekompositionen "Cerulean Skies". Musikken svævende kvaliteter og udsøgte klangverden sættes i relief af en række fornemme solistiske indsatser af bl.a. Donny McCaslin og Rich Perry (sax), Scott Robinson (klarinet) og Ingrid Jensen (flygelhorn).

2. Enrico Pieranunzi/Marc Johnson/Joey Baron: Live in Japan (CamJazz)

Den italienske pianist Enrico Pieranunzis sublime trio med bassisten Marc Johnson og trommeslageren Joey Baron vover sig ud i frit improviseret terræn i tre længere stykker, men også trioens styrke som balladefortolker er åbenbar på disse optagelser fra en turné i Japan. Og føj, hvor spiller de godt sammen. Baron som lydhør akkompagnatør, Johnson som det intelligente fundament for musikkens puls og grundstruktur og Pieranunzi selv med det smukke og dynamiske anslag, som får melodier til at funkle. Blandt perlerne er Pieranunzis lyriske "Winter Moon" og Morricones tyst svævende "Ninfa Plebea".

3. Steve Swallow w/Robert Creeley: So There (Watt)

Sådan lyder det, når musik og ord finder deres syntese. Bassisten Steve Swallows jazzkompositioner mødes med digteren Robert Creeleys fysisk nærværende minimalpoesi, som det skete første gang på den udsøgte Home (1980). Igen er Steve Kuhn med som fantasifuld pianist, bakket op af Swallows sublime basspil og strygerkvartetten Cikada. En helt særlig attraktion er det, at Creeley selv reciterer sine digte. Det gør han fremragende med en skrøbelig, rytmisk prægnant røst, smukt tilpasset den elegante jazzpuls, som giver digterens ord luft og liv. Poesi og musik samles suverænt til ét udtryk på denne perle af en cd.

4. Danielsson/Dell/Landgren: Salzau Music On The Water (ACT)

Det blev en magisk stund på pavillonen ved dammen i slotsparken i Salzau, Slesvig-Holsten.
Her indspillede Nils Landgren (basun, vokal), Lars Danielsson (bas) og Christoffer Dell (vibrafon) klokken fem om morgenen en plade under Jazz Baltica Festival, juli 2005. Det er slående, hvordan den gryende morgen indvirker på musikken, der på smukkeste vis vokser ud af omgivelsernes ro. I baggrunden sukker dammen, fuglene kvidrer, og i pavillonens bjælker under den åbne himmel hænger knive, gafler og metalrør og rasler sagte. Der er en fortætte lydhørhed i de meditative mønstre, som trioen skaber i nuet, famlende og dog overlegent.

5. Human Feel: Galore (Skirl Records)

Den amerikanske avantgarde jazzgruppe Human Feel gav København en velfortjent syngende lussing, da den kom forbi i februar måned. Med sig havde den også denne plade, hvor de fremsynede Brooklyn-musikere Chris Speed (tenorsax, klarinet), Andrew D'Angelo (altsax, basklarinet), Jim Black (trommer) og Kurt Rosenwinkel (el-guitar) folder deres postmoderne hybridjazz ud. Med et Monk-udtryk kunne man betegne musikken som 'ugly beaty'; en knortet, humpende, drilsk, skæv, lejlighedsvis sødmefuld nutidsmusik. Den er krævende, men vital og begavet på en måde, der gør gruppen til et af pejlemærkerne for ny jazz.

Serie

Jazz 2007

Seneste artikler