En amerikaner kiggede forbi

Begejstringen og den grundige research bærer to nye danske værker om kultforfatteren William S. Burroughs
22. december 2007

Noget af det mest beundringsværdige ved Lars Movins værker om kunstnerne i og omkring Beatgenerationen er, at han gør sig den anstrengelse at bringe historien videre. I USA er der skrevet, filmet og talt herfra til evigheden om Kerouac, Cassady, Ginsberg og Burroughs, indimellem ualmindeligt godt endda, og det nemmeste ville være at sakse derfra, oversætte og udsende det i eget navn.

Den slags opleves som bekendt tit, og det er slet ikke sikkert, resultatet ville blive dårligt, hvis man ved så meget og kan bevæge sig så sikkert rundt mellem kilder, som Movin nu engang gør og kan.

I stedet finder han nye vinkler. I sagens natur bliver det sjældent de helt store navne, der taler ud, eller for den sags skyld, de store litteraturhistoriske udsving, vi får serveret.

Nej, Movin henvender sig til dedikerede fans, der kan nøjes med mindre, som nu med filmen Word of Advice - William S. Burroughs on the Road, som er lavet med Steen Møller Rasmussen, og bogen William S. Burroughs i Danmark, der begge skildrer den amerikanske kultforfatters besøg i København i oktober i 1983.

Anledningen var den Skandinavientour, der fulgte Burroughs' mindre gennembrud som performer i midten af 70'erne hjemme i USA. Her læste han op af sine eksperimenterende og apokalyptiske tekster, deriblandt hovedværket Nøgen frokost (1959), for et publikum, der lod sig fascinere af forfatterens kontrollerede stemme, underspillede humor og bedemandsagtige fremtoning.

En af hans danske fans var Dan Turèll, der fik til opgave at interviewe Burroughs i antikvarboghandlen The Booktrader og senere introducere ham for publikum i det daværende Saltlageret.

Begge dele gik mildt sagt ad h til. For det første havde Turèll i nervøsitet over at skulle møde sit forbillede drukket sig en kæp i øret, for det andet havde han, som Movin skriver, "mere travlt med at markere sig med sine egne synspunkter og pointer end med at stille spørgsmål."

Det er mildt sagt pinligt, som man kan se i filmen og læse i interviewet i bogen, og bedre bliver det ikke, da Turèll ved præsentationen i Saltlageret lagde ud med at svine publikum til og sammenligne sig selv med Herman Bang.

En af de væsentligste?

Både film og bog gør meget ud at lade folk, der kendte Burroughs eller var tilstede ved begivenheden i København, komme til orde. Blandt andet besøges kollegaen John Giorno i New York og forfatterens assistent James Grauerholz i Kansas, mens digteren Sam Fleischer, der sad med ved Turèll og Burroughs' bord i København, ruller ned ad mindernes boulevard i teksten Eller hvad vil vi?

Alle tre disker op med gode anekdoter, mens andre serverer almindeligheder om, at Burroughs var en af tidens mest indflydelsesrige forfattere. Her kunne man godt have ønsket sig en interviewer, der havde bedt om en uddybning.

At vi ikke får det skyldes nok, at Lars Movin er fuldstændig enig. Det er i hvert fald det indtryk, man sidder med efter endt læsning af hans indledning og hans 20 sider lange, detaljerede essay En røst fra det hinsides, der akkurat som projektet i øvrigt først bliver rigtigt, interessant, da Burroughs lander i København og Turèll får bundet en guldøl.

Flere steder i bogen hævdes det ligeledes, at forfatteren var en de væsentligste i sin tid, primært fordi han opfandt cut-up-tekniken. Ikke blot ignoreres herved markante amerikanske forfattere som Malamud, Salinger, McCarthy, Styron, Bellow, Mailer, Ellison, Baldwin, Cheever og Updike for nu at nøjes med at nævne 10 styks, der debuterede samme årti som Burroughs. Den omtalte cut-upteknik var vel også mere eller mindre død, da Burroughs gik bort i 1997.

Hvis ikke, hvorfor så ikke give os nogle eksempler på, hvordan den har levet videre? Hvad rebelske kunstnere som Gus Van Sant og Kurt Cobain har fundet fascinerede ved Burroughs, er vel ret beset myten om ham samt bøgernes udsyrede outsidere. Alternativt kunne man have ignoreret hele den diskussion. Historien om Burroughs' besøg i København, ja, Burroughs i det hele taget er stærk nok til at stå alene. Det understreger Word of Advice - William S. Burroughs on the Road og William S. Burroughs i Danmark, når de fokuserer på det, det drejer sig om - Burroughs' dirrende oplæsning i Saltlageret og Turèlls pinlige interview med legenden.

Alene for at vise os det i filmen og skrive den historie, som Movin gør i sit essay, fortjener d'herrer Lars Movins Steen Møller Rasmussens tak for anstrengelserne.

Lars Movin: William S. Burroughs i Danmark. 96 sider. 198 kr. Forlaget Lundtofte.

Steen Møller Rasmussen og Lars Movin: Word of Advice - William S. Burroughs on the Road