Hellige julenætter

Det er fortsat muligt at nytænke julemusikken trods genrens skær af muzak til gløgg. Norske Ole Paus har skabt en jordnær juleplade, indspillet på en café midt i Oslos gadeliv
14. december 2007

Hvert år i december er spørgsmålet det samme. Det hænger i slipstrømmen efter de mange fortravlede mennesker, der halser gennem gågader, shoppingcentre og legetøjsforretninger med bristefærdige plasticposer og lyden af bjældeklang i ørerne.

Hvad handler det om? Er der en kerne tilbage, når pulsen har lagt sig, og man synker ned i stolen derhjemme med et bugnende køleskab og et lænset kreditkort. Juleplader lines op på rækker i musikforretninger, messianske julekoncerter fylder ellers tomme kirkesale.

"Jesus blir født på anden sal i Magasin du Nord", minder Shubidua os om hvert år, hvor krybben under Davidstjernen indgår i det koglende miks af konfekt, nissehuer og duften af gløgg. Julen er i sandhed et mærkværdigt møde mellem konsum-idealer og flossede traditioner.

Imod vanetænkningen

Nytænkning og slag i bolledejen kan man dog godt finde selv inden for julemusik. Og ikke overraskende kommer den fra det norske selskab, Kirkelig Kulturverksted, der før har udsendt plader, som vender kristne og kulturelle konventioner på hovedet, så de går imod vanetænkningen og bliver til aktuelle budskaber i tiden. Det var f.eks. tilfældet med den smukke Krybberom (2003), hvor århundredgamle julesalmer blev til et nutidigt fredsråb i en krigshærget verden via et tværkulturelt møde mellem det norske kor Skruk og den palæstinensiske sangerinde, Rim Banna.

Den norske rocktrubadur, satiriker og forfatter Ole Paus har med Hellige natt - Jul i Skippergata begået en fuldkommen jordnær juleplade. Ikke et forkromet produkt til højtidens perfektionister, men et behjertet forsøg på at gøre julens sakrale evergreens menneskeligt nærværende.

Ingen fine fornemmelser

Paus og Kulturverkstedet har derfor valgt at optage sangene live på cafeen 'Møtestedet', der er et værested for bl.a. hjemløse, rusafhængige og prostituerede i Oslos gader. Paus skriver i noterne: "Møtestedet behøver ingen speciel omtale af mig, de som trænger til at finde stedet, finder frem til det uden nogen anbefaling fra udenforstående. Og de som sidder der, er som folk flest'. Og for at slå sin pointe fast citerer han Saint Exepéry: "Engang har vi lignet Mozart alle sammen". Altså ingen fine fornemmelser, men støvlerne i gulvet, en rusttæret stemme og et tight band med Per Kolstad (orgel, klaver), Sveinung Hovensjø (bas) og Ottar Nesje (slagtøj) plus saft i Jostein Forsbergs mundharpe og Lars Andreas Haugs tuba.

13 hymner, bl.a. "Hellige natt", "Det kimer nu til julefest" og "Deilig er jorden", bliver tro- og lytteværdige i Paus' uperfekte kapel, der emmer af ro, blues og sikker rytmisk puls. Publikum inddrages endda undervejs og synger med skæve næb, så fællesskabstanken bag projektet (og den kristne socialist, der er gemt i Paus) konsolideres. Så er jorden dejlig.

Kyndig Landgren

En anden bemærkelsesværdig juleplade er den svenske basunist og sanger Nils Landgrens Christmas With My Friends. Titlen er i sandhed triviel, men musikken, indspillet live og med passende andægtighed i den middelalderlige Odensala kirke i Stockholm, december 2005, er så musikalsk overbevisende, at pladen er blevet en lille juleklassiker i denne husstand. Landgren høres med bl.a. Bugge Wesseltoft (klaver), Lars Danielsson (cello og bas) og Ulf Wakenius (guitar) foruden en række sangerinder som Victoria Tolstoy, Sharon Dyall og Jeanette Köhn. Det varierede program med hele 18 numre - Ron Sexsmiths "Maybe This Christmas", Händels "Laschia ch'io pianga" og Irving Berlins "White Christmas" antyder spredningen - er ingen hindring for en koncert, hvor musikernes høje niveau under Landgrens kyndige ledelse og musikalske stedsans løfter praktisk talt hvert stykke til en særlig luftig nydelse.

(Kirkelig Kulturverksted) dansk distribution: Exlibris Musik/Gyldendal

Ole Paus: Hellige natt - Jul i Skippergata

(ACT)