Læg et krimiorgie under træet

Nu kan romandetektiverne Sherlock Holmes, Miss Marple og Hercule Poirot fås på dansk dvd i deres bedste tv-udgaver. Julegaven til alle fans af britisk 'whodunit'
14. december 2007

For en fan af klassiske, britiske krimier, den såkaldte whodunit - der ikke har stort med moderne, samfundsengageret krimilitteratur at gøre - var 1980'erne et spændende årti. Arthur Conan Doyles mesterdetektiv Sherlock Holmes og Agatha Christies ikke mindre begavede Hercule Poirot og Miss Marple optrådte alle på tv i nye udgaver, der næsten med det samme viste sig at være de til dato bedste, ja, faktisk så gode, at de endnu ikke er overgået, selv om man har forsøgt med både Marple og Holmes.

Mange forsøg

Tidligere tv-dramatiseringer og filmatiseringer af Holmes, Miss Marple og Poirot var som regel hverken ligefrem tro mod forlæggene eller psykologisk og fysisk i tråd med romanfigurerne - Margaret Rutherfords Marple og Peter Ustinovs Poirot var f.eks. underholdende, larger than life-karikaturer, der ikke mindede meget om det, man kunne læse i Christies bøger, mens Basil Rathbones Holmes nok var dygtig, men også lidt for straight i en lang række film, der handlingsmæssigt var flyttet frem i tid og stort set intet bevarede fra Conan Doyles original.

De tre nye serier, der blev produceret af tre af britisk tv's giganter, London Weekend Television (Poirot), BBC (Marple) og Granada (Holmes), var anderledes loyale over for det litterære udgangspunkt. Man kælede for detaljer og billeder, brugte mange penge på at genskabe tiden og stederne, hyrede gode forfattere og instruktører og gjorde sig store anstrengelser for at finde de helt rigtige skuespillere til rollerne.

Skuespillerne

Jeremy Brett, der spillede Holmes, havde kropssproget, arrogancen og de excentriske manerer til at spille den brillante egocentriker Holmes, der omkring år 1900 løser de mest umulige mysterier sammen med sin tro følgesvend, Dr. Watson, som i øvrigt blev spillet af to forskellige skuespillere i serien, først David Burke og siden Edward Hardwicke, der var langt den bedste.

Joan Hicksons Miss Marple er den på overfladen tilforladelige gammeljomfru, som gemmer på en skarp, analytisk og kynisk hjerne, der ser landsbyen, hvor hun bor, St. Mary's Mead, som et spejlbillede af den store verden, hvor hun kan studere menneskelig adfærd af både den forbryderiske og mere uskyldige slags.

Omsider på dansk

Og David Suchet, der på snart 20. år stadig laver nye afsnit af Poirot, inkarnerer på forbilledlig vis den lille, forfængelige belgiske detektiv, der elsker lige linier, funktionelt design og bruger sine små, grå hjerneceller til at opklare sager for Englands overklasse eller bedre borgerskab. Nogle gange i selskab med sin lige så retlinede sekretær, Miss Lemon (Pauline Moran), sin gode ven og bilglade sidekick Kaptajn Hastings (Hugh Fraser) eller den godmodige kriminalinspektør Japp (Philip Jackson) fra Scotland Yard.

I en del år har man kunnet købe de tre serier på video og dvd i udlandet, men først nu er de begyndt at udkomme på dansk. Og selv om det ikke sjældent har været muligt at se og gense både Miss Marple, Poirot og Holmes på tv, er det en udelt fornøjelse at kunne hive dem frem fra tid til anden og minde sig selv om, hvorfor de stadig står som milepæle i tv-historien og som ypperlige repræsentanter for Storbritanniens stolte tradition for begavet, elegant krimilitteratur og -tv.

Ikke mindst får man lyst til at læse bøgerne igen.

Efterfølgerne

Privatdetektiver og kriminalinspektører skabt af Agatha Christie og Arthur Conan Doyles arvtagere er også blevet tv-dramatiseret og kan nu fås på dansk dvd. Det drejer sig blandt andet om Inspector Wexford, Kriminalkommissær Barnaby, En sag for Frost og især Inspector Morse, der er baseret på en række fremragende bøger af Colin Dexter og en af de bedste krimiserier nogensinde med den uforlignelige John Thaw i titelrollen som operaelskende, øl- og whiskydrikkende og gnaven kriminalkommissær fra universitetsbyen Oxford.

Hercule Poirot. Region 2. SF-Film

Miss Marple. Region 2. Pan Vision

Sherlock Holmes. Region 2. Pan Vision