Magiske momenter med Bruce

Selv på en jævn dag er Bruce Springsteen en koncertoplevelse ud over det sædvanlige. Lørdagens koncert i Forum i København var ingen undtagelse
-Vi har en regering, der gør løgne til sandheder og sandheder til løgne. Det er der ikke meget magi over, det er bare billige tricks,- lød det fra Bruce Springsteen, da han lørdag gav koncert i Forum

10. december 2007

Det var længe før, musik kunne downloades samtidig i Varde og Washington, og det at krydse Atlanten var stadig lidt ud over det sædvanlige. Mine forældre og jeg havde hentet min storebror og en kammerat en sen aften i Hamborg, da de vendte hjem efter en rundrejse i USA. Håret var langt og kufferten fyldt med LP'er, som ikke var udkommet i Danmark.

Øverst i bunken lå The River med Bruce Springsteen, og en søvnløs nat gik med "The ties that bind", "Independence Day", "Drive all night", "Point Blank" og så videre. Det var en åbenbaring. Ud på morgenstunden tog vi en pause og spiste noget morgenmad. En af os tændte radioen, og det første, vi hørte var, at John Lennon var blevet skudt i New York samme nat. Det var den 8. december 1980

Bruce Springsteen er stadig spillevende iblandt os. Præcis 27 år senere var broren, kammeraten, undertegnede og den 15-årige nevø, som er kommet til i mellemtiden, lørdag aften på plads i Forum i København. Med kampråbet "Is there anybody alive out there?" sparkede Bruce Springsteen koncerten i gang med "Radio Nowhere" fra den seneste studieudgivelse Magic. Den evige ungdommelig energi er intakt, og publikum i det udsolgte Forum lod sig let og ukompliceret rive med fra første taktslag.

Politisk Springsteen

Men selv om Springsteen insisterer på den ungdommelige energi og på musikken som den forløsende kraft, der kan skabe fællesskab og håb i en verden, som i Springsteens sangunivers altid er befolket af mismod og desillusion, men også drømme og håb, så kan han med sine 58 år ikke længere kaldes ung. Det er da også en mere voksen og alvorlig Bruce Springsteen, man ser i dag. Politisk har han altid været, men det forekommer mere udtalt nu end tidligere. Som iagttageren, der står uden for og kigger ind, kredser han om de værdier, man tidligere i livet tager mere for givet, og den desillusion, tvivl og skuffelse, som kommer med livet og årene.

"I'm trying to find my way home," lyder første linje i "Radio Nowhere", der handler om et amerikansk samfund uden retning. Som kontrast fulgte den 23 år gamle "No Surrender" fra de glade biceps-dage i 1980'erne, men også den står i et andet lys i dag, når den fremføres af den snart 60-årige, der insisterer på, at der er "Reason to believe", at det betaler sig at kæmpe.

"Vi har en regering, der gør løgne til sandheder og sandheder til løgne. Det er der ikke meget magi over, det er bare billige tricks," lød det fra Springsteen som indgang til titelnummeret fra den seneste udgivelse.

En eller anden form for venstreorienteret er Springsteen vel, men det er George W., der er problemet, ikke det USA, hvis storslåede værdier og kultur han besynger og forkynder, og som slås fast med det helt store karaooke-anlæg slået til i aftenens sidste sang "American Land", der er en lang hyldest til den lille mand og de amerikanske værdier, som er skabt af hårdt arbejde og stræben efter frihed for alle.

Lang vej hjem

Forventningerne forud for lørdagens koncert var store, og formiddagspressen rapporterede om en Springsteen og The E Street Band i topform. Men noget så jordnært som omgangssyge og forkølelse havde i ugen op til lagt en dæmper på løjerne. Når hertil lægges den skandaløse akustik i hovedstadens bud på en moderne koncertsal - en uløselig udfordring, som Springsteen alligevel forsøgte at løse ved at spille for lavt - var koncerten lørdag ikke Springsteens bedste på dansk jord. For denne anmelder står fire timers maratonkoncert i Brøndby Hallen i 1981 stadig som et uopnåeligt højdepunkt, men også den dystre og intense solopræstation i samme Forum i 2005 eller americana-koncerten i Parken sidste år med The Seeger Sessions havde mere.

Men selv på en jævn dag, er Bruce Springsteen en koncertoplevelse ud over det sædvanlige. Energien, livsviljen og glæden på trods er én ting, en anden er hans faste legekammerater i The E Street Band. Den normale keyboard-bestyrer Danny Federici er ude på grund af sygdom og afløst af Charlie Giordano, der også er med i The Sessions Band, og fru Patti er blevet hjemme i New Jersey og har overladt pladsen til den mageløst spillende og syngende Soozie Tyrell. Men den solide opbakning er intakt, og det er en fornøjelse at se samspillet mellem især Bruce Springsteen og den livslange ledsager Stevie van Zandt.

Ni sange blev det til fra "Magic" i den to timer og 15 minutter lange koncert, hvor Bruce Springsteen førte os helt tilbage til Born to run fra 1975 med "10th. Avenue Freeze Out" og "She's the one" og undervejs skabte magiske og intense øjeblikke af indsigt i hans tekst- og musikunivers. Han har nu i fire årtier beriget verden med en solidarisk beskrivelse af de dilemmaer, de fleste lever med. Drømmen og håbet stræber efter en bedre verden. Men ungdommens tro på, at der ikke er så langt mellem drøm og virkelighed, er gradvist afløst af en større erkendelse af livets dilemmaer og mistede idealer. Der er lang vej hjem, som Bruce Springsteen synger. Og selv om han er en håbløs romantiker, der konstant hylder rødderne og den traditionelle historie, er han ikke nostalgiker. Han insisterer på kærlighedens og fællesskabet kraft, men hans bedste svar på de mange spørgsmål og frustrationer er at gøre det, han er bedst til - synge om dem. Det gjorde han formidabelt lørdag aften i Forum.

Bruce Springsteen, lørdag i Forum