Mellem linjerne

Artikelsamling bliver til fortløbende mosaik, der skildrer palæstinensernes konstante nedtur siden år 2000
15. december 2007

TEL AVIV - Zionismen bliver som fremherskende ideologi i den israelske stat og samfund konstant tilpasset det israelsk-amerikanske koloniseringsprojekt. Således hedder det i indledningen til en ny bog, hvor to fremtrædende aktivister, israeleren Tikva Honig-Parnass og palæstinenseren Toufic Haddad, der begge er veteraner i den antizionistiske og antiimperialistiske bevægelse, giver deres bud på, hvordan årene siden begyndelsen på Al Aqsa intifadaen i september 2000 har formet den næværende situation i konflikten.

Bogen, som hedder Between the Lines, er en slags status over denne seneste fase af en af verdens længste konflikter, og konklusionerne er alt andet end opløftende. Den israelsk-palæstinensiske konflikt er blevet til et element i den amerikanske krig mod terror, skriver forfatterne. De sætter ordet konflikt i gåseøjne, fordi det ulige styrkeforhold mellem parterne eliminerer konfliktens relative jævnbyrdighed, og på samme måde plæderer de for, at regionens såkaldt moderate stater som Jordan, Egypten og Saudi Arabien lever under en konstant amerikansk trussel, der skal sikre, at de indgår i denne overordnede plan. I mere lokal sammenhæng er det israelske mål at "eliminere den palæstinensiske nation".

Omkring Annapolis

Alt dette er jo i høj grad et fortolkningsspørgsmål, men ser man på kendsgerningerne efter syv opslidende år i Mellemøsten, står det også klart, at palæstinensernes situation er markant ringere, end den var i efteråret 2000. De sidste rester af Oslo-processens håb er for længst borte, den interne splittelse mellem de palæstinensiske fraktioner Hamas og Fatah bliver konstant dybere, den palæstinensiske levestandard bliver lige så konstant ringere, og den nuværende situation efter fredsmødet i Annapolis, som bogen af gode grunde ikke har nået at få med, synes ikke at kunne føre til noget som helst.

Men bogens stærke sider er ikke disse, næppe særlig overraskende konklusioner, men derimod dens analyser af, hvordan det er kommet hertil. De enkelte kapitler består af artikler fra det politiske magasin, der har samme navn som bogens titel, og de giver hver for sig vidnesbyrd om sider af forskellige sider af udviklingen på det givne tidspunkt, hvor de er skrevet. Og ved at binde kapitlerne sammen med overordnede indledninger, sikrer forfatterne, at de enkelte tekster bliver til en fortløbende mosaik.

Eksempelvis beskriver kapitlet om det israelske valg, der bragte Ariel Sharon til magten i foråret 2001, i en artikel, hvordan den israelske venstrefløj forsvandt. En anden tekst beskriver, hvordan mere midtsøgende dele af landets venstrefløj gik i kompagniskab med Sharons Likud; man kan læse om, hvordan denne nye tingenes tilstand bidrog til at systematisere den etniske udrensning, både i selve Israel og på de besatte områder og om, hvordan alt dette lige fra starten var med til at udkrystallisere de israelske palæstinenseres nationale bevidsthed. Tilsammen bliver kapitlet en pakke tekster, der beskriver en af udviklingens vigtige vendepunkter.

Polemisk partsindlæg

Objektive sandheder er vanskelige at finde i en så gammel konflikt, hvor der næsten konsekvent er mere end to meninger om selv den mindste tildragelse. Vi skal heller ikke søge denne sandhed her i bogen. Den er i høj grad et polemisk partsindlæg, og det lægger den heller ikke skjul på.

Uden at tøve betegner Honig-Parnass og Haddad, der selv har skrevet de fleste af teksterne, de israelske ledere som gangstere og krigsforbrydere. Den amerikanske køreplan for fred i Mellemøsten er i deres øjne et oplæg til statsterror, hvorimod det skildres som en handling i forståeligt selvforsvar, da den 25-årige Abdel Basset Odeh den 27. marts 2002 tog 29 mennesker med sig i døden, da han sprængte sig selv i luften efter at være trængt ind i det israelske Park Hotel i den jødiske påske.

Det er en bog, som vil få mange op af stolene. Den er provokerende, og den skildrer kun et af flere syn på konflikten, men det er et syn, der ikke desto mindre deles af mange, og derfor er det en væsentlig udgivelse.

Hvis man leder efter bogen, der giver det store, objektive overblik, kan man lige så godt lade være med at lede, for det er denne konflikt alt for indviklet til, og derfor er denne bog et godt sted at tage fat på at prøve at forstå noget af det.

Between the Lines. Readings on Israel, the Palestinians, and the U.S. "War on Terror". Ed. By Tikva Honig-Parnass and Toufic Haddad. Haymarket Books. 405 s. 17 dollar. ISBN 978-1-931859-44-8