Frankrigs Anne Frank?

Selvom vi kun er i januar, har en ny fransk bog allerede fået betegnelsen 'årets litterære sensation'. Hélène Berrs dagbog fra 1942-44 er forlods solgt til udgivelse i 15 lande. På de fire første dage i handlen har 30.000 mennesker købt bogen. Berr var en ung fransk-jødisk studine, der aldrig fik lov til at udfolde sit liv eller åbenlyse sproglige talent. Hun døde i KZ-lejren Bergen-Belsen få dage før befrielsen
'Med udgivelsen lever Hélènes sjæl videre. Det er en spillevende sjæl, fuld af lys', siger Hélène Berrs niece Mariette Job, der efter et mangeårigt pres på familien, sagde ja til at udgive dagbogen.

Francois Mori

12. januar 2008

PARIS - Hélène Berrs liv blev kort. Blot 24 år nåede den parisiske engelsk-studerende at opleve, inden hun døde i Bergen-Belsen, få dage før slutningen af Anden Verdenskrig og lejrens befrielse. Til gengæld sikrer hendes aldrig tidligere offentliggjorte dagbog, der blev udgivet i Frankrig i denne uge, at hun sandsynligvis - i modsætning til millionvis af andre ofre for det nazistiske folkemord på Europas jøder - nu vil gå over i historien og erhverve sig et evigt liv. Som endnu et nedbøjende mindesmærke over nazismens forbrydelser, men også som et litterært værk, hvis sproglige kvaliteter er indlysende og som et indblik i en ung kvindes bemærkelsesværdige evne til refleksiv indsigt i sin tid og egen skæbne.

"Jeg mærker, at en enorm, mørk sti venter på mig," noterer hun ikke lang tid før sin død i sin dagbog. Hvis indhold blev reddet ved, at hun overgav de løse sider til familiens kok, der skjulte dem, og som i april 1945 overgav dem til Hélène Berrs forlovede, Jean Morawiecki, der også var den modtager hun selv forestillede sig, når hun skrev.

Morawiecki havde selv forladt Paris for at tilslutte sig de Gaulles modstandsbevægelse, og han gav en kopi af den usædvanligt velskrevne, skiftevis muntre og dybt sørgmodige, dagbog til Berrs familie.

Dømt til global succes

Det er Hélène Berrs niece, Mariette Job, der har sagt ja til at udgive bogen - og som har skrevet et efterskrift til den. Udgivelsen er sket efter et årelangt pres på familien efter stærke reaktioner fra læsende på det parisiske Shoah Memoriam museum - det franske museum over Holocaust - hvor dagbogen blev en del af den permanente udstilling i 2002.

"Med udgivelsen lever Hélènes sjæl videre. Det er en spillevende sjæl, fuld af lys," sagde Job i denne uge til International Herald Tribune. En af mange internationale aviser, som har haft fyldige referater og anmeldelser i ugen, der er gået.

Bogen er bestilt til udgivelse i 15 lande allerede før udgivelsen, og i sidste uge forudså den franske avis Libération, at den ville blive "2008's litterære sensation."

At dømme efter foromtalen vil avisen få ret. Dagbogen vil udkomme på engelsk til september, på tysk i 2009 og er anmeldt af stort set alle klodens internationale medier i den forgangne uge. På den dag, hvor det endelig lykkedes for Informations korrespondent at få fat på bogen, der konstant var udsolgt i forskellige boghandler i Paris - nemlig den 10. januar, fire dage efter at den kom i handlen og syv dage efter forlaget formelt havde udgivet den - voksede antallet af hits på Google på navnet Hélène Berr med 3.000 på 12 ti-mer.

Ikke Anne Frank

Og det uundgåelige er naturligvis sket: Dagbogen er i de franske medier og globalt allerede dømt til at blive kaldt Frankrigs svar på Anne Frank - den ni år yngre hollandske pige, hvis dagbog i dag med over 25 millioner solgte eksemplarer er det bredest kendte litterære vidnesbyrd om nazisternes inhumane jødeudryddelse. Men bortset fra formen - begge er bevægende dagbøger - og det faktum, at begge de unge kvinder døde af tyfus i Bergen-Belsen ganske kort tid før den tyske kapitulation, har de to bøger ikke så meget til fælles.

Hvor Anne Franks dagbog handler om det svære liv i skjul med sin familie i Amsterdam og den unge teenagers tanker og følelser herved, viser Berrs smukke, velskrevne og modne refleksioner, hvordan en ung fransk kvinde fra den parisiske overklasse langsomt får sit privilegerede og sorgløse liv som elite-studerende i engelsk litteratur ved Sorbonne universitetet forvandlet til en dybt bekymret skyggetilværelse i et stadigt mere kaotisk Paris, hvor hun slutteligt tager sig af jødiske børn, hvis forældre er blevet interneret. Inden hendes stadig stærkere og bange anelser om sit livs endeligt bliver til virkelighed.

Fortryllet solskin

I dagbogens indledende kapitler møder læseren Hélène, en idealistisk og nyforelsket studine fra en gammel rig fransk familie. Hun er opdraget med engelsk og russisk litteratur og en habil violinspiller. Og opfyldt af energi og livsmod. Himlen er brillant blå, og Paris er hyllet i solskin:

"Fra rue Soufflot til Boulevard Saint-Germain er jeg i et fortryllet område," skriver hun muntert med en reference til det parisiske latinerkvarter, som er hjemsted for Sorbonne. Og: "jeg gik ud for at plukke frugt i den øverste del af haven .... den blå himmel og solen fik dugdråberne til at glimte og jeg blev fyldt af en magisk glæde."

Vi lever time for time

Men skydækket bliver langsomt og sikkert mere og mere gråt. Da hendes mor i foråret 1942 fortæller hende, at hun bliver nødt til at bære den gule 'jødestjerne' efter nazistisk dekret, skyder Hélène beskeden fra sig - hun har andet at tage sig til. Da hun den 8. juni bærer stjernen for første gang og senere jages væk fra Notre Dame, står det imidlertid klart for hende, hvor tungt det er:

"Jeg holdt hovedet højt og så alle mennesker lige i øjnene, at de måtte kigge væk. Men det er svært," noterer hun om den stjerne, som karakteriserer "barbariet og ondskaben."

Hendes familie arresteres, venners fædre interneres, og hendes fars virksomhed kollapser. Faderen bliver senere interneret i Drancy - som var transferlejren uden for Paris, hvor franske jøder blev holdt fanget inden overflytningen til tyske KZ-lejr - og løslades i første omgang igen.

I løbet af dagbogen kæmper hendes optimistiske natur og virkelyst med de tragiske begivenheder, som bemægtiger sig hendes dagligdag. "Vi lever time for time, ikke engang uge for uge," noterer hun.

Udryddelsen som mål

Dagbogen slutter med hendes og hendes forældres arrestation og deportation til Drancy på hendes 24-års fødselsdag, 8. marts 1944. De sidste to sider i bogen er et brev skrevet til søsteren Dénise om arrestationen samme dag.

Dagbogens egne sidste notater stammer fra den 15. februar 1945, hvor Hélène beskriver sin samtale med en hjemvendt krigsfange, der fortæller om jødeudryddelserne og en brutal nedskydning, han har overværet af en stor gruppe syge russiske fanger.

Hun har allerede hørt om gasningen af jøderne. "Folk taler om en kvælende gas, som bliver brugt på konvojerne, der ankommer ved den polske grænse. Det er kun rygter, men der må være noget sandhed i dem." "Tyskerne har kun et mål: udryddelse," konstaterer hun. Dagbogen er fyldt med referencer til den engelske litteratur, hun studerede, og slutter med tre ord netop på engelsk: "Horror! Horror! Horror!"

En reference til Joseph Conrads klassiker Heart of Darkness, en forfaldsroman, hvor civilisationskritikken hænger som et damoklessværd over europæisk etik og civilisation.

Slutningen har en chok-effekt, mere end den ville have i en 'normal' bog, dels fordi den ikke er skrevet som en bevidst effektfuld nedlukning af et værk - Berr skrev udelukkende til sig selv og sin forlovede. Dels fordi ordene så træffende beskriver den realitet, Berr endte med at være en del af: den nådesløse og barbariske udryddelse af jøderne i de nazistiske koncentrationslejre. Alene i den sidste måned i Bergen-Belsen døde 50.000 jøder af tyfus. Selv døde hun også af denne sygdom blot to dage før den engelske befrielse af lejren.

Med Hélène Berrs dagbøger har verden - som den franske forfatter Patrick Modiano, der har skrevet forordet skriver - fået "en stemme og en tilstedeværelse, som vil følge os i resten af vort liv."