Læsetid: 1 min.

Se, det er humor

18. januar 2008

I anden sæson af Extras, Ricky Gervais og Stephen Merchants underholdende komedieserie om film- og tv-branchen har statisten Andy Millman (Gervais) taget et skridt op ad karrierestigen: Hans selvkomponerede sitcom, When the Whistle Blows, er blevet antaget af BBC, og han spiller selv en af hovedrollerne. Desværre må Andy udvande sit eget koncept af hensyn til det store publikum, og han har ikke rygrad til at stå på sit, hvorfor serien trods gode seertal får læsterlige tæv af anmelderne. Det hjælper ikke på situationen, at Andys bedste veninde, den noget verdensfjerne Maggie (en veloplagt Ashley Jensen), der arbejder som statist – baggrunds-kunstner, tak – er lidt for åbenmundet, at hans agent (Merchant) er en idiot, og at Andy selv ikke er verdens mest socialt kompetente menneske.

Gas på de kendte

Extras er måske ikke lige så skarp og original som Gervais og Merchants forrige serie, The Office, men den er stadig rigtig morsom, og de to forfattere formår at udstille film- og tv-branchens selvoptagethed og galskab. I hvert afsnit medvirker en gæstestjerne som sig selv – David Bowie, Robert De Niro, Ian McKellen, Daniel ‘Harry Potter’ Radcliffe, Orlando Bloom – og det er sjovt at se dem tage gas på sig selv.

Som f.eks. i det afsnit, hvor Andy og Maggie møder Bowie, og den britiske sanger sætter sig ved klaveret og lige ryster en sang om Andys overvægt og elendige sitcom ud af ærmet og får de øvrige gæster på en natklub til at synge begejstret med, mens Andy sidder og krymper sig i VIP-hjørnet. Se, det er humor.