Læsetid: 6 min.

At tage elg-jægere alvorligt

Sjælejægere. Den danske antropolog Rane Willerslev boede i mange måneder med jæger- og samler-folket yukaghirerne i Sibirien. I sin nye bog 'Soul Hunters' gør han op med den vestlige verdens nedvurdering af animismen
For yukaghirerne er jagten på elg en ceremoni. Den bunder i den forestilling, at jægeren virkeliggør en potentiel identitet som dyr, og forløser byttet til en fri eksistens - idet alternativet til jægerens drab af elgen havde været elgens drab af jægeren, som havde forløst hans 'indre elg'. Den animisme har antropolog Rane Willerslev taget alvorligt.

For yukaghirerne er jagten på elg en ceremoni. Den bunder i den forestilling, at jægeren virkeliggør en potentiel identitet som dyr, og forløser byttet til en fri eksistens - idet alternativet til jægerens drab af elgen havde været elgens drab af jægeren, som havde forløst hans 'indre elg'. Den animisme har antropolog Rane Willerslev taget alvorligt.

Creative Commons

26. januar 2008

Rane Willerslev er en dansk 'eliteforsker', som tager sibiriske elg-jægere alvorligt. Dermed har denne antropolog fra Århus Universitet ydet et markant og debatskabende bidrag til moderne antropologisk tænkning.

Med udgangspunkt i omfattende feltstudier og mange måneders intimt samliv med jæger- og samlerfolket yukaghirerne i det nordøstligste Sibirien, har Rane Willerslev skrevet og nu af University of California Press fået udgivet bogen Soul-hunters på basis af sin ph.d.-afhandling.

Rane Willerslev gør i sin bog op med den reducerende og voldsomt arrogante nedvurdering af den åndetro eller animisme, der kendetegner de sibiriske elg-jægere, lige som den har kendetegnet såkaldt primitive, oprindelige folk, der lever på betingelser, som minder om dem, der har karakteriseret menneskehedens livsbetingelser i hovedparten af den tid, vor art har befolket kloden.

Animisme er af mange religionsforskere blevet set som den oprindelige religion og råstoffet til menneskehedens religiøse forestillinger i det hele taget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Sören Tolsgaard
Sören Tolsgaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ralph Sylvestersen

Indtil et vist punkt eller niveau foregår bevidsthedens evolution i et sendrægtigt tempo, for så, i det øjeblik denne opdager sig selv, at begynde en accelereret evolution – hvilket bl.a. kaldes meditation.

Og er denne udvikling sund, ja så vil næste udviklingstrin uvægerligt assimilere det foregående niveau – som et molekyle der består af atomer, molekylerne vil antageligt ikke ”hade” sine atomer.

At den vestlig antropologi skulle være arrogant, selvcentreret og nedvurderende i relation til kulturer, betinger at en sådan antropologi er patologisk.

Biblioteket DIIS Biblioteket

Angående det oprindelige billede i Information som illusterede Erik Meier Carlsens anmeldelse af Rane Willerslevs lille monografi:

Billedet forestiller hverken en elg eller en ren. Det forstiller en Wapitihjort - som på amerikansk engelsk hedder "Elk". Det forklarer måske at den i Informations billedarkiv er blevet læst som "Elg" - der som bekendt hedder "moose" på engelsk... Men billedet forestiller er altså en flot Elk som altså ikke er en elg...

Mvh
Søren Hvalkof, antropolog
Seniorforsker
DIIS

PS. Som bekendt dyrker antropologer den empiriske detalje...

Nej stop nu, hvor I alverden får I fra at det skulle være en ren eller en wapitihjort (elk) på billedet. Det er enten en almindelig elg eller også en moose (amerikansk elg). ... den empiriske detalje hvad... hehe ...

Ups - nu har jeg set det oprindelige billede af en elk, som jo ganske rigtigt er en Wapitihjort og ikke har noget med en elg at gøre, og jeg kan godt forstå at det blev ændret i den digitale udgave.

Jeg har før hørt nogen fortælle om elgen, der badede hver dag, fordi den gerne ville være ren...

Jeg tænkte egentlig, at det måtte være en skrøne, men i Information d. 29/2-2008 s. 20 kan det godt se ud til, at det er lykkedes at finde et billede af den. ;-)

Det er ganske rigtigt en udbredt opfattelse blandt religions-
historikere, at de ældste, religiøse forestillinger var animistiske.
Og som det ifølge Erik Meier Carsen eksempelvis ses hos de
sibiriske elgjægere.

For buddhisten er det naturligvis særligt interessant, at der i
elgjægernes forestillinger indgår tanker om reinkanation.

Derved kan peges på den mulighed, at buddhismen rummer
forestillinger, der er så gamle som menneskeheden selv.

Som ateist med en vis interesse for religiøse forestillinger, så er
mit ærinde især at bifalde den oplysende artikel. Og så sukke over,
at så få har reageret på artiklen. Den er også skrevet noget tungt
og kan vanskeligt være fremmede for de, der har en spirende
interesse for forestillinger af religiøs art hos det gryende Homo
Sapiens.

Med venlig hilsen.

Trond Meiring

Elk betyder faktisk elg, på britisk engelsk.
Amerikaniseringen er kommet langt. Mærkeligt at vi ikke er bedre til britisk engelsk end til nordamerikansk. Det (br.) var vel også det normerede engelsk man lærte i skolen tidligere. Vi har vel også for mange "amerikaniserede" lærere. Det berører nu ikke egentlig artiklens tema, men det syntes mig at et korrektiv var nødvendig, til tidligere kommentares påstande om dyret 'elk', som altså er to forskellige arter, i Amerika og Europa. I Nord-Amerika kalder de sin derlevende elg riktignok for 'moose'.