Berøring og vold

Pornografi og kærlighedi ny roman af den finske satiriker, der modtog Nordisk Råds Litteratur-pris for nogle år siden
6. februar 2008

I 1826 fremstillede Joseph Niépce det første fotografiske billede, en udsigt over nogle parisiske hustage. Siden er der sket en del på knipse-området. Kari Hotakainen, den finske modtager af Nordisk Råds Litteraturpris 2003 for romanen Hjemmefronten, fulgt op af den barokt humoristiske Isaak-katedralen, følger i sin nye roman, De uberørte, fotoets udvikling frem til bølgen af pornofilm, der skvulper følelsesforladt rundt i alverdens tv-apparater som symptomer på en generel afstumpethed i en moderne udtømt frigjorthed. Det er et enstrenget kultur-historisk akkompagnement til det finske folkelivsbillede, bogen tegner. Det afsluttesi et kvindefængsel, hvor en hovedperson da også med modvilje kan indfange en amerikansk kultfilm med denne titel. Pornotemaet er en parodi på den kærlighedshistorie, der udvikler sig mellem politikommissær Mokka og den ærbare kropsterapeut Leila, der lemlæster en klient, som forlanger noget mere end lægende strygninger. Boström hedder han minsandten. Og han er fæl.

Almindelige, hæmmede mennesker, mænd, som ikke får udviklet og koordineret indre kræfter, risikerer at eksplodere i vold, når de møder det, de tror er et billigt tilbud. Og sådan er romanens mandlige figurer i alle aldre, ligesom kvinderne har vænnet sig til offerrollen som et vilkår. De kan dog også som den ensomme og grå politimand Mokka være heldige at få vakt ømheden og møde kærligheden, som forløser hans lyst til skriveri og poesi. Samtidig en åbning af samfundets almindelige kvindefængsel.

Fotografisk øje

Det lyder vist ret slemt i referat som en trivialitetens gyser. Hotakainen er imidlertid en sleben satiriker og en fantasifuld stilist med poker face og et godt fotografisk øje til den finske tradition for tavshed, den ny nations famlende greb om kulturens fristelser og hele velfærdsindustrien.

"De grænseløse splittede det land op, som de hæmmede havde bygget op," lyder et mottoagtigt udsagn - der måske også kunne forstås modsat.

I en elegant komposition fletter han figurernes historier sammen, hvor de fleste kommer fra små kåri landdistrikterne for så at få syn af storbyen. Smukke er de kapitler, hvor et politiforhør langsomt, sprogligt underfundigt forvandler sig til en lyttende, gensidigt forløsende dialog. Udtryk for, hvordan trivialitet udvikler sig til dybere perspektiv. Stills til movie. Pornografi til kunst. En finsk fortælling på godt, saftigt og gedigent dansk.