Sjov mand, kedelig lydbog

Stephen Colbert er bedst kendt for at dukke op hos kollegaen Jon Stewart i The Daily Show. Men den tidligere præsidentkandidat og forfatter kan også på egen hånd. Hans bog ’I am America (and so can you!)’ findes som lydbog
21. februar 2008

Følger man med i Jon Stewarts Daily Show, som DR2 sender ved 23-tiden alle hverdage, er man godt underholdt og underrettet om den igangværende amerikanske valgkamp. Fulgte man med sidste efterår, ved man også, at Stewarts sidekick Stephen Colbert stillede op til samme præsidentvalg. Han valgte nemlig Stewarts show som scene for annonceringen. Eller det vil sige, at han annoncerede, at han officielt overvejede at stille op.

Colbert ankom i en cykeltaxa, hvis chauffør var klædt ud i et glitrende og tegneserieagtigt Uncle Sam-kostume. Det egentlige kandidatur blev selvfølgelig først virkelighed på hans eget show, The Colbert Report, der i USA sendes lige i halen på The Daily Show. Og ligesom alle de andre kandidater havde Colbert også en bog klar til lejligheden. Den hedder I Am America (and so can you!) og er i tro kandidattradition en blanding af selvbiografi og politisk manifest.

Colberts show

Stephen Colbert begyndte som en af Jon Stewarts reportere, inden han fik sit eget talkshow. The Colbert Report er en vidunderlig mediesatire, og Colbert en fantastisk ultrakonservativ og politisk ukorrekt ankermand. Eller det vil sige, at han er klædt ud som en.

De prominente gæster står tilsyneladende i kø for at deltage i programmet med det unge publikum, og Colberts interview med blandt andre præsidentkandidaterne David Kucinich og Mike Huckabee er helt gakkede. Som seer er det især også skønt, når Colbert ikke kan styre sit alter ego, og smilet krøller sammen som en halv flækket træsko i den ene side af hans ansigt.

Mest legendarisk er nok Colberts optræden i 2006 ved The White House Correspondents Dinner, den årlige middag i Det Hvide Hus for alle Washington-journalisterne. Her er det tåkrummende pinligt og aldeles vidunderligt og modigt, som han med meget tydelig ironi og to stole fra præsident Bush udtrykker klar opbakning til præsidentens overlegne forhold til dårlige meningsmålinger. For, som Colbert siger, alle ved, at "reality has a liberal bias". Frit oversat betyder det, at virkeligheden hælder til venstre.

Colberts lydbog

Desværre lever Stephen Colbert på lydbog ikke op til Stephen Colbert på fjernsyn. Mediet er også lidt vanskeligt, for kører man hverken bil eller stryger skjorter en masse, er der langt mellem de oplagte lydbogs-stunder. Og så ender man hele tiden med at spole tilbage af frygt for, at man gik glip af en god vits, da budet med Søndagsavisen ringede på, eller vandet endelig kogte.

Og I Am America egner sig altså ikke til at tage med i sengen og falde til ro med. På lydbogens cover står der, at den råbes af forfatteren. Og det passer. Nej, skal man lulles trygt i søvn, anbefales Bill Clintons selvbiografi i stedet. Den er indtalt eller nærmere hvisket på den der bløde sydstatsmåde af forfatteren selv, og det er bestemt easy listening. Men det er jo en helt anden historie.

Her er historien den, at I Am America bestemt har sine øjeblikke: For eksempel er det sjovt, når Colbert taler om dating og siger "you can't hurry love", men du kan tage en omvej og tjekke familiens fotoalbum. Det er også skægt og bizart, når han siger, at de der minigulerødder forsøger at gøre ham homoseksuel. Men alt i alt er det altså en bedre idé at gå til www.comedycentral.com eller www.youtube.com og se på Stephen Colbert end at suse på www.amazon.com og bestille I Am America. Colberts ansigt er skabt til tv - ikke til en lydbog. Og er man for resten alligevel på nettet, kan man jo meget passende sende en mail til DR2 og bede dem om at udvide repertoiret og indkøbe The Colbert Report. Vi er jo i et valgår.