Læsetid: 1 min.

Tom 'Cruise'

Teater Grob flopper med sin lystyachtforestilling. På trods af Kim Bodnias gennemført ulækre bralrefar og Sarah Bobergs fascinerende rigmandskæreste
26. februar 2008

Blackout. Tilskuerne til Cruise venter høfligt. Er der pause nu? Nej, det er der vist ikke. Men der sker ikke mere. Og så kommer skuespillerne pludselig frem på række og bukker. Nå, det er slut. Jamen, så klappes der høfligt. Men kort.

Måske var det bare timingen til premieren, der kiksede hos Teater Grob. Men formodentlig skyldtes den flade fornemmelse også et ufærdigt manuskript og en fejlslagen instruktion: Manuskriptet virker som 1. akt i et stykke, hvor 2. akt mangler. Og instruktionen har et tempo, som var der tale om 1. del af en tv-serie på alt for mange afsnit. Placeret midt i Lisbeth Burians herlige scenografiske spidning af en dekadent lystyacht med blæret bar og væg-GPS.

Det frustrerende er, at skuespillerne spiller så godt. Thomas Levin er knudesøn som aldrig før - en tavs, indadvendt eksplosivo, hvis ansigt skjuler alt, mens hans krop røber hans indre oprør. Kim Bodnia er en klam bralrefar med liderlig skvulpemave og et larmegrin, der bliver mere og mere uudholdeligt, efterhånden som hans svagheder afsløres. PerScheel-Krüger er en perfekt højrehånd med pertentlige papirer og ego-drevne dagsordner under en tilsyneladende høflighed.

Præcist kvindeportræt

Og Sarah Boberg er intet mindre end fremragende som Bodnias yngre kæreste 'Mis'- en kvinde med en blakket fortid og en dragning mod tvivlsomme mænd, der lige i forholdet til Bodnia gør hende til den stærkeste. Boberg rammer så præcist dette kvindeportræt: Smuk og slank, men med livets hærgen i ansigtet. Begavet, men ikke på sit eget liv. Kunstnerisk, men uden vurderingens nådegave. Og gudskelov liderlig nok til, at hun kan udholde livet som rigmandskæreste.

Sarah Bobergs psykologistuderende virker klog. Også en del klogere end ophavsmændene til denne pseudokrimi. Så hvad kan man sige? At Teater Grobs sidste succes hed Hjem Kære Hjem. Og at det hedder den stadig.

Cruise. Tekst: Jakob Weis. Instruktion: Frederik A. Neergaard. Scenografi: Lisbeth Burian. Teater Grob på Café Teatret. 1 t 30 min. Til 8. marts. www.cafeteatret.dk