Hjemvendt og afrejst electronica

Man kan høre både stilistisk nationalarv og afsmitninger fra Roskilde og omegn på nye plader fra nationens laptops
15. marts 2008

Elektronisk musik har siden sin fødsel lovet os nye verdener, rumrejser, udfrielse fra denne jordiske tummel eller opgør med historien. For eksempel var tyske Karlheinz Stockhausens serielle kompositionsteknik i 1950'erne en afstandtagen til førkrigens følelsesfulde kompositionsmusik, som nazisterne havde misforstået og misbrugt i deres vederstyggelige sags tjeneste.

Men elektronisk musik har også fra første færd budt på bearbejdelser af virkeligheden. De konkretmusikalske pionerer Walter Ruttmann og Pierre Schaeffer bearbejdede f.eks. lyden af hhv. storbyen Berlin (i 1927) og damplokomotivets gøren og laden (i 1948) i deres kompositioner. Og de tidligste rejsende i techno lod i 80'erne den falmede bilby Detroit fungere som inspirationskilde for deres fremtidsfabler.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.

"For eksempel var tyske Karlheinz Stockhausens serielle kompositionsteknik i 1950'erne en afstandtagen til førkrigens følelsesfulde kompositionsmusik, som nazisterne havde misforstået og misbrugt i deres vederstyggelige sags tjeneste. Men elektronisk musik har også fra første færd budt på bearbejdelser af virkeligheden. De konkretmusikalske pionerer Walter Ruttmann og Pierre Schaeffer bearbejdede f.eks. lyden af hhv. storbyen Berlin (i 1927) og damplokomotivets gøren og laden (i 1948) i deres kompositioner."

Det står der faktisk! Mon Ralf Christensen helt har overset at den konkretmusikalske pioner Ruttmann sammen med Riefenstahl var hovedarkitekt bag Hitlers største og mest direkte propagandafilm "Triumph de Willens" i 1933? Her i artiklen kommer det nærmest til at lyde som om den elektroniske (og modernistiske) musik og dens udøvere er antifascistiske af natur og at deres kunstneriske strategier er effektivt våben mod nazisme. Men det kan man da vist ikke postulere taget i betragtning af, at en af nazitysklands fremmestet modernister (Ruttmann) brugte sit store innovative talent for æsteticerende bearbejdning af både det abstrakte og det konkrete i det tredie riges tjeneste. Og gjorde det med en uhyggelig effektivitet.

Heinrich R. Jørgensen

Interessante observation, Vibeke.

Ret beset, hævder artiklen udelukkende, at Stockhausen tog afstand fra følelsesfuld kompositionsmusik, som var blev misbrugt massivt.