Et stykke med charme

28. marts 2008
Kønne Keri Russell er det charmerende omdrejningspunkt i skuespillerinden og instruktøren Adrienne Shellys sidste film, det fine, lille komediedrama Waitress

Kønne Keri Russell er det charmerende omdrejningspunkt i skuespillerinden og instruktøren Adrienne Shellys sidste film, det fine, lille komediedrama Waitress. Sidste, fordi 40-årige Shelly på tragisk vis blev myrdet, inden hun kunne gøre filmen helt færdig. Det giver den naturligvis en helt særlig aura, også fordi Shelly selv spiller en birolle som den usikre servitrice Dawn, der ikke har held i kærlighed. Til gengæld har hun to gode veninder og medservitricer på caféen Joe's Pies, Becky (Cheryl Hines) og Jenna (Russell), der er gift med en dum skid af en mand (Jeremy Sisto) og drømmer om at starte sin egen tærtecafé.

Jenna er nemlig lidt af en tryllekunstner, når det kommer til tærter: Hun har lært kunsten af sin afdøde mor og har en himmelsk tærte til enhver situation - og ellers finder hun lynhurtigt på én.

Jenna opdager, at hun er gravid - et barn, hun slet ikke har lyst til at føde, fordi hun kun blev gravid, da hendes mand drak hende fuld og udnyttede hende. Hun forelsker sig i sin læge, doktor Pomatter (Nathan Fillion), der godt nok også er gift, men ikke kan stå for Jenna og hendes tærter og de tanker om frigørelse, der længe har rumlet indeni Jenna, bliver kun mere påtrængende.

Shelly, der også selv har skrevet manuskriptet til Waitress, tager udgangspunkt i mennesker og en jordbunden realisme, der ofte går fløjten i romantiske komedier af denne slags. Der er ingen nemme udveje, og Jennas triste ægteskab med en dominerende, ubehagelig mand minder hele tiden om alvoren i selv de mest komiske situationer.

Og Waitress er morsom og vittig. Replikkerne er ofte skarpe, personerne tiltalende og skæve, lige på kanten af det karikerede uden dog at falde ned på den forkerte side. Det skyldes ikke mindst de fine skuespillere - Russell formår at gøre Jenna og hendes ulykkelige ægteskab troværdigt - der også tæller en aldrende Andy Griffith som ejeren af Joe's Pies og Eddie Jemison som manden, der endelig viser Dawn vejen til kærligheden.

Waitress er som et stykke af Jennas tærter: Sødt og forførende, i glimt originalt sat sammen, og man vil bestemt gerne have mere.

Waitress. Instruktion og manuskript: Adrienne Shelly. Region 2. SF-Film