En døgenigts død

Serieknepper. Mød Hank Moody. Patologisk serieknepper, falleret forfatter, hylende morsom selvdestruktivist i serien 'Californication', der for en stund lovede os et nihilistisk frikvarter fra pænheden og determinismen, som den kan ses i den dygtigt lavede 'Album'. Men det gik over igen
Selvdestruktivist. Træt af pænheden? Den afdankede forfatter, erotoman og dagdriver Hank Moody, der ryger joints og knepper et scientology-medlem i sin ekskæreste og hendes kommende mands hjem, bliver spillet af David Duchovny i tv-serien Californication.

Fra Californication

4. april 2008

Det er min ydmyge mening, at det altid er sundt med lidt glasskår i aftenkaffen og lidt skudhuller i ligusterhækken. Så når en afdanket forfatter ryger joints og knepper et scientology-medlem i sin ekskæreste og hendes kommende mands hjem. Og dernæst får overbalance, river et moderne maleri ned fra væggen, griber det og brækker sig ud over det. Ja, så hyler jeg mod månen, den skaldede satan. Jeg tror ikke, vi her i avisen har omtalt denne personage før. Så, folkens, mød Hank Moody - og den tv-serie han har afviklet sig selv i: Californication. Nogle citater:

Hank Moody: "Now you're giving me that look. Right now. You look like I fingerbanged your cat."

Og: Moodys ekskone om hendes nye mand og hendes eksmand: "I'd like us all to get along.":

Moody: "Well, I'd like to fellate myself while listening to 'The White Album', but I haven't figured out how."

Over 12 korte, fyndige afsnit har Hr. Moody været et omvandrende beatrytmisk lystspil af en småalkoholiseret selvdestruktivist ('Rehab is for quitters'), erotoman dagdriver, patologisk serieknepper, der på sin egen indirekte facon har forsøgt at vinde sin ekskæreste (der skal giftes) tilbage. Han har været en svigefuld, men kærlig far. Og han har været en forfatter med romansuccessen God Hates Us All bag sig. Efterhånden langt bag sig. Det har givet hår på middelmådigheden at se en mand som Moody gå ned med stil i det amerikanske sumplandskab. En slags krydsning mellem Charles Bukowski, Serge Gainsbourg, Werther og Casanova på sandhedsserum.

Det, der startede som en saga om en mand i nihilistisk tango med sit forfald, endte som en stadig topunderholdende, men stærkt romantisk kinddans med kærligheden, tosomheden, kernefamilien. Så glasskårene blev malet til det fineste sødemiddel over Californications 12 stykker selvdestruktion og rekonstruktion. Afsluttet i onsdags. Serien var et imponerende dansevenligt stykke dialogarbejde fuld af punchlines under bæltestedet, flabede plot-twists i den trafikerede underjungle, der er det moderne sex- og følelsesliv og en persontegning krast karikeret, men præcist og med blod og bourbon i blækket. Californication er heller ikke blevet mindre underholdende af, at det er hr. Tørheden selv, David Duchovny, Agent Scully fra X-Files, som har lagt krop og ansigt og underspillet, men sublimt komisk talent og timing til eskapaderne. Han står som medproducer af serien, og man kan næsten smage hans fornøjelse ved at hælde opløsningsmiddel ud over sit pæn mand-image. Og således har Californication været en uundværlig olfert midt i ugen, når hverdagen har krampet sig sammen om en med al sin foghske strambuks og nyvictorianske hysteri - ikke mindst under de sidste par ugers Kofod-ballade. Effektivitet, disciplin, moralsk renhed. Må jeg være fri. Giv mig et blowjob på bagsædet, anytime. Eller sprøjt, vulva, sprøjt.

Søndagsnarkosen

Til sammenligning er der noget lidt kedeligt og forudsigeligt over den danske søndagsnarkose Album. Ikke fordi det egentlig er en dårlig serie. Tværtimod. Den er solidt skruet sammen. Og den tjener sit formål. Som et sofabord gør det, og som så mange andre danske tv-serier har gjort det samme tid samme sted: Hold folket bænket.

Album prydes også af en selv- og stilsikker colorgrading (filmens farver ligner f.eks. ofte fotografier fra 70'erne), og fotograferingen er af og til decideret fremragende - smukke totalindstillinger, dramatisk sans for det håndholdtes indtrængen i de mest private øjeblikke.

Men Album er også tynget af en kværnende determinisme i udfoldelsen af de forskellige skæbner, som bliver nærmest matematiske i ligningerne over eksistens og samtid. Selvfølgelig skal den fordrukne tyran have et hjerteanfald og drukne i bølgen blå, efter han har skrevet et forsoningsbrev til sin datter. Selvfølgelig skal kunstnerspiren møde den cokesniffende yuppie.

Mens de forskellige samfundslag sikkert har holdt DR's segmentanalytikere glade, så kommer konstruktionen mest af alt til at ligne en karikatur på en samtidsroman/-tv-serie. Det bliver simpelthen for skabelonpræget, ja, faktisk til tider trivielt. Men det reddes dog i passager af fremragende persontegninger og dialoger. F.eks. subtilt når hustruen forsøger at fastholde sin tyran i sin rolle, da han bryder ud af den for at skrive brevet til datteren. I glimt åbner serien ind til nogle mindre banale pointer, en dybere smerte, et mere klart rislende vanvid.

Men måske har jeg bare ikke mave til at se min barn- og ungdoms landskab genbesøgt i så nøgtern og alligevel sentimental optik. Måske er jeg bare en sucker for beat-poetisk selvdestruktion. For jeg vil hellere sætte mig på passagersædet i Hank Moodys enøjede Porsche og cruise til gud ved hvor. Nedad? For en stund, ja. Men Moody får også rettet skuden op, han får skrevet en roman - som han dog frarøves - hans teen-datter flytter ind, han hjælper hende, da hun får sin første menstruation.

"Maybe it's possible after all this time for your old man to grow the fuck up already," lyder det fra Moody til sidst i sidste afsnit. Til datteren. En døgenigt er død. En guttermand er født. Og middelklasseidyllen er genoprettet. Glædelig fjerner.

Californication TV 2, onsdag

Album DR1, søndag