Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Oh my God

Norman Mailers posthume bog om Gud er et korrektiv til fritænkernes hegemoni
Norman Mailer udkommer posthumt med bogen 'On God', en samtale med vennen Michael Lennon - en litteraturprofessor. Der er ligeværdighed i samtalen. Mailer indrømmer - som en anden Sokrates - sin uvidenhed, og de to udveksler synspunker og beriger hinandens synspunkter gennem det, Grundtvig ville have kaldt den 'gensidige vekselvirkning'.

Norman Mailer udkommer posthumt med bogen 'On God', en samtale med vennen Michael Lennon - en litteraturprofessor. Der er ligeværdighed i samtalen. Mailer indrømmer - som en anden Sokrates - sin uvidenhed, og de to udveksler synspunker og beriger hinandens synspunkter gennem det, Grundtvig ville have kaldt den 'gensidige vekselvirkning'.

Kathy Willens

Kultur
26. april 2008

"Jeg ville hade, hvis mine ideer beroede på den moderne fysiks evigt omskiftelige love."

Det var den nu afdøde amerikanske forfatter Norman Mailer der leverede denne bredside mod det såkaldt "videnskabelige livssyn" i den netop udgivne samtalebog On God: An Uncommon Conversation - altså 'om Gud: en ualmindelig samtale'.

Det, der gør denne bog interessant, er ikke primært Mailers hjemmestrikkede teologi - han indrømmer selv, at han er amatør - men det faktum at den store forfatter vover at tale den intelektuelle og ateistiske ortodoksi midt imod.

I de seneste år har mere eller mindre fanatiske fritænkere som biologen Richard Dawkins og journalisten Christopher Hitchins i henholdsvist The God Delusion og i God is not Great, kritiseret al religiøs tænkning for at være naiv og for at føre til irrationelt barbari og jihad.

Nye love

Men - som ovennævnte citat af Mailer viser - er det måske de evigt bedrevidende ateister der er naive, og ikke de religiøse.

For hvis der er noget, der kendetegner videnskaben er det dette, at videnskabelige sandheder bliver udskiftet med nye love.

Og hver gang det er sket, har der været skribenter der har belært os, at religionen er uddød, tilbagevist og intelektuelt uholdbar. Store filosoffer som Thomas Aquinas i det 13. århundrede og George Berkeley i det 18. århundrede udviklede begge deres teorier og filosofiske systemer med henblik på at forene kristendommen med først den græske naturfilosofi og - da denne var blevet forladt - med Newtons verdensbillede.

Men begge de to naturvidenskabelige teorier blev senere modificeret - men religionen forblev den samme.

On God er - som nævnt - en samtalebog. Men det betyder ikke, at den er popsmart, letbenet og kommerciel.

I vor tid - og måske især i Danmark - har der været en tendens til at udgive interviewbøger i hvilke underdanige journalister stiller ærbødige spørgsmål til orakler som Benny Andersen og Johannes Møllehave - for blot at nævne to eksempler.

Men en samtale er ikke et interview, men netop dette en sam-tale, en dialog; en proces hvor der udveksles synspunkter. Det var idealet i de klassiske dialoger som blev skrevet af filosoffer som Platon og Cicero i klassisk tid.

I mangt og meget kan man sige, at On God stilistisk minder om Platons tidlige dialoger, med Norman Mailer i rollen som Sokrates.

I sin samtale med vennen Michael Lennon - en litteraturprofessor - er der ligeværdighed i samtalen. Mailer indrømmer - som en anden Sokrates - sin uvidenhed, og de to udveksler synspunker og beriger hinandens synspunkter gennem det, Grundtvig ville have kaldt den 'gensidige vekselvirkning'.

Bogen følger dermed det samme format som bogen Why We are at War fra 2003, i hvilken Norman Mailer diskuterede politik. Men denne bog handler ikke om politik, men om religion. Bevares, som Mailer siger, religion og politik er tæt forbundne, men i al væsentlighed er dette en metafysisk bog.

Jesus' synsvinkel

Og metafysik er et spørgsmål, der har optaget Mailer i hele hans sene forfatterskab. Mens han i sine tidlige år skrev om krig i De Nøgne og de Døde, om samfundsmæssige problemer i The Armies of the Night og om boksning i The Fight, brugte han de sidste 25 år af sit liv på at skrive om religiøse emner.

I bogen The Gospel According to the Son - Evangeliet ifølge sønnen - genfortalte Mailer Det nye Testamente set fra Jesus' synsvinkel. Og I sin sidste roman The Castle in the Forest fra sidste år havde Djævelen en tilsvarende hovedrolle.

Mailer er - selv om han hævder det modsatte - ikke amatør. Han har grublet længe over teologiske spørgsmål. Og det faktum at han har en naturvidenskabelig uddannelse (han er uddannet i naturvidenskab fra Harvard University) betyder, at han ikke kan beskyldes for videnskabelig uvidenhed.

Dette er ved Gud (undskyld sprogbrugen) ikke Mailers bedste bog. On God er ikke et blivende hovedværk i teologien.

Der er en tendens til, at skønlitterære forfattere overfortolker når de udtrykker sig i prosa. De største sandheder kan kun siges gennem fiktion. Mailer har mange besynderlige synspunkter. Men det faktum, at dette er en samtalebog betyder, at Michael Lennon kan give ham modspil - og Mailer er da også villig til at indrømme, at hans ideer om reinkarnation er lidt usammenhængende.

Men denne religiøse bog er væsentligt mindre naiv - og mindre påståelig - end de åndshovmodige og arrogante skrifter forfattet af Richard Dawkins og ligesindede.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her