Augusts apologet

En overbærende Henrik Wivel forsøger sig i 'Spejlet' med en auteur-teoretisk læsning af Bille Augusts samlede værk
8. maj 2008

Det er et modigt projekt, Weekendavisens kulturredaktør, Henrik Wivel, har kastet sig ud i med Spejlet, en art kunstnerisk oprejsning til den udskældte filminstruktør, der engang var landets stolthed: Bille August.

Wivel forsøger sig nemlig med en filmanalytisk og auteur-teoretisk læsning af Augusts samlede værk, fra debutfilmen Honning måne (1978) til Mandela-filmen Goodbye, Bafana (2007), og argumenterer for, at instruktøren så at sige former filmene i sit eget billede og fokuserer på de samme temaer i dem alle: Tilgivelse, forsoning og ensomhed.

"Det er således ikke muligt for Bille August at skille sin person fra sit skabende jeg," skriver Henrik Wivel blandt andet, "og som en sand auteur arbejder han med en kompleks sammenhæng mellem liv og værk, som skaber en uomtvistelig sammenhængskraft filmene indbyrdes. Ved siden af Ingmar Bergman og Woody Allen findes der næppe nogen filminstruktør, der i så høj grad som Bille August skaber et fletværk af referencer mellem sine film, tematisk, visuelt og symbolsk."

Overbærenhed

Flotte ord - måske lidt for flotte - fra en mand, der tydeligvis er meget glad for Augusts film, hvilket bidrager til at gøre hans grundige analyser af scener og hele film levende og interessante at læse, men også gør Henrik Wivel til en slags apologet for de af Augusts især senere film, der ikke kan leve op til hans øvrige, mere vellykkede værk.

Wivel er ikke ukritisk, men han er bestemt meget mere overbærende end de fleste kritikere - og publikum, for den sags skyld - og ikke mindst hans uforbeholdne lovprisning af Victor Hugo-filmatiseringen Les Misérable (1998) synes overdrevet.

Dog lykkes det Wivel på en vidende og overbevisende facon at formulere sig omkring de genkommende temaer og motivkredse i Bille Augusts arbejde, og har man ikke allerede selv tænkt tanken, er det spændende at se de røde tråde bugte sig gennem både handling og personer i film som de fine Bjarne Reuter-filmatiseringer Zappa (1983), Busters verden (1984) og Tro, håb og kærlighed (1984), det internationale gennembrud og Oscarvinderen Pelle Erobreren (1987), Bergman-filmen Den gode vilje (1991), Jerusalem (1996), og selvfølgelig makværket Åndernes hus (1993) - også den af instruktørens film, der sammen med den mislykkede thriller Frøken Smillas fornemmelse for sne (1997) får den hårdeste medfart af Wivel.

Forfatteren har set filmene, læst manuskripterne og eventuelle litterære forlæg og forholder sig hele tiden til det, der fra begyndelsen er Bille Augusts vilje - Henrik Wivel beskæftiger sig i øvrigt en del med den 'gode vilje', der i instruktørens film ofte fører dårlige ting med sig - og hvordan han vælger at fortælle historier, der passer ind i hans kram, eller som kan formes, så de gør.

"Ja, vi har set Bille August skabe én og samme film igen og igen med identiske visuelle og tematiske mønstre som ét stort fletværk, uanset hvor han har været på kloden, uanset hvem der har finansieret hans projekt, og uanset hvilken historisk eller samtidig kontekst filmens handling har udspillet sig i. Der er ingen forskel på den nationale eller den internationale Bille August, der er ingen forskel på mainstream eller avantgarde-instruktøren, der er en og samme monomant optagede auteur."

Man skal dog nok være mere end almindeligt optaget af Bille August for virkelig at kunne sætte pris på Spejlet. Jeg skal i hvert fald være den første til at indrømme, som Henrik Wivel også citerer Morten Piil for at have skrevet i sit leksikon over danske filminstruktører, at August nok er en auteur, men at han "med sine seneste, temmelig anonymt virkende internationale produktioner selv har gjort en del for at få os til at glemme det".