Med far som centrum

Frøperspektiv. Forholdet til faderskikkelsen står centralt i Per Pettersons debutfortællinger, der, nu på dansk, giver en række gysende analyser af forholdet mellem barne- og voksenlivet
'Koldt vand hærder, sagde far, - man er nødt til at hærde sig hvis man ikke vil være en svækling,' lyder det i Pettersons bog 'Aske i munden, sand i skoene'.

22. maj 2008

Far havde et ansigt som Arvid elskede at se på og som samtidig gjorde ham nervøs, for det var jo ikke kun et ansigt, men også en sten i skoven med furer og fordybninger.

Sådan lyder den første sætning i den første bog af Per Petterson, hans debut, Aske i munden, sand i skoen, som forlaget Batzer & Co. nu tilbagegribende udgiver, efter at den norske forfatter er blevet fast læsepensum også for begejstrede danskere, et fastslået verdensnavn med romanen Ud og stjæle heste. Med den citerede sætning introducerede han det tema, som går igen fra bog til bog, bindingen til en faderskikkelse, der får sit mest komplekse udtryk i romanen med hestetitlen, hvor ophavet er vokset ham over hovedet som uløseligt problem.

Men det var altså allerede svært nok for den seks-syvårige dreng, for man kan sandt nok blive urolig, når man ser på sin far, og der pludselig er en stor sten, dér hvor hovedet skulle være. Her naivistisk udtrykt fra den barnlige synsvinkel, der bestemmer tonens gennemgående pudsérlighed. Arvid hedder drengen, og det selvbiografisk virkende navn går igen i alle bøgerne på nær i springet frem til Trond med hestene.