Læsetid: 2 min.

En kvindes kamp mod det korrupte politi

Clint Eastwood viser sig nok engang fra sin stærke side med dramaet 'The Exchange', som også deltager i kapløbet om Den Gyldne Palme
Clint Eastwood viser sig nok engang fra sin stærke side med dramaet 'The Exchange', som også deltager i kapløbet om Den Gyldne Palme
21. maj 2008

CANNES - Woody Allen er ikke den eneste aldrende, amerikanske filmskaber i Cannes, som formår at blive ved med at overraske sit publikum positivt.

Også 77-årige Clint Eastwood, der fik en slags renæssance som instruktør med Mystic River (2003), er i noget nær topform med sin nye film The Exchange - den hed oprindeligt Changeling, men fik ny titel for et par dage siden - der deltager i hovedkonkurrencen i år.

Filmen er baseret på den sande historie om en yngre, enlig mor, Christine Collins (i filmen spillet af Angelina Jolie), hvis søn Walter en dag i 1928 forsvinder sporløst fra hjemmet i Los Angeles. Fem måneder senere finder politiet en dreng, som påstår, at han er hendes søn, men hun ved, at det ikke er Walter. Og så begynder Christines langstrakte kamp mod et magtfuldkomment, korrupt politi, der ikke vil indrømme, at de har taget fejl - og er villige til at gå langt for at lukke munden på folk - og for at finde ud af, hvad der i virkeligheden er sket med Walter.

Stærk billedfortælling

Det er naturligvis en svær kamp, men heldigvis får Christine Collins hjælp af den indflydelsesrige radioprædikant Gustav Briegleb (John Malkovich), som har gjort det til sin mission at holde øje med de i hans øjne inkompetente ordenshåndhævere.

Clint Eastwood er en gudbenådet håndværker, og det er en udelt fornøjelse at opleve ham bringe 1920'ernes solbeskinnede Los Angeles til live, så man føler sig ført tilbage i tiden. Men ligesom i hans seneste film, Mystic River, Million Dollar Baby (2004) og Flags of Our Fathers (2006) er der meget mere at komme efter i The Exchange, der på flere planer er en stærk og medrivende billedfortælling. I sine bedste film, har Eastwood kommenteret det amerikanske samfund og udstillet drømmen og mytologiens bagside, og den personlige historie om Christine Collins er således også historien om det første store, offentlige opgør med politikorruption og magtmisbrug i englenes by.

Angelina Jolie, der for alvor demonstrerede sine evner som karakterskuespiller i en lignende rolle i Michael Winterbottoms A Mighty Heart (2007), er blændende god som kvinden og moren, der aldrig mister troen på, at hendes søn er i live, og som ikke lader sig skræmme af det ellers ret skræmmende politi.

Det er umuligt ikke at lade sig påvirke følelsesmæssigt af Christines umiddelbart umulige forehavende, og hvis Jolie også er denne films mægtige hjerte, er Eastwood blodet, der flyder i årerne og holder hjertet og kroppen i gang.

Mere Cannes på information.dk/film og luftskibet.information.dk/forsidesensationen
www.festival-cannes.fr

'The Exchange' kommer til Danmark senere på året

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Angelina Jolie, der for alvor demonstrerede sine evner som karakterskuespiller i en lignende rolle i Michael Winterbottoms A Mighty Heart.

Hvad med Girl, Interrupted?

Min yndlings-Angelina er i øvrigt gået over til den mørke side, hun er blevet talsdulle for Verdensbanken og CFR, så jeg kan desværre ikke se filmen. Million Dollar Baby var ellers god, min kammerat tudede og jeg havde da også en solid klump i halsen.