Magtens anatomi

Urovækkende, fandenivoldsk og desillusioneret ungdomsromandebut om had, frygt, manipulation, terror og antiterror
8. maj 2008

Det er en markant stemme, der er på spil i den 18-årige gymnasieelev Fatima AlZahra'a Altraktchis debutroman, Da 3. verdenskrig brød ud, som angiveligt er skrevet, da forfatteren, der har en irakisk/libanesisk baggrund, var 14 år. Romanen er et ambitiøst anlagt forsøg på, med afsæt i den klassiske ungdomsromans beskrivelse af magtspillet i en skoleklasse, at trække parallelspor ud til såvel aktuel fortids-, nutids- som fremtidshistorie på verdensplan.

Bindeleddet og det gennemgående tema er den labile terror på både mikro- og makroniveau, og den kobling skrives frem i den krydsklippede flerstemmighed, som gradvist bygges op på handlingsplanet. I starten i form af en næsten demonstrativ ophobning af en række fortællespor, som dog undervejs med dramaturgisk overblik bringes frem mod det højdramatiske klimaks, hvor alle spor løber sammen. Det er fortælleteknisk imponerende sikkert udført.

I den 'lille', men i omfang længste, historie følger vi som sagt en skoleklasse, hvor mobning og komplekse intriger antager djævelske dimensioner. Kampen om magten og førertrøjen er skildret med frysende nærvær og klartskuende indsigt i den volds- og undertrykkelsesspiral, der fletter såvel drenge som piger ind i en amokløbende uafvendelighed, hvor den velmenende lærer bare kan se magtesløst til. En af klassens elever hedder Irene Shilian og hendes dagbogsnotater er indlagt som en slags modkommenterende stemme, der giver en anden vinkel på det hændelsesforløb, der til slut fører til, at eleverne er tæt på at brænde inde.

Fra 9/11 til WWIII

Blotlæggelsen af dette betændte magtspil i et socialt overskueligt rum paralleliseres i romanen til de konflikter på stormagtsniveau, der dannede optakten til såvel Første som Anden Verdenskrig. De oplysninger gives i et fortællespor, der bærer overskriften "historienoter", og det føres helt frem til scenariet omkring 11. september 2001 og den efterfølgende 'krig mod terror', et begivenhedsforløb, som i forfatterens selvforståelse har dannet udgangspunkt for 3. verdenskrigs udbrud.

I et tredje fortællespor følger vi et langt udviklingsforløb fra et mytologisk udgangspunkt "for længe, længe siden i et fjernt land", hvor to snuskede, vodkadrikkende mænd med guldtænder beslutter sig for at ville styre verden. Den ene bærer en medaljon med en sol, og dette symbols skiftende ejermænd, forenet i magtinstansen Samlingspunktet, følger vi så over tid og helt frem til i dag i en række korte, knapt tilhuggede scener, der skildrer målrettede og skruppelløst magtlystne mænd i uhellige alliancer, der kun handler om at have blik for indbringende våbensalg til såvel ven som fjende. Her tegnes konturerne af et totalt styrende militærindustrielt superkompleks.

I bogens klimaksscene har de på det tidspunkt stridende parter (amerikanerne kontra 'muslimerne') midlertidigt indstillet fjendtlighederne, da en ufo tilsyneladende truer hele klodens eksistens. En amerikansk pilot affyrer et missil, som sætter føromtalte skole i brand, inden det fremmede rumskib, der søgte efter intelligent liv på jorden, vender om. Skolens elever er lige ved at brænde inde, og i eftertiden udspiller der sig - formidlet i en række presseklip, der udgør endnu et fortællespor - en propagandakrig, hvor helte- og skurkeroller byttes om i et spil, der viser magthavernes evige evne til at bedrage og manipulere. Kun læserne kender (via Irenes dagbog) det faktiske hændelsesforløb, der udspillede sig i nogle afgørende minutter på skolens tag.

Altraktchis sammensatte fortællecocktail, der kombinerer en art psykologisk realisme med effektive b-film-scenerier, imponerer på det formelle plan både ved sin brede genrebrug og den stramt kontrollerede styring. Livs- og samfundssynet er stærkt desillusioneret og provokerende skåret til benet i sin fastholdelse af, at had, magtbrynde og misundelse synes at være de altdominerende bestanddele i den menneskelige karakter og dermed totalt determinerende for den globale udvikling. For denne læser betyder det, at det på bundlinjen er forstemmelsen, der bliver hængende som slutfølelse efter endt læsning.