Læsetid: 2 min.

Sansedryp fra Ukraine

Både Odessa og Nørrebro sættes i relief af Hotel Pro Formas nye, begavede globalforestilling
En mand tæt på og en kvinde langt væk - eller er det omvendt? Hotel Pro Forma lader sanserne får overtaget i -Relief-.

En mand tæt på og en kvinde langt væk - eller er det omvendt? Hotel Pro Forma lader sanserne får overtaget i -Relief-.

Roberto Fortuna

13. maj 2008

Tak. Nørrebro ligger pludselig i Ukraine. For i Hotel Pro Formas nye, sansepirrende performance Relief glider billeder fra Odessa sammen med billeder fra Nørrebrogade ind på en storskærm, mens tilskuerne glider ind i en isoleret lydverden mellem et sæt høretelefoner.

Og så er det, at sansningen af den ukrainske virkelighed langsomt drypper ind i tilskueren, diskret og uforskønnet, opgivende og realistisk - og underdrevent rædselsfuldt. Hotel Pro Formas performance formår altså at skabe den netop fysiske påvirkning af sine tilskuere, som den tilstræber. Ikke mindst takket være Marie Tetzlaffs suggestive tekster - bl.a. inspireret af Korobtseva og Nabokov - der sammenskriver skæbner fanget i den udsigtsløshed, der hærger det pengeløse Ukraine. Og Ukraine-ordene bliver samtidig en tekst om mange steder i verden, hvor krise og politisk vilkårlighed skaber tilsyneladende handlingslammelse hos sin befolkning.

Performeren Johannes Lilleøre charmer elegant både foran lærredet og foran kameraet, sådan et sted ude i virkeligheden, hvor solen går ned. Og skærmbillederne opløses og forskubbes og forglitrer efter sindrige, grafiske tilfældighedsprincipper.

De klare budskaber går bedst igennem, som f.eks. spørgsmålet: 'Kan man sige: Det her er russisk luft - og en tysk sky?' Og ikke mindst de jordnære beretninger gør indtryk, som f.eks. det pragmatiske kvinderæsonnement: 'Tredje gang giftede jeg mig af kærlighed.' Og de gentagne udtalelser om, at 'her er vi ikke interesserede i politik', eller at 'folk er ligeglade med, hvem der vinder det næste valg'. Den storrussiske resignation og tålmodighed gennemsiver alt.

Samspillet mellem billeder og tekst bliver imidlertid opbrugt efterhånden. Forestillingen bliver lovlig lang, med risiko for gentagelsens trætten. Og jeg er ikke sikker på, at jeg forstod tanken om relieffet som 'en måde at begribe verden på', som der står i programmet. Nuvel. Personligt kunne jeg ikke lade være med at blive ved med at stirre på en gine-figur i kanten af scenen. Gennem hele forestillingen blev figuren belyst i nye farver og i sær uvirkelighedståge af lysfortrylleren Jesper Kongshaug. For var dette en hindsgavlsk dukkeuvirkelighed eller et plastikkirurgisk, idealmodelleret menneske? Skikkelsen stod helt stille, og dog syntes den at bevæge sig. Eller gjorde den?

Hotel Pro Forma skaber den slags kedsomhedsudfordrende suspense, som ingen andre kan komme afsted med - og disse scener lader til at lave aftryk inde under tilskuerens hud. Simpelthen fordi Kirsten Dehlholm og Ralf Richardt Strøbechs æstetisk er oppe i de der luftlag, hvor det er ligegyldigt, om skyen er dansk, eller om luften er europæisk.

Hotel Pro Forma skaber international kunst og almentmenneskelige tanker i en global verden. Spasiba.

Relief. Koncept: Kirsten Dehlholm og Ralf Richardt Strøbech. Instruktion: Ralf Richardt Strøbech. Tekst: Marie Tetzlaff. Lys: Jesper Kongshaug. Lyd: Anders Jørgensen. Performer: Johannes Lilleøre. Hotel Pro Forma på Kaleidoskop.www.hotelproforma.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu