Læsetid: 3 min.

Danmarks onkel Joakim set fra chaufførsædet

Frank Aaen gav Mærsk Mc-Kinney søvnløse nætter. Skibsrederen kunne ikke forstå, at en så intelligent person jagtede en stor, dansk arbejdsplads
Mærsk Mc-Kinney Møller fik morgenkaffen i den gale hals, da Berlingske Tidende begyndte at skrive om Riffelsyndikatet.

Mærsk Mc-Kinney Møller fik morgenkaffen i den gale hals, da Berlingske Tidende begyndte at skrive om Riffelsyndikatet.

A.P. Møller-Mærsk A

10. juni 2008

En trend på bogmarkedet, ikke mindst det britiske, er, at tidligere butlere og privatchauffører får skrevet bøger om alt det, de ved, om de medlemmer af kongehuset, som de har betjent, selv det mest intime. Det er jo en klokkeklar spekulation i at tjene penge på noget misliebigt, for skulle de kongelige ikke også have en beskyttelse af privatlivet, nej, de skulle ej, så det ved de nu.

På den anden side: Hvorfor skulle en chauffør ikke også have en ret til at fortælle om sit liv, ligesom de kendte har? Erik Bergmann Pedersen har i al fald fortalt om de 13 måneder, hvor han var chauffør for Mærsk Mc-Kinney til journalisten Bo Østlund i en ny bog, hvor de få reelle oplysninger, der er, trækkes ud som en harmonika med Hvem-Hvad-Hvor-oplysninger om begivenheder i perioden og - al ære og respekt for chaufføren - mange oplysninger om hr. Bergmanns liv og levned. Historien kunne med fordel være fortalt på den halve plads.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Carsten Friskytte

Jeg glæder mig ubeskriveligt til at læse om hr. Møller, og ind til videre har jeg da også læst al tilgængelig litteratur om denne vor største nulevende dansker - bortset fra kongehuset.

For mig er det også ubegribeligt at Fidel Aaen bruger energi på at drille hr. Møller. Den eneste forklaring er, at noget er kikset i Aaens mærkelige liv. Det er trist, men han kan jo få hjælp i det offentlige behandlersystem - når strejkerne er slut!

Mærsk går i sin fars fodspor, han er værnemager, den største, ikke-amerikanske contractor i Irak-krigen, så Frank Aaens interesse er vel ikke så underlig.

Til chaufføren fortæller Mærsk, at faderen gav af sine millioner til modstandsbevægelsen. Når en repræsentant afhentede pengene, drejede A.P. Møller rundt på stolen og stirrede ind i væggen. Han ville ikke vide, hvem det var.

...så det er desværre ikke muligt at kontrollere denne påstand.

Mc-Kinney, moderen er fra usa, han er vokset op i usa, og har garanteret et pas fra usa.
I 1967-68 arbejde jeg på Jeppesen Mærsk, vi sejlede liniefart jorden rundt, når vi havde loset råstofferne fra asien, var den sidste havn i usa San Francisco, hvor vi lastede våben og ammunition til usa`s tropper i Vietnam.
Da Mekongfloden blev for farlig for skibstrafik, havde vi spunsjernet til den nye indskiftningshavn i Bangkok med også.
Familien er verdens største udbringere af masseødelæggelsesvåben.
Men hans habit er jo meget pæn.