Læsetid: 2 min.

Dommedag nu

Den britiske filminstruktør Neil Marshall har i sine to tidligere film, Dog Soldiers (2002) og The Descent (2005), formået at give den slidte splattergyser en tiltrængt blodtransfusion
6. juni 2008

Den britiske filminstruktør Neil Marshall har i sine to tidligere film, Dog Soldiers (2002) og The Descent (2005), formået at give den slidte splattergyser en tiltrængt blodtransfusion. Hans nye film, Doomsday, er et lignende, men noge større og mere ambitiøst forsøg på at revitalisere den postapokalyptiske actionthriller, og det har han desværre ikke lige så stort held med.

En mystisk virus har hærget Skotland, som er blevet isoleret fra resten af Storbritannien - og verden - af en stor, uoverstigelig mur og en del ny våbenteknologi. Men da virussen 30 år senere dukker op igen midt i London og der samtidig spottes levende mennesker i Skotland, beslutter regeringen at sende et hold soldater anført af den benhårde Eden Sinclair (Rhona Mitra) mod nord for at finde en kur.

Det går naturligvis slet ikke som planlagt, og Eden og hendes folk, der hurtigt bliver færre og færre, møder både et kannibalistisk stammesamfund og et feudalt middelaldersamfund, som har indrettet sig på ruinerne af den nødstedte civilisation.

Ingen tvivl om at Marshall fandt inspiration i både Mad Max, 28 dage senere og I Am Legend, da han skrev Doomsday, og det er fint det stykke ad vejen, hvor det lykkes ham at undgå de værste klicheer i skildringen af et samfund, der er ved at falde fra hinanden, og en populistisk regering, som slet ikke ved, hvad den skal gøre, og som reelt svigtede det skotske folk, da muren blev bygget.

Doomsday udvikler sig dog hurtigt til et klichéfyldt miskmask af stilarter og genrer - der er rigeligt med blood'n'guts til at tilfredsstille arge splatterfans - hvilket selv ikke Malcolm McDowell og Bob Hoskins i et par vigtige biroller, kan rette op på.

Rhona Mitra er både billedskøn og slagfærdig i rollen som Eden, men den smule lommepsykologi, som hun og de øvrige personer udstyres med, er ikke nok til, at man for alvor begynder at interessere sig for, om de overlever eller ej.

Dog Soldiers og The Descent var små film, hvor Neil Marshall holdt sig på det ene spor. I Doomsday mister han overblikket og kører fælt af sporet.

Doomsday. Instruktion og manuskript: Neil Marshall. Britisk (CinemaxX og Palads i København og en håndfuld biografer i resten af landet). Foto: Scanbox

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu