En knap så utrolig Hulk

27. juni 2008

Efter sigende nægtede den amerikanske skuespiller Edward Norton at deltage i pressefremstødet for sin seneste film, tegneseriefilmatiseringen The Incredible Hulk, hvor han spiller videnskabsmanden Bruce Banner, der på grund af gammastråle-forgiftning forvandler sig til en stor, grøn og noget temperamentsfuld skabning, når han bliver vred. Og det bliver han tit, fordi han konstant har det amerikanske militær og general Ross (William Hurt) på nakken.

Angiveligt skyldes Nortons vrangvillighed, at han bestemt ikke er tilfreds med den film, som den franske instruktør Louis Leterrier og selskabet bag, Marvel, har lavet. Norton ville have en film, der tog sig bedre tid og dykkede mere ned i karaktererne.

Hvis rygterne taler sandt, ville jeg ønske, at han havde fået sin vilje, for i sin nuværende form er The Incredible Hulk en helt igennem kedelig, uoriginal og ujævn oplevelse, der bomber den ellers så sprælske superheltefilm tilbage til stenalderen. Men jeg er dog langtfra sikker på, at Norton kunne have leveret en bedre film. Hans Bruce Banner er nemlig en såre uinteressant skikkelse, og filmen har intet nyt at byde på i forhold til tidligere.

For nogle år siden lavede Ang Lee Hulk, der nu er endt som en slags forløber til Leterriers film. Hulk var ikke nogen entydigt vellykket film - hvilket er grunden til, at Marvel, der ejer rettighederne til tegneserien bag, nu forsøger sig med en ny - men Lee er en auteur, som på opfindsom vis forsøgte at overføre tegneseriemediet til filmmediet.

Louis Leterrier, der er kendt for The Transporter-filmene, Luc Besson-produceret eurotrash, nærer ikke den slags ambitioner. Han er en middelmådig håndværker, og filmens actionsekvenser er så traditionelt og uspændende iscenesat, at man føler sig hensat til de tidlige 1980'ere, som bestemt ikke var genrens stolteste stund. De digitale effekter lever heller ikke op til nutidens standard - Hulk ser ikke overbevisende ud, og han skifter hele tiden størrelse - og malplacerede forsøg på humor understreger blot, at Leterrier og manuskriptforfatteren Zak Penn ikke har føling med det kulørte materiale, der sgu har brug for en indfølt og kærlig hånd.

I betragtning af, at Marvel - der har besluttet sig for selv at producere film baseret på deres egne tegneserier i stedet for som tidligere at samarbejde med andre - ramte plet med deres første hjemmegjorte film, Jon Favreaus Iron Man, er det utroligt, at de lige bagefter kan lave så dum og dårlig en film som The Incredible Hulk.

Det er lige før, man bryder hulkende sammen.

The Incredible Hulk. Instruktion: Louis Leterrier. Manuskript: Zak Penn. Amerikansk (En hulens bunke biografer landet over)