Læsetid: 2 min.

Med friske og fremmede øjne

'Manden der kom ned på jorden' siger noget om det for os så velkendte kapitalistiske samfund ved at vise det gennem et rumvæsens øjne
'Manden der kom ned på jorden' siger noget om det for os så velkendte kapitalistiske samfund ved at vise det gennem et rumvæsens øjne
4. juli 2008

"Jorden er den eneste fremmede planet," bemærkede den engelske forfatter J. G. Ballard engang. Hans landsmand Nicolas Roeg befandt sig på samme bølgelængde, da han drejede sin samfundskritiske science fiction-tragedie Manden der kom ned på jorden (1976). Filmen forsøger nemlig at sige noget om det for os så velkendte kapitalistiske samfund ved at vise det gennem et rumvæsens øjne.

I en slags forlængelse af sit da relativt nyligt hedengangne alter ego Ziggy Stardust spiller David Bowie titelrollen som Thomas Jerome Newton (fik De den?). Efter at være landet i New Mexico grundlægger superintelligente Newton på rekordtid et forretningsimperium med det formål at undsætte sin tørkeramte hjemplanet.

Men ak, det pengefikserede USA er ikke noget sundt miljø for en uegennyttig idealist, og gradvis mister den af hjertet rene Newton sine ædle hensigter af syne.

Et syret syndefald

Rollen dikterede, at Bowie hverken kunne spille på sin sexappeal eller sin charme, men da filmoptagelserne stod på, havde begge dele nu også kendt bedre tider. Som superstjernen siden selv har indrømmet, var han i midt-70'erne ude i en snestorm af et kokainmisbrug. Sivtynd og ligbleg fremstår han her dybt introvert og mere fremmedartet end nogensinde, hvilket dog er til filmens fordel, da det får Newton til at ligne den ultimative outsider.

Manden der kom ned på jorden må regnes som en af Roegs mest ambitiøse film, hvilket siger en del. Et vidnesbyrd om omfanget af Roegs talent er, at han formår at flette krystalklar billedsymbolik ind i sit syrede og ofte kryptiske univers, som når han illustrerer, at Newtons uskyldstab eller syndefald har nået sin slutfase ved at lade ham omrøre sin drink med en langløbet revolver.

Filmen har dog afgjort sine svagheder; portrættet af Newtons ikke for kvikke kæreste er glimtvist ondskabsfuldt og enkelte scener ufrivilligt komiske på grund af Bowies manglende erfaring med skuespil (ikke at forveksle med rollespil eller selviscenesættelse!).

Ekstramaterialet inkluderer et udmærket bag om-program samt et spændende interview med filmens manuskriptforfatter Paul Meyersberg.

The Man Who Fell to Earth. Instruktion: Nicolas Roeg. Manuskript: Paul Meyersberg. Region 2. Sandrew-Metronome

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu