Læsetid: 5 min.

Mørkets hjerter

Christopher Nolans 'The Dark Knight' er en begavet og kompleks diskussion af godt og ondt - og så er det en visuelt betagende og ekstremt velspillet underholdningsfilm, som sjældent er set bedre fra Hollywood
Gang på gang stjæler Heath Ledgers intense og foruroligende udgave af Jokeren billedet fra Christian Bales ellers fremragende Wayne/Batman. Jokeren er en samvittighedsløs, udspekuleret galning - en på mange måder grotesk figur med sin ludende gang og vanvittige fremtoning - grønt hår, hvid sminke, rød læbestift og arrene, der ligger i forlængelse af mundvigene og får det til at se ud, som om hans ansigt er stivnet i et evigt, vrængende smil.

Gang på gang stjæler Heath Ledgers intense og foruroligende udgave af Jokeren billedet fra Christian Bales ellers fremragende Wayne/Batman. Jokeren er en samvittighedsløs, udspekuleret galning - en på mange måder grotesk figur med sin ludende gang og vanvittige fremtoning - grønt hår, hvid sminke, rød læbestift og arrene, der ligger i forlængelse af mundvigene og får det til at se ud, som om hans ansigt er stivnet i et evigt, vrængende smil.

Sandrew Metronome Filmdistribution

23. juli 2008

"Der er nogle mænd, som blot vil se verden brænde," siger butleren Alfred (Michael Caine) på et tidspunkt i The Dark Knight til sin arbejdsgiver og ven, mangemilliardæren Bruce Wayne (Christian Bale), måske bedre kendt som den maskerede forbryderbekæmper Batman.

Alfred taler om Jokeren (Heath Ledger), en ny skurk uden skrupler og moral, som har held med at sætte Batmans by, Gotham City, i brand, skabe kaos og få indbyggerne til at vende sig mod hinanden af ren og skær frygt. Jokerens erklærede mål er - som terroristens og anarkistens - at bevise, at der er grænser for godheden, og at selv det bedste menneske, i det her tilfælde Gothams offentlige anklager og frygtløse hvide ridder, Harvey Dent (Aaron Eckhart), kan knækkes.

Om det lykkes ham, Jokeren, må man selv se The Dark Knight for at finde ud af, og jeg kan kun stærkt anbefale, at man ser Christopher Nolans anden film om Batman - den første var Batman Begins (2005) - for mage til begavet blockbuster og kompromisløst dyk ned i de mørkeste afkroge af menneskets sjæl og hjerte har jeg sjældent set.

Svanesang

Allerede tidligt, i en chokerende scene, hvor Jokeren på brutal vis får en kuglepen til at forsvinde i en mafiahåndlangers hoved, signaleres det, at ingen regler gælder, og som tilskuer føler man sig på næsten lige så glat is som Batman og hans få allierede, barndomsveninden Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal), den bundhæderlige politichef Gordon (Gary Oldman) og Dent - der til Waynes store fortrydelse har kastet sin kærlighed på Rachel.

For hvordan håndterer man den inkarnerede, uforklarlige ondskab? Rollen som Jokeren blev den unge, australske skuespiller Heath Ledgers svanesang - han døde i januar af en overdosis sovemedicin - og hvilken svanesang! I modsætning til Jack Nicholson, der spillede Jokeren som en flamboyant showman i Tim Burtons Batman (1989), er Ledgers udgave noget meget mere intens og foruroligende, og gang på gang stjæler han billedet fra Christian Bales ellers fremragende Wayne/Batman.

Jokeren er en samvittighedsløs, udspekuleret galning, for hvem det handler om at gøre andre mennesker angste. Et såre amoralsk, sociopatisk individ, som man ikke kan stole på, og som manipulerer, lyver og dræber, ikke kun når det er nødvendigt, men også fordi det er sjovt.

Realistisk tilgang

Jo, Ledgers Joker, der må have trukket store veksler på skue-spillerens fysiske og mentale kræfter, er en på mange måder grotesk figur med sin ludende gang og vanvittige fremtoning - grønt hår, hvid sminke, rød læbestift og arrene, som ligger i forlængelse af mundvigene og får det til at se ud, som om hans ansigt er stivnet i et evigt, vrængende smil.

Men Nolans tilgang til Batman-universet er så at sige realistisk - han bryder sig ikke meget om computer-effekter og bruger dem kun nødtvunget - og fordi hans Gotham City, der i modsætning til i den første film ligner en helt almindelig, amerikansk storby - dele af den er optaget i Chicago - spejler en virkelighed, man kender, bliver de rædsler, man møder i den, også så meget desto mere troværdige og uhyggelige, Jokeren inklusive.

Batman, der før har kigget ned i afgrunden, er tæt ved at ryge ud over den i mødet med Jokeren, der er blevet hyret af Gothams mafiabosser (blandt andet spillet af Eric Roberts) til at dræbe Batman, fordi han gør det umuligt for dem at drive deres lyssky forretninger.

Et af de store spørgsmål i The Dark Knight - og en af grundene til, at den er så god - er, om Gothams mørke ridder giver efter for sine farlige impulser, slipper sin menneskelighed og bliver ligesom Jokeren i forsøget på at stoppe ham. Batmans svaghed er, som Jokeren pointerer flere gange, at han har et moralsk, etisk regelsæt, han følger, mens Jokeren intet har.

Den røde linje

Så hvor er den tynde, røde linje mellem godt og ondt, og hvor langt kan man tillade sig at gå for at gøre godt? Hvor går ens egne grænser, hvor går samfundets? Hvornår bliver man selv ligesom det monster, man jagter?

Det er en kompleks og aldrig mindre end medrivende diskussion af begreber, som verden efter 11. september har måttet slås med. Og det er ikke svært - selv om man måske bør lade være - at se The Dark Knight som en analogi til kampen mod terror og Jokeren som en anden Osama bin Laden, der spreder frygt og panik og bliver udnyttet til at retfærdiggøre brugen af selv de mest tvivlsomme, udemokratiske midler.

Batman er dog ikke præsident Bush - det er han trods alt for klog og humanistisk indstillet til - selv om han heller ikke ligefrem er en renfærdig helt, hvis gerninger og metoder alle tåler dagens lys. Det er derimod Harvey Dent - i hvert fald for en tid - og på et tidspunkt er Batman villig til at ofre sig selv for det håb, som Dent symboliserer, og som kan betyde en genfødsel for forbryderbekæmperens elskede Gotham City.

Comic relief

Det er dog vigtigt at understrege, at The Dark Knight også er en forrygende underholdningsfilm, der folder sig ud som lige dele elementært spændende kriminalthriller og visuelt betagende tegneseriefilmatisering. Nolans faste fotograf, Wally Pfister, sørger med sit mobile kamera for, at publikum hele tiden er tæt på det, der sker - og overrasker os med pludselige bevægelser og vinkler.

Ligesom den geniale Batman-tegneserie af Frank Miller, som The Dark Knight låner sin titel og vid udstrækning sin rå tone fra, er filmen en slags genfødsel for Batman, der i forvejen er en af de mest interessante, amerikanske superhelte, fordi han jo 'kun' er en almindelig, men veltrænet og intelligent mand, som takket være en velspækket tegnebog kan udstyre sig med det seneste inden for højteknologisk isenkram.

Stoisk Alfred

Det er grunden til, at man frygter, hvad der kommer til at ske, når det i nogle af filmens mest spektakulære actionsekvenser lykkes Jokeren og hans lige så gale håndlangere - undslupne patienter fra sindssygehospitalet Arkham Asylum - at komme lige lovlig tæt på Batman.

Tiltrængt comic relief kommer fra Michael Caines stoiske Alfred, der ikke holder sig for god til at revse sin Wayne/Batman, hvis han synes, at noget er forkert, og sammen med Morgan Freemans Lucius Fox, en anden af Wayne/Batmans fortrolige, er butleren også historiens moralske kompas, hvilket Batman i høj grad får brug for at navigere efter.

Hvor Christopher Nolan etablerede og motiverede Batman-figuren i Batman Begins, fører han den nu hen et mørkt sted, ikke engang salig Bob Kane kunne have forestillet sig, da han skabte den kappeklædte korsfarer. Og i højere grad end det tidligere på sommeren lykkedes Jon Favreau med Iron Man, formår Nolan at transcendere både superhelte- og tegneseriefilmen og skabe et storslået, vedkommende drama med tragiske undertoner.

'The Dark Knight'. Instruktion: Christopher Nolan. Manuskript: Christopher Nolan og Jonathan Nolan. Amerikansk (Uhyggeligt mange biografer landet over).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu