Paragrafryttersken

I den svenske bog 'Konsumentköplagen' står der, hvilke rettigheder man har som forbruger, når man køber en vare i en forretning. Loven findes nu i en ny version, skrevet af en digter
26. juli 2008

Det er ikke strengt nødvendigt at se til Sverige for at opdage det nye, men når nu svenskerne læser vores danske forfatter Martin Larsens yderligtgående forsøg med bogmediet, kan vi på en klar dag måske 'læse den anden vej' og opdage Ida Börjels Konsumentköplagen: juris lyrik. Mette Moestrups tekst om 24-årsregelen i hendes bog, kingsize, står også fint til Ida Börjels tekstlabyrint, der har fået samme navn som en lovtekst, der allerede findes i Sverige. For at beskytte forbrugeren, som det hedder.

At man har fundet det nødvendigt at beskytte forbrugeren med en lov, fortæller jo noget om, hvordan man opfatter relationen mellem køber og sælger, og det er blandt andet dette anspændte forhold mellem to mennesker, Ida Börjel får gengivet ved at parafrasere den oprindelige tekst, der venligt og formynderisk henvender sig til et 'du', som ikke har hverken køn eller alder, men som det er med lovtekster, så er den præcis og dækkende og selvfølgelig ikke til at misforstå. I afsnittet 'Hvornår skal du betale?' står der for eksempel:

"Medmindre du og sælgeren er blevet enige om andet, skal du betale, når sælgeren kræver det, men ikke før varen leveres til dig."

Begynder man at læse teksten som andet end en lovtekst, nemlig som poesi, kommer den grundige og nøgterne tekst til at lyde komisk og absurd.

Når varen svæver

Virker det på en måde overflødigt at forklare, hvornår køberen skal betale, er det decideret langt ude i hampen at begynde at fastslå, hvornår en vare er leveret. Det kan man jo se, men ikke desto mindre beskriver et af afsnittene i den oprindelige lov netop dette forhold. Hos Ida Börjel, hvor køber er 'hun' og sælger 'han', rådes de to til at minimere den tid, hvor varen ligesom svæver i luften på vej væk fra sælgeren til køberen, simpelthen for at undgå den problematik, som opstår, når varen går i stykker, fordi sælgeren slipper varen, før køberen har ordentligt fat. Begge parter opfordres også til at mødes med åbent sind.

Börjels lov nøjes med andre ord ikke med at være normativ, den gengiver dialoger mellem køber og sælger og kommer med gode råd.

"Det är jag som bestämmer," lyder den første paragraf.

Som en hændelse

Køber og sælger, kvinden og manden, er hos Ida Börjel ubehjælpsomme hele vejen, i nogle paragraffer stridende parter, et par klovner, børn, der leger købmandsforretning, eller måske blot to fremmede, der mødes.

Konsumentköplagen: juris lyrik iscenesætter menneskelige relationer i et samfund, hvor (næsten) alt kan betragtes som en vare - også mennesker - og hvor vi får tildelt en rolle, alt efter om vi er på jagt efter noget eller har noget at byde på. Den enkelte handel er en hændelse, der viser, hvordan magten er fordelt mellem køber og sælger. Et værk er også en vare, og når den er landet sikkert i hænderne på en læser, finder en ny hændelse sted, læsningen.

I tilfældet Konsumentköplagen: juris lyrik opleves denne som helt ny og besynderlig, fordi Ida Börjel i et sprog, vi er vant til at rette os efter, gestalter en grim og komisk version af verden. Umiddelbart ville man sige, at der skulle være en modsætning mellem juraens og poesiens sprog, det er der ikke længere. Grænsen er overskredet.