Forskruede kugler

Som en amerikansk filmkritiker for nylig bemærkede, så må det se helt vanvittigt ud, når Timur Bekmambetov laver sig en ganske almindelig kop kaffe
22. august 2008

Som en amerikansk filmkritiker for nylig bemærkede, så må det se helt vanvittigt ud, når Timur Bekmambetov laver sig en ganske almindelig kop kaffe. I sine to foregående film, vampyr-thrillerne Night Watch og Day Watch, viste den russiske filminstruktør nemlig, at han om noget evner at skære en hæsblæsende, opfindsom actionsekvens med vanvittige kamerabevægelser, der trodser enhver naturlov - og som kan få selv det mest dagligdags gøremål til at tage sig halsbrækkende ud.

Med den stærkt underholdende tegneserie-filmatisering Wanted tager Bekmambetov nu springet til Hollywood. Og selv om der måske ikke er lige så meget kul på det visuelle som hjemme i Rusland - hvilket faktisk kun er rart - så er der stadig nok at beundre og blive stakåndet over i en historie, der umiddelbart er lige så meget noget vrøvl som instruktørens vampyrfilm.

Målsøgende missiler

James McAvoy spiller den undseelige og konfliktsky regnskabsmedarbejder Wesley, der takket være en meget smuk kvinde (Angelina Jolie) finder ud af, at hans just afdøde far var medlem af et hemmeligt broderskab af stofvævende snigmordere, hvis mission det er at aflæse Skæbnens Væv og på dens bud slå de mennesker ihjel, som forstyrrer balancen i verden. Nu vil broderskabet, der ledes af Sloan (Morgan Freeman), rekruttere en vantro Wesley til at eliminere den overløber, som har myrdet faren, og det er et tilbud, han trods alt ikke kan afslå.

Nej, man skal ikke grunde for dybt over handlingen, men faktisk lykkes det Bekmambetov og manuskriptforfatterne at sandsynliggøre det mest usandsynlige inden for Wanteds fantasifulde univers, hvor veltrænede snigmordere kan overleve det utroligste og med deres pistoler skrue kuglerne uden om forhindringer, som var de målsøgende missiler.

Urent mel i posen

Ikke mindst er det den velspillende McAvoys fortjeneste, at man føler sig i godt selskab i Wanted. Wesley, der også er filmens fortæller, er efter eget udsagn verdens kedeligste, ubetydeligste mand, hvis overvægtige chef sviner ham til, mens hans bedste ven og kollega boller med hans kæreste. Og det er en rolle, den unge skotske skuespiller forstår at spille, så man tror på ham, og derfor er det også så meget desto mere tilfredsstillende for ham selv og publikum, da Wesley endelig får mulighed for at realisere sit potentiale ved at blive en af broderskabets snigmordere og sige kraftigt fra over for både chef, kæreste og ven.

Dog har ikke alle snigmorderne rent mel i posen, og det, der til at begynde med ser ganske ligetil ud, viser sig at være ret kompliceret. Wesley må slås det bedste, han har lært, og sørge for at undgå spektakulære togulykker og skruede kugler, samtidig med at han skal beslutte sig for, hvem eller hvad han egentlig vil være som menneske.

Wanted. Instruktør Timur Bekmambetov. Manuskript: Michael Brandt, Derek Haas og Chris Morgan. Amerikansk (Et hav af biografer landet over)