Forvokset tv

15. august 2008

Da George Lucas for tre år siden sendte den sidste af de i alt seks Star Wars-film ud i biograferne, sagde han samtidig, at det var tid til at vende tilbage til den slags små arthouse-agtige film, han lavede i begyndelsen af sin karriere. Noget tyder dog på, at Lucas ikke kan få sig selv til at give slip på Star Wars. I hvert fald er hans seneste film - som producent, altså - den 3D-animerede Star Wars: The Clone Wars, der føjer sig til Star Wars-sagaen et eller andet sted omkring Star Wars II: Klonernes angreb (2002). Et lidt besynderligt valg, idet de tre nye film, som Lucas producerede fra 1999-2005, slet ikke blev lige så godt modtaget som de gamle fra 1977-1983 og ikke rummer lige så mange elskelige figurer.

Uopfindsomt

Der er ikke noget nyt i, at Star Wars-universet lever videre i bøger, tv-serier og film uden for de seks spillefilm, Lucas har produceret og enten også skrevet eller instrueret - og The Clone Wars er da også forløberen til en tv-serie, som snart løber over alverdens tv-skærme - blot kan man ærgre sig over, at det skal være så uopfindsomt som her.

Det største problem med den nye film er animationen, der er kantet og livløs. Selv om man møder mange kendte figurer - Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker, Yoda, senator Amidala - er det svært at mønstre nogen interesse for dem. Det hjælper heller ikke på indlevelsen, at man i den originale version - den bliver også eftersynkroniseret på dansk - har valgt at bruge mestendels ukendte skuespillere til at spille roller, men forbinder med helt andre stemmer.

Stærkt brand

Et andet problem er, at Lucas og hans tre manuskriptforfattere ikke har en ordentlig historie at fortælle, en historie, som udvider og udbygger den i forvejen omfattende og fascinerende Star Wars-mytologi. Lucas er en verdensbygger, hvilket er en af de væsentligste årsager til, at Star Wars-filmene fungerer så godt. Publikum kommer på eventyr i ukendte verdener og møder mærkelige væsener, bare ikke i The Clone Wars, der mest ligner et forvokset afsnit af en tv-serie for børn.

Hovedløs kamptummel og flad action gør det ud for fordybelse og psykologi, men ungerne skal nok flokkes i biografen og samles foran tv-skærmene alligevel. Lucas og Co. lukrerer groft på tidligere tiders bedrifter og det stærke brand, Star Wars i mange år har været.

Star Wars: The Clone Wars. Instruktion: Dave Filoni. Manuskript: Henry Gilroy, Steven Melching, Scott Murphy. Amerikansk. (En hulens bunke biografer landet over i både en eftersynkroniseret og en original version).