Ny dvd: En stille eksistens

22. august 2008

I sin femte film, den både meget morsomme og rørende O' Horten, er norske Bent Hamer, der i 2005 lavede den engelsksprogede Charles Bukowski-filmatisering Factotum, tilbage i Norge og ved det tematiske territorium - ualmindeligt almindelige mennesker, der konfronteres med store forandringer - han har udforsket i tidligere film som Eggs (1995) og Salmer fra køkkenet (2003).

Denne gang fortæller Hamer indfølt om en lokofører, Odd Horten, hvis hele liv har bestået af at køre tog frem og tilbage mellem Oslo og det nordlige Norge, men som nu er på vej på pension. Horten, der spilles af den 71-årige norskfødte skuespiller Baard Owe - der har boet og arbejdet i Danmark det meste af sit liv - er, hvad man kan kalde en typisk Bent Hamer-figur: En stille eksistens, der holder sig for sig selv og alligevel har en fantastisk evne til at havne i akavede situationer.

Et godt fjæs

Horten er f.eks. nødt til at flygte fra en svømmehal iført et par høje og knaldrøde damesko, da han efter lukketid svømmer nøgen rundt i bassinet og overraskes af to unge kvinder; Horten tilbringer en hel nat på en stol i en lille drengs værelse for at få ham til at sove, fordi han i et forsøg på at finde sin egen afskedsfest kravler gennem det forkerte vindue; Horten leder efter en bekendt i lufthavnen og ender med at ryge en pibe tobak på landingsbanen til lufthavnspolitiets store overraskelse.

Man kan argumentere for, at disse scener ikke fører handlingen i O' Horten fremad, men de er med til på underholdende vis at tegne et portræt af en mand, som er så meget ude af trit med virkeligheden, at han sjældent opdager, at de ting, han foretager sig, er usædvanlige. Odd Horten er således i familie med Jacques Tatis Hulot, og Hamer, der har et godt øje for detaljen og gerne lader John Christian Rosenlunds mættede, sanselige billeder tale for sig selv, har stilistiske fællestræk med den franske instruktør. Tati brugte stort set kun billeder og lyd og ingen tale, når han, som Hamer, satiriserede over det moderne livs ubekvemmeligheder og menneskehedens besættelse af hele tiden at udvikle sig og bevæge sig fremad, uanset de menneskelige og sociale konsekvenser.

Man kan også spotte ligheder mellem Hamer og Jim Jarmusch og Aki Kaurismäki, men den norske instruktør har bestemt sin egen, skæve og lunt humoristiske stil, når han i løbet af filmen lige så stille lader Horten kravle ud af sin skal, takket være en række mere eller mindre tilfældige møder (Bjørn Floberg, Ghita Nørby og Espen Skjønberg spiller nogle af de mennesker, Horten så at sige støder ind i).

Baard Owe er det perfekte instrument for Bent Hamers næsten stumfilmagtige komedie - han har et vidunderligt, karakteristisk ansigt - og rollen som Odd Horten er en af Owes allerbedste og mest bevægende. Selv om de rystelser, der sendes gennem selve Hortens liv, da han må forlade jernbanen og sine trygge, daglige rutiner, kun kan anes på overfladen, fornemmer man straks den effekt, det har på ham, blot ved at se ham i øjnene og studere måden, han bevæger sig på.

Det er flot spillet og elegant iscenesat. Og det er en skam, at vi ikke får mulighed for at se filmen i en dansk bio-graf.

O' Horten. Instruktion og manuskript: Bent Hamer. Region 2. Scanbox